براساس قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور، از وظایف این سازمان اظهارنظر در امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن، کالبد شکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذی صلاح قضایی است؛ بنابراین تمامی اجساد ارجاعی به سازمان می‌بایست دستور قضایی داشته باشند.

تمامی اجسادی که علت مرگ آنها غیرطبیعی بوده از قبیل: قتل،خودکشی، مسمومیت، غرق شدگی و دارآویختگی‌ یا اینکه شکایتی درخصوص آنها مطرح است، می‌بایست برای تعیین علت فوت به سازمان پزشکی قانونی کشور ارجاع شوند که متأسفانه در حال حاضر هر سال مواردی از مرگ‌های طبیعی که شکایتی درخصوص آنها نیز مطرح نبوده است از طریق مراکز درمانی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع و سبب افزایش بار کاری سازمان شده‌اند .

طبق آمارهای جهانی بیماری‌های قلبی - عروقی شایع‌ترین علل مرگ هستند و تصلب‌شرایین کرونری شایع‌ترین علت مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی است. در حدود 25درصد مواردی که به‌علت تصلب شرایین فوت می‌کنند، مرگ ناگهانی نخستین علامت بیماری است. از علل بیماری‌های ایسکمیک قلبی می‌توان به آترواسکلروز عروق کرونر، بیماری‌های هیپرتانسیو قلب، بیماری‌های دریچه آئورت، ناهنجاری‌های جریان خون کرونر، بزرگی قلب به‌دلیل کاردیومیوپاتی و برخی بیماری‌های سرشتی قلب اشاره کرد که از این بین آترواسکلروز عروق کرونر (تصلب شرایین تغذیه‌کننده قلبی) شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی در جوامع غربی است و عارضه تصلب شرایین قلبی می‌تواند سبب انفارکتوس قلبی ( سکته قلبی) شود.

آمار سازمان پزشکی قانونی فقط درخصوص اجسادی است که برای تعیین علت فوت به سازمان ارجاع ‌شده‌‌اند. در سال 1389 از حدود 65هزار جسدی که به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است 7هزارو213مورد مربوط به بیماری‌های قلبی بوده است و در 5ماه نخست سال 1390 نیز حدود 27هزار مورد جسد به سازمان ارجاع شده که 2هزارو735 مورد مربوط به بیماری‌های قلبی بوده و در راس این علل سکته قلبی ناشی از آترواسکلروز عروق کرونر ثبت شده است.

دکتر فریبرز طارمیان
مدیرکل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور

کد خبر 149233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز