گروه بورس: سرانجام بورس تهران گزارش‌های آماری رسانه‌ها درباره رکود بی‌سابقه در بازار سهام را تایید و اعلام کرد: شاخص بورس تهران در مهر ماه امسال 3درصد افت کرده است.

به گزارش همشهری، پس از آنکه رسانه‌ها در طول روز‌های گذشته از سقوط کم‌سابقه قیمت‌ها و شاخص بورس تهران خبر داده بودند، دیروز بورس تهران به‌طور رسمی با انتشار گزارش آماری مربوط به عملکرد بازار سهام در نخستین ماه پاییز، از سقوط تمام نماگرهای بازارسرمایه خبر داد. شاخص بورس تهران از ابتدای پاییز امسال تاکنون تحت‌تأثیر گسترش جو بی‌اعتمادی در بازار سرمایه نزدیک به 1000واحد کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند: گسترش رکود فراگیر در بازار سرمایه براساس یکسری عوامل داخلی و خارجی رخ داده است که از آن جمله می‌توان از مخالفت‌های عامدانه سازمان بورس در متوقف‌نکردن سهام بانک‌ها به‌ویژه بانک صادرات پس از اختلاس اخیر و همچنین گسترش دامنه بی‌اعتمادی در بازار سرمایه پس از پذیره‌نویسی سهام بانک آریا که طی آن 100میلیارد تومان از دارایی‌های سهامداران خرد و کوچک بازار بلوکه شد و همچنین صادر نشدن مجوز مبادلات ثانویه نخستین اوراق مشارکت دولتی در بورس نام برد.

ماجرای بانک‌ها

از زمان بروز بزرگ‌ترین اختلاس در نظام بانکی کشور، میلیارد‌ها تومان از ارزش سهام بانک‌ها در بورس تهران کاسته‌شده، درحالی‌که سازمان بورس نماد این بانک‌ها را تا روشن‌شدن ابعاد ماجرا حتی برای یک مدت کوتاه متوقف نکرد؛ ضمن اینکه انتشار اخبار ناخوشایند درباره یک شرکت کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس، جو بی‌اعتمادی را در بازار سرمایه گسترش داد و باعث شد ارزش روزانه معاملات بورس تهران که از ابتدای سال بیش از 100میلیارد تومان بود در برخی روز‌ها به 30میلیارد تومان کاهش یابد.

رفتار متناقض با سهام معادن

در عین حال ظرف روز‌های گذشته و در رفتاری متناقض، نماد شرکت‌های پرطرفداری چون شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن بسته شده و سازمان بورس اطلاعات دقیقی در مورد دلایل توقف نماد این شرکت‌ها ارائه نداده و همین موضوع موجب بلوکه‌شدن بخش بزرگی از سرمایه سهامداران خرد فعال در بازار شده است.

صندلی‌های لرزان

از سوی دیگر، صندلی‌های لرزان مدیریت در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس به جو ناآرام بازار سرمایه دامن زده است. انتشار شایعات مربوط به برکناری و استعفا و حتی اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد و احتمال تغییر مدیریت در این وزارتخانه، بر ناآرامی‌های بورس افزوده است.

عوامل برون‌زا

جدول

به باور کارشناسان نباید از نقش عوامل برون‌زا در رکود بورس تهران غافل شد. عواملی نظیر تشدید رکود در اقتصاد اروپا و بحران مالی منطقه یورو، کاهش قیمت جهانی محصولات صادراتی نظیر مس، فولاد، پتروشیمی و همچنین تنش پیش‌آمده در روابط ایران و آمریکا از دیگر دلایل رکود در بازار سهام اعلام می‌شود.

آمار‌های متناقض

تازه‌ترین آمار بورس تهران با تایید گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد: ارزش دادوستد سهام در بورس تهران از ابتدای پاییز تاکنون14.3 درصد و حجم معاملات 23درصد کاهش یافته است، درحالی‌که شرکت مدیریت فناوری بورس تهران همین آمار را در طول 30روز به‌ترتیب منفی 53 و 62درصد اعلام کرده است، بورس تهران در گزارش آماری خود تایید کرده است، شاخص بورس تهران در مهر ماه امسال3درصد نزول کرده اما شرکت مدیریت فناوری بورس میزان نزول شاخص را3.4 درصد برآورد کرده است. تنها نقطه اشتراک گزارش‌های فوق تایید کاهش شدید نماگر‌های بورس تهران از ابتدای پاییز امسال است.

کد خبر 149239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز