دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

سال گذشته بود که سازمان ملل در رابطه با خشکسالی در خاورمیانه هشدار داد.

عصر یخبندان


در گزارش سازمان ملل آمده بود که تغییرات در دما و دگرگونی‌های شدید در بارندگی و شرایط آب‌وهوایی به فشار روی منابع کشاورزی در منطقه خواهد افزود و مسائلی چون دسترسی به زمین‌های مطلوب، رشد جمعیت و بحران قیمت مواد غذایی در حال حاضر عامل اصلی نگرانی‌هاست.

با پیش‌بینی‌های سازمان ملل تا سال۲۰۲۵ میلادی بیش از دوسوم جمعیت جهان و نزدیک به 31کشور جهان در شرایط کمبود جدی آب قرار می‌گیرند و یک‌سوم بقیه در شرایط کمیابی آب زندگی می‌کنند.نتایج پیش‌بینی‌ها مشخص می‌کند که تا ۵۰سال دیگر عربستان به‌طور کامل از آب تهی خواهد شد. در سوریه نیز خشکسالی باعث شده که تقریبا 350هزار نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به مناطق دیگری که از بارش‌های بیشتری برخوردارند، مهاجرت کنند.

آب دجله و فرات همسایه این کشور یعنی عراق به یک سوم ظرفیت خود رسیده است. همچنین در لبنان علاوه بر کاهش 60درصدی چشمه‌های آب، برف بیش از 600 کیلومترمربع از زمین‌های این کشور کاهش یافته و جریان آب در رودهای این کشور به نصف رسیده است. مقامات اردنی هم به استفاده از ذخیره آب استراتژیک موجود در پشت سدها رو آورده‌اند.

افزایش قیمت گندم: خشکسالی در کشورهای خاورمیانه سبب نگرانی برای افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی شده است. مصر که بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان است و به‌عنوان یک خریدار ذخیره‌کننده شناخته می‌شود، طی مناقصه‌ای 60هزار تن گندم قرمز نرم زمستانی از آمریکا و 120هزار تن گندم از آرژانتین در سال گذشته خریداری کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند این اقدام مصر یکی از دلایل افزایش قیمت گندم بود. دکتر ساداتی‌نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان در همین زمینه می‌گوید: اقلیم کره زمین به سمت خشکی می‌رود و ما در عصر یخبندان زندگی می‌کنیم. ویژگی عصر یخبندان تبخیر فراوان و کاهش منابع آبی و پوشش گیاهی و افزایش دماست. بنابراین کشورهایی که در مدار خشک هستند، وضعیت شکننده‌تری دارند. وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که ایران در بین کشورهای آسیایی کمترین سرانه آب شیرین را دارد.

کد خبر 149296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز