جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جرج ابرهارت، ماه گذشته 107 ساله شد، و دانشمندان علاقمندند که بدانند چگونه افرادی مانند او به این سن بسیار بالا رسیده‌اند. بنابراین قرار است مقداری از DNA او را از این لحاظ بررسی شود.

 centenarian

به گزارش آسوشیتدپرس ابرهارت یکی از 100 نفر افراد صدسال به بالایی است که قرار است در طرحی شرکت کنند که آنها را با یکی از جدیدترین ابزارهای علمی-  تعیین توالی کل ژنوم  یا شناسایی کل DNA یک فرد- مورد آزمایش قرار خواهد داد.

دانشمندان معتقدند که بررسی DNA افراد سالم بسیار کهنسال شواهدی درباره علت عمر طولانی آنها به دست خواهد داد. و یافته‌های این بررسی ممکن است روزی به تولید داروهایی بینجامد که به بقیه ما کمک کند عمری طولانی‌تر و بدون بیماری را بگذرانیم.

دکتر توماس پرلز، متخصص سالمندان در دانشگاه بوستون می‌گوید: "بعید به نظر می‌رسد شما به سنی بسیار بالا مثلا 105 سال برسید بدون اینکه مزیتی ژنتیکی داشته باشید."

پرلز به یافتن افراد صدساله برای "مسابقه جایزه ژنومیک اکس آرکون" کمک می‌کند.

بنیاد جایزه اکس، که بیشتر به خاطر مسابقه‌اش برای ساخت هواپیمای فضایی شهرت دارد، 10 میلیون دلار جایزه به پژوهشگرانی اهدا می‌کند که کل کد DNA صد فرد بالای 100 سال را شناسایی کنند. داوران مسابقه بر اساس دقت، کامل بودن و سرعت و هزینه تعیین توالی DNA صدساله‌ها جایزه را اهدا خواهند کرد.

این مسابقه دور جدیدی از رقابتی قدیمی‌تری است که اکنون بر افراد صد ساله متمرکز شده است، و دومین طرح تعیین توالی ژنومی افراد سالمند است که در این ماه اعلام می‌شود.

جی کریک ونتر، یکی از پیشگامان شناخت ژنوم، می‌گوید طرح صدساله‌‌ها اولین گام برای روشن کردن اسرار ژنتیکی عمر طولانی و سالم است.

ابرهارت 107 ساله اهل چستر در نیوجرسی آمریکا تا 94 سالگی‌اش به بازی و تدریس تنیس می‌پرداخت. او گفت به این علت در طرح جایزه اکس شرکت می‌کند که به علم و تکنولوژی علاقمند است. به گفته او هیچ کس دیگر در خانواده گسترده‌اش به صدسالگی نرسیده است، و تنها یک زوج به 90 سالگی رسیدند.

او معتقد است که 70 سال زندگی مشترک با همسرش، ماری، باعث عمر طولانی او شده است. همسرش هم به نوبه خود می‌گوید شوهرش در طول زندگی علاقه شدیدی به چیزهای بسیاری نشان می‌داد، از ساختن رادیو در زمان کودکی گرفته تا دنبال کردن حرفه پژوهش در الکترونیک در بزرگسالی.

اما دانشمندان معتقدند عوامل دیگری هم در این عمر طولانی دخیل هستند. دکتر ریچار کاوتون از دانشگاه یوتا می‌خواهد با تعیین توالی ژنوم چنین افرادی ژنهایی را مشخص کند که با محافظت فرد در برابر بیماری‌های گوناگون یا کند کردن روند کلی پیری باعث عمر طولانی چنین افرادی می‌شوند.

دکتر نیر بارزیلای از کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می‌گوید خصوصیات محافظت‌کننده مربوط به ژن‌های DNA افراد صدساله ممکن است اثرات کمتر مطلوب ناشی از سبک زندگی را خنثی کند. بررسی خود درباره خصوصیات زندگی صدساله‌ها نشان داد که "آنها به عنوان یک گروه همیشه سبک زندگی کاملا سالمی نداشته‌اند."

بسیاری از صدساله‌هایی که او مورد بررسی قرار داد چاق بودند یا اضافه وزن داشتند. بسیاری از آنها سیگار می‌کشیدند و تعداد اندکی از آنها ورزش می‌کردند یا رژیم گیاهخواری داشتند. کهنسال‌ترین فرد مورد بررسی او، زنی که چند روز مانده زادروز 110 سالگی‌اش درگذشت، 95 سال سیگار کشیده بود.

بارزیلای می‌گوید: "او دارای ژن‌هایی بود که او را در مقابل محیط محافظت کرد." یکی از خواهران این زن در 102 سالگی و یکی از برادرانش در 105 سالگی درگذشت.

در اوائل این ماه شرکت Scipps Health در سان‌دیه‌گوی کالیفرنیا طرح ژنومی جداگانه‌ای را برای سالمندان اعلام کرد. در این طرح DNA  1000 فرد 80 ساله و بالاتر برای تعیین توالی کامل ژنومی آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تعیین توالی کامل ژنوم این افراد بسیار کهنسال نه تنها ژن‌های مربوط به عمر طولانی ، بلکه سایر DNAهایی را که مسئول تنظیم ژن‌ها را مشخص خواهد کرد. دکتر اریک توپول که در این طرح جدید شرکت دارد می‌گوید به این ترتیب اجزایی از DNA که در بیماری و سلامت نقش دارند، شناخته خواهند شد.

میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در این طرح 87 سال است و افرادی تا حداکثر 108 سال در میان آنها وجود دارد، این افراد هرگز دیابت، بیماری قلبی، سرطان یا بیماری عصبی نداشته‌اند.

توپول می‌گوید سوال اساسی این است که چرا این افراد بسیار کهنسال دچار این بیماری‌های نشده‌ و به نوعی در برابر آنها مقاوم بوده‌اند.

به گفته او توانایی تعیین توالی ژنومی در شمار زیادی از افراد یک امکان کاملا جدید برای پاسخ به این سوال است.

او می‌افزاید: "تا به حال تاکیدها بیشتر بر ژن‌های دخیل در بیماری‌ها بوده است، و توجه کافی به بررسی ژنتیکی افرادی که به طور استثنایی سالم بوده‌اند، نشده است. اکنون ما ابزارهای قدرتمندی برای بررسی این موضوع در دست داریم."

کد خبر 149593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز