گروه بورس: اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد:

بورس

ارزش بورس تهران در مهر ماه امسال 3.8 هزار میلیارد تومان معادل3.5 میلیارد دلار کاهش یافته است؛ ضمن اینکه میزان گردش معاملات نیز در پایان مهرماه 27درصد کاهش نشان می‌‌دهد.به گزارش همشهری، بیشتر نماگرهای بورس تهران در مهرماه امسال وارد شیب نزولی شده‌اند و این موضوع سرمایه‌گذاران زیادی را نگران کرده است؛ بر همین اساس دیروز مدیرعامل بورس تهران از سهامداران خواست صبور باشند، مدیرعامل بورس اوراق بهادارکه عوامل خارج از بازار را باعث افت قیمت سهام می‌داند به سهامداران توصیه کرد: صبور باشند تا بتوانند سود کسب کنند.حسن قالیباف‌اصل، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت افت شدید بورس در پاییز امسال گفت: اطلاعات شش‌ماهه‌ شرکت‌ها مثبت است ولی این روزها سرمایه‌گذاران به اطلاعات اقتصادی توجه نمی‌کنند.او اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد، عوامل خارج از بازار سهام در افت شاخص‌های بورس، تاثیر‌گذار بوده و باعث افت بازارسرمایه شده است.

قالیباف اصل گفت: بازار یکطرفه نیست و اگر ریسک‌های خارج از بازار کاهش یابد، وضع بورس بهبود می‌یابد. به‌نظر می‌رسد بروز برخی وقایع از ابتدای سال تاکنون از میزان اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام کاسته است. مضاف بر این به‌نظر می‌رسد تحولاتی که از ابتدای سال تاکنون پیش پای دولت بوده و همچنین نامشخص بودن نحوه بازپرداخت 100 میلیارد تومان از دارایی سهامداران خرد مربوط به پذیره‌نویسی بانک آریا بر جو نامساعد بازار سهام افزوده است. از سوی دیگر ظرف روز‌های گذشته بسته‌شدن نماد شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن که نقش پر رنگی در معاملات بازار سهام دارند، سهامداران را نسبت به گذشته نگران‌تر کرده است. گزارش اداره بازار بورس تهران بیانگر آن است که ارزش بورس تهران در مهر ماه امسال 3هزار و 800میلیارد تومان معادل3.5 میلیارد دلار کاهش یافته است. ارزش بورس تهران در شهریور ماه امسال به 128هزارو 395میلیارد تومان رسیده بود اما در پایان مهر ماه امسال با 3درصد کاهش به 124 هزارو 524 میلیارد تومان رسید.

کاهش ارزش و گردش معاملات

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد: گردش معاملات بورس تهران که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه‌یافتگی بورس‌ها تلقی می‌شود در مهر ماه امسال نسبت به ابتدای سال با 27درصد کاهش هم‌اکنون به 5/11درصد رسیده است. این عدد بیانگر میزان مشارکت سهامداران در دادوستد‌های بورس تهران است؛ به بیان دیگر هرچه میزان مبادلات بازار سهام بیشتر شود میزان گردش معاملات نیز افزایش می‌یابد. ارزش معاملات بورس تهران در مهر ماه امسال با14.3 درصد کاهش از 2هزارو 56 میلیارد تومان به هزارو 762میلیارد تومان رسید. همچنین حجم معاملات نیز در مهر ماه امسال با 23 درصد کاهش به 6میلیارد و 190میلیون سهم رسید.

افزایش درآمد شرکت بورس

با وجود آنکه سهامداران خرد و کوچک بازار این روزها متحمل ضرر‌های زیادی شده‌اند اما سازمان بورس در این مدت از محل عملکرد بازار‌های تحت پوشش خود نظیر بورس و فرابورس سود بسیار خوبی را به دست آورده و در مقابل فقط سهامداران خرد متضرر شده‌اند؛ به گزارش بورس نیوز، با این وجود سازمان بورس تاکنون هیچ گزارشی در مورد عملکرد خود برای عموم منتشر نکرده است.اطلاعات جدید نشان می‌دهد: درآمد فرابورس در دوره شش‌ماهه به 61میلیاردریال رسیده که 588 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و از این میزان 51میلیارد ریال سود عملیاتی حاصل شده یعنی حاشیه سود عملیاتی شرکت فرابورس 84درصد است که حاشیه سود بی‌نظیری است.همچنین درآمد‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز که عمدتا ناشی از کارمزد معاملات سهامداران بوده 29 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. اما در این میان شرکت سپرده‌گذاری به‌دلیل ارائه خدمات به بورس و فرابورس برنده واقعی بوده که 87درصد رشد درآمد داشته و درآمد این شرکت به 70میلیارد ریال رسیده و باعث شده سود عملیاتی‌اش 244درصد رشد کند. بورس کالای ایران نیز در 3ماه اول سال1390 معاملات پر رونقی داشته است.

کد خبر 149634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز