زیرساخت‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، تحت حملات شدید اینترنتی قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که کاربران این شبکه‌ها، به‌طور مداوم در معرض آلودگی‌های رایانه‌ای و از دست دادن اطلاعات شخصی و خصوصی قرار دارند. بنابر گزارش روزنامه دیلی تلگراف، مسئولان شبکه اجتماعی فیس‌بوک، از کشف و انسداد بیش از 600 هزار حمله اینترنتی در روز علیه زیرساخت‌ها و کاربران این شبکه خبر می‌دهند اما در عین حال، شرکت‌های امنیتی بر این عقیده‌اند که بخش مهمی از کل حملات رایانه‌ای علیه شبکه‌های اجتماعی، غیرقابل شناسایی و در نتیجه موفقیت آمیز هستند. براساس اعلام مدیران ارشد فیس‌بوک، هدف اغلب حملاتی که علیه شبکه‌های اجتماعی ترتیب داده می‌شوند، نفوذ به درون حساب‌های کاربری و سرقت اطلاعات محرمانه شامل نام کاربری و رمز ورود افراد به این حساب‌های شخصی است.

تنها بیش از 800 میلیون کاربر، عضو بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در اینترنت هستند و روزانه بیش از یک میلیارد بار، ورود به سرورهای اصلی و حساب‌های کاربری ایجاد شده در آن انجام می‌شود. شبکه‌های اجتماعی به دلایل بسیار، به یک بستر مناسب برای حملات اینترنتی، سرقت اطلاعات محرمانه و ارزشمند کاربران، انتشار و اشتراک آلودگی‌های رایانه‌ای، ویروس‌های اینترنتی و لینک‌های مخرب اجرای کلاهبرداری‌های آنلاین تبدیل شده‌اند. هر چند مسئولان این شبکه‌ها می‌گویند برای افزایش امنیت این سایت‌ها، هر کاری را که لازم بوده انجام داده‌اند و همواره به راه‌های جدید برای افزایش قابلیت‌های حفاظتی این شبکه مهم می‌اندیشند اما بسیاری از کارشناسان امنیتی به سطح اقدامات و تدابیر امنیتی اتخاذ شده توسط شبکه‌های اجتماعی خوشبین نیستند. براساس اعلام شرکت امنیتی Panda Security، شرایط فعلی امنیت در شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی متأثر از فربه شدن این شبکه‌ها به‌علت هجوم کاربران عادی‌تر اینترنت به استفاده از خدمات و مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی است. اما به عقیده کارشناسان امنیتی، کاربران هم نقش بسیار مهمی در حفاظت از اطلاعات محرمانه خود‌ دارند:

  • نخست اینکه اصل در تبادل و نقل و انتقال اطلاعات در اینترنت بر بدبینی است. همیشه به آلوده بودن فایل‌ها و مخرب بودن لینک‌ها و اطلاعاتی که دریافت می‌کنید فکر کنید، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
  • برعکس آنچه در شبکه‌های اجتماعی، نوعی صمیمیت و دوستانه بودن تصور می‌شود، بهتر است که هیچگونه اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن، آدرس دقیق محل سکونت و یا سایر اطلاعات بسیار خصوصی خود را برای عموم کاربران به اشتراک نگذارید.
  • درست به همان شکل که در خیابان، هدیه‌ای را از یک غریبه قبول نمی‌کنید، هیچ فایل یا لینکی را که از منابع ناشناس و مشکوک برای شما ارسال شده دانلود، اجرا یا باز نکنید.
  • هیچگاه تقاضای دوستی با افرادی را که نمی‌شناسید قبول نکنید و از صحبت کردن با افراد ناشناس جداً خودداری کنید.
  • اگر در مکان‌های عمومی و از رایانه‌های اشتراکی استفاده می‌کنید، از تمام برنامه‌هایی که با استفاده از نام کاربری و رمز عبور شما فعال هستند، به‌طور کامل خارج شوید یا آنها را کاملا ببندید، به‌صورتی که افراد بعدی قادر به بازیابی اطلاعات شما نباشند.
  • به محض انتشار اطلاعات در اینترنت، دیگر شما مالک شخصی و خصوصی آن اطلاعات نخواهید بود، حتی اگر پس از مدتی آن اطلاعات را از روی اینترنت حذف کنید
  • و در نهایت از کودکان، نوجوانان و کاربران فرعی رایانه خود به شکل سخت‌گیرانه مراقبت کنید.

اسماعیل ذبیحی

کد خبر 149872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز