یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: مدیران بازار سرمایه براین باورند که طرح استیضاح وزیر اقتصاد که قرار است روز سه‌شنبه به‌دلیل موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و فعالیت گروه امیر منصور آریا در مجلس انجام شود اثراتی بر بازار سهام خواهد داشت.

بورس

به گزارش همشهری، این روز‌ها معاملات بازار سهام تحت‌تأثیر استیضاح وزیر اقتصاد قرار گرفته است چرا که وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌دلیل موضوعی در مجلس استیضاح می‌شود که یک سر ماجرای آن به بازار سرمایه متصل است و یک‌سر آن به نظام بانکی کشور. دلیل اصلی استیضاح سید شمس‌الدین حسینی بروز ماجرای اختلاس 3هزار میلیارد تومانی و فعالیت گسترده گروه امیر منصور آریا در نظام بانکی و بازار سرمایه است؛ به همین دلیل فعالان بازار سرمایه و کارشناسان بر این باورند که همگام با استیضاح وزیر اقتصاد مدیران نظام بانکی و بازار سرمایه هم باید مورد سؤال قرار می‌گرفتند.

بر این اساس شاید اگر وی مسئولان مربوطه را پیش از این تغییر داده بود اثرات رسوایی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و فعالیت گروه امیر منصور آریا در بازار سرمایه اینگونه بروز نمی‌کرد.

استیضاح حق مجلس است اما

در همین رابطه محمد رضا پور‌ابراهیمی، عضو شورای بورس و عضو هیأت‌مدیره بورس کالای ایران درباره تاثیر استیضاح وزیر اقتصاد بر بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که ذات تغییر دارای ماهیت ریسک است و این ریسک بر بازار سرمایه اثر منفی دارد، بنابر این چنانچه استیضاح وزیر اقتصاد منجر به ایجاد تغییر در جایگاه اقتصادی کشور شود این موضوع اثر منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت. وی افزود: ابهام، بازار سرمایه را دچار نوسان منفی می‌کند؛ چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و تصمیم‌های خود را به آینده مو‌کول می‌کنند و این موضوع اثر منفی بر بازار می‌گذارد.
وی ادامه داد: هرچند این حق مسلم مجلس و نمایندگان محترم است که موضوعات پیش آمده در مسائل اقتصادی کشور را از وزیر اقتصاد مورد سؤال قرار دهند و این کار در همه جای دنیا یک روال طبیعی است اما در هر صورت آثار آن بر بازار سرمایه منفی است.

اثر استیضاح ماندگار نیست

در همین رابطه حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران هم دیروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره اثر استیضاح وزیر اقتصاد بر بازار سرمایه گفت: این روز‌ها همه از من می‌پرسند که استیضاح وزیر اقتصاد چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد، در جواب باید بگویم که توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران باید به اثرات متغیر‌های اقتصادی روی صنایع و شرکت‌ها باشد؛ چرا که اثر رویداد‌ها و اخبار اینچنینی در بازار سرمایه ماندگار نیست. وی در ادامه توضیح داد: مهم‌ترین موضوعی که باید مورد توجه سهامداران قرار گیرد، تبیین اثر رویدادهای اقتصادی روی صنایع بورس است نه رویداد‌هایی که اثرات کوتاه‌مدتی دارند. قالیباف اصل تصریح کرد: در حال حاضر عملکرد صنایع بورس مثبت است و گزارش‌های مالی6ماهه شرکت‌ها نشان از تداوم روند سود‌آوری شرکت‌های بورس دارد. به اعتقاد من بازار سرمایه و سهامداران نباید به اینگونه اخبار توجه کنند و بیشتر باید به اثرات اقتصادی توجه کنند.

کد خبر 149886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز