دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمتر از 20روز دیگر به عید غدیر مانده‌است. در این بین هنرمندان متعددی آثاری را به مناسبت این ایام تدارک دیده‌اند.

موسیقی - شاهین فرهت

پوئم سمفونی «غدیر» به آهنگسازی شاهین فرهت ، در جشنواره هنرهای اسلامی طواف تا ولایت نواخته خواهد شد و ارکستر سمفونیک تهران نیز بعد از مدت‌ها سکوت، ساز خود را برای اجرای جدیدترین اثر سعید شریفیان کوک خواهد کرد.

سمفونی «خورشید»که پیش از این سمفونی غدیر نام داشت همزمان با عید سعید غدیر روی صحنه خواهد رفت. سعید شریفیان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران با بیان این مطلب گفت: تمرینات این اجرا که قرار است به وسیله ارکستر سمفونیک تهران 23 و 24آبان در تالار وحدت روی صحنه برود آغاز شده و پیشرفت خوبی را شاهد هستیم.

او که پیش از این «سمفونی خسوف» را در رابطه با واقعه عاشورا و سمفونی «اروندرود» را در رابطه با موضوع دفاع مقدس ساخته ‌است، در مورد تغییر نام این سمفونی گفت: «سمفونی خورشید» نام اولیه این اثر بود که به «سمفونی غدیر» تغییر پیدا کرد ولی ما مجددا از همان نام اولیه سمفونی که مضمون چندوجهی‌تری دارد استفاده کردیم و نام این اثر را به سمفونی خورشید تغییر دادیم.

سال1379 با اتمام ساخت سمفونی خسوف، با توجه به مشکلات فنی در بخش کرال و آواز و ضعف‌های دیگر این اثر روی صحنه نرفت تا اینکه 3سال بعد یعنی در سال1382 با حمایت مرکز موسیقی، توسط ارکستر کر سمفونیک تهران با همکاری نوازندگانی از ارکستر فیلارمونیک کرایوا از رومانی 5شب در تالار وحدت به صورت زنده اجرا شد.

حدود 2سال بعد و به دعوت فیلارمونیک اولتنیای رومانی،خسوف در رومانی نیز اجراهای موفقی داشت و از رادیو سراسری آن کشور هم به صورت مستقیم پخش شد. با اتمام این کار بود که شریفیان به ساخت اثری در مورد حضرت علی(ع) فکر کرد؛ «بعد از اجرای زنده سمفونی خسوف درباره عاشورا در سال82، دوست داشتم اثری را برای حضرت علی(ع) بسازم اما متأسفانه بنا به دلایلی وقفه‌ای در این کار افتاد و ساخت پروژه سمفونی خورشید با تاخیر مواجه شد».حدود 9 ماه قبل بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی پیشنهاد ساخت این اثر را به شریفیان داد و بنا بر این شد که با همکاری انجمن موسیقی و معاونت امور هنری وزارت ارشاد، سمفونی غدیر شکل بگیرد. اگر سمفونی خسوف در مدت 2/5 سال ساخته شد، سمفونی خورشید به‌دلیل مشکلاتی به شکل فشرده در مدت 3 ماه ساخته شد.

این سمفونی از 7موومان تشکیل شده که طراحی آن به صورت گنبدی است و در قله این گنبد موومان غدیر قرار داده شده است. این کار به مدت 50دقیقه است که برای ارکستر سمفونیک و پیانو و گروه کر نوشته شده است. دکلمه شعر و اجرای یک خواننده سنتی نیز در این کار گنجانده شده است.

آهنگساز سمفونی خورشید همچنان ادامه داد؛ «از ساختار موسیقی ردیف دستگاهی به صورت ارگانیک در سیستم ساختار سمفونیک استفاده کرده‌ام. در واقع با استفاده از رنگ‌آمیزی ایرانی به ساخت این سمفونی دست زده‌ام. برای بخش کلامی نیز مجموعه‌ای از اشعار 6شاعر مختلف همچون شهریار در این کار استفاده شده است.»

کد خبر 149905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز