گروه اقتصادی: بانک مرکزی با تعیین مقررات جدید ارزی، برای فروش ارز بانکی سقف جدید تعیین و میزان استفاده از ارز مسافرتی را به یک بار در سال محدود کرد.

مقررات ابلاغ شده بانک مرکزی، نه فقط برای ارز مسافرتی که برای 35 سرفصل مصارف ارزی از جمله ارز درمانی، دانشجویی و آموزشی سقف تازه‌ای تعیین کرده است تا بلکه بتواند به گفته مقامات بانک مرکزی، نیازهای واقعی ارز را پوشش دهد و نیازهای کاذب را به حال خود رها کند. هنوز مشخص نیست که زمان اجرای این مقررات کی خواهد بود و آیا بانک مرکزی این مقررات را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است یا نه!

به گزارش همشهری، مقررات خرید ارز در شبکه بانکی هم تغییر کرده است به‌گونه‌ای که بانک مرکزی از این پس تنها اقدام به خرید یورو، پوند انگلیس، دلارآمریکا، دلار کانادا، ین ژاپن، فرانک سوئیس، درهم‌امارات، ریال عربستان و دینار بحرین خواهد کرد و خرید ارز دیگر کشورهایی که تا پیش از این توسط بانک‌های ایرانی خریداری می‌شد، مشروط به این خواهد بود که بانک خریدار بتواند ارزهای خریداری شده را مصرف کند. آیا مقررات تازه ارزی می‌تواند بازار ارز ایران را به تعادل بکشاند و از تنش دور کند؟

با اجرایی شدن مقررات جدید ارزی، از این پس خرید ارزهای انتقالی قابل وصول از طریق سیستم بانکی بین‌المللی از جمله حوالجات ارزی، چک‌های مسافرتی، کارت‌های اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حساب‌های ارزی بدون هیچ‌گونه محدودیتی مجاز خواهد بود، همچنین خرید اسکناس حداکثر تا سقف 5 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر مجاز است و بیش از سقف تعیین شده مشروط به رعایت مقررات پیشگیری از پولشویی است.

ارز مسافرتی؛ هر روز کمتر از دیروز

فروش ارز مسافرتی از این پس برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمامی کشورها (به استثنای عراق و سوریه) یک بار در سال و به میزان ٢٠٠٠دلار و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی هم تنها یک بار در سال به مبلغ ٥٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است. مسافران هوایی، زمینی و دریایی کشورهای عراق و سوریه هم فقط یک بار در سال به میزان ٥٠٠ دلار ارز دریافت خواهند کرد. همچنین فروش ارز مسافرتی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور یک بار در سال و به میزان ٥٠ درصد مبالغ یادشده خواهد بود.

مسافران خارج کشور برای دریافت ارز مسافرتی باید گذرنامه معتبر، بلیت مسافرت (اعم از یکسره یا دوسر ه ) زمینی، دریایی، هوایی (کاغذی و یا الکترونیکی ممهور به مهر آژانس هواپیمایی)، ویزای کشور مقصد، اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی (در هر سفر) فقط از یک بانک یا صرافی مجاز را همراه داشته باشند. از این پس فروش ارز مسافرتی به زائرین عمره مفرده صرفا از طریق بانک ملی ایران و با ارائه لیست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان حج و زیارت تایید شده باشد، بدون ارائه بلیت و گذرنامه حداکثر تا سقف ٧٠٠ دلار بلامانع است. همچنین در مورد رانندگان بین‌المللی و افرادی که با وسیله نقلیه شخصی خود به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، ارائه کابوتاژ اتومبیل به‌جای بلیت کفایت می‌کند.

ارز درمانی حداکثر 30 هزار دلار

جدول

مقررات ارزی بانک مرکزی تاکید دارد: فروش و انتقال ارز درمانی و هزینه اقامت برای بیماران آزاد حداکثر تا 30 هزار دلار با ارائه تاییدیه و برآورد هزینه مرکز درمانی خارج از کشور یا با تایید و تشخیص کتبی پزشک متخصص معالج داخلی مجاز خواهد بود که درصورت ضرورت پرداخت نقدی، اخذ وثیقه به میزان ٢٠ درصد هم ارز ریالی ارز پرداخت شده به نرخ روز الزامی بوده و آزاد‌سازی‌ وثیقه دریافتی نیز پس از ارائه اسناد ذکر شده امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 150003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز