گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران درباره انجام معامله بلوک 4.45درصدی سهام ایران‌خودرو که شورای رقابت خریدار این میزان سهام را از عضویت درهیأت‌مدیره ایران خورو منع کرده است گفت:

بورس

برای اینکه نظر شورای رقابت به‌طور کامل رعایت شود قانون تجارت باید مورد بازنگری قرار گیرد.به گزارش همشهری، روز دوشنبه بورس تهران معامله بلوک4.45درصدی سهام ایران‌خودرو را که توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی فروخته شده بود و شرکت تدبیر سرمایه آراد این میزان سهام را خریداری کرده بود قطعی اعلام کرد اما چند روز پیش از قطعی شدن این معامله، شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به بورس با این شرط که شرکت تدبیر سرمایه آراد حق عضویت در هیأت‌مدیره گروه ایران‌خودرو را ندارد، خرید این میزان سهام توسط این شرکت را بلامانع اعلام کرد. این تصمیم به این دلیل گرفته شد که سهامدار اصلی این شرکت، شرکت دیگری به نام کروز از قطعه سازان معروف صنعت خودرو‌سازی‌ است.

پیش از این شورای رقابت یک‌باردیگر معامله سهام ایران‌خودرو را به‌دلیل جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار سهام شرکت‌های خودروساز باطل اعلام کرده بود. اما به‌نظر می‌رسد که مصوبات شورای رقابت ضمانت قانونی و اجرایی لازم را ندارد، چراکه شواهد نشان می‌دهد براساس قوانین هیچ منعی برای عضویت خریدار درهیأت‌مدیره شرکت ایران‌خودرو وجود ندارد ضمن اینکه آخرین اخبار نشان می‌دهد هیأت‌مدیره شرکت تدبیر سرمایه آراد همان هیأت‌مدیره شرکت قطعه ساز کروز است که از این طریق تلاش کرده است که یک کرسی در هیأت‌مدیره شرکت ایران‌خودرو به دست بیاورد.

نظر بورس

بر همین اساس حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با همشهری درباره نظر شورای رقابت و اینکه آیا اساسا موضوع جلوگیری از حضور خریدار ایران‌خودرو در هیأت‌مدیره شرکت، مطرح است یا خیر، گفت: معامله بلوک4.45 درصدی سهام ایران خودرو نه از نظر قوانین و مقررات بورس مشکل دارد و نه منافاتی با قانون تجارت، ضمن اینکه تامین نظر شورای رقابت برای جلوگیری از حضور خریدار سهام ایران‌خودرو در هیأت‌مدیره ایران‌خودرو به‌لحاظ اجرایی و قانونی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: شورای رقابت پس از فروش بلوک سهام ایران‌خودرو طی نامه‌ای به بورس اعلام کرد: خریدار حق عضویت در هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را ندارد، این در حالی است که ما در قانون تجارت هیچ بندی مبنی بر سلب حق رای نداریم و برای اینکه نظر شورای رقابت در این زمینه اجرا شود باید قانون تجارت مورد اصلاح و بازبینی قرار بگیرد. قالیباف‌اصل اعلام کرد: اگر قرار باشد خریدار سهام هیچ کرسی‌ای در هیأت‌مدیره ایران‌خودرو نداشته باشد باید از حق رای هم محروم شود چون در غیراین صورت اعمال نظارت خریدار در هیأت‌مدیره قابل کنترل نیست و چیزی با این عنوان هم در قانون تجارت وجود ندارد.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: اگر قرار باشد که جزء‌جزء معاملات بورس تهران توسط شورای رقابت بررسی شود فعالیت بورس دچار وقفه و مشکلات زیادی می‌شود، بنابراین بهتر است نظرات شورای رقابت پس از تدوین یک لایحه در قالب قانون مدون شود.

کد خبر 150105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز