سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

ویتامین D طبیعی و شگفت انگیز است. مطالعات نشان می‌دهد که کسب ویتامین D به منظور مقابله با سرطان‌های گوناگون بسیار موثر است. با ویتامین D می‌توان به جنگ سرطان رفت.

بیماریها - سرطان

آیا مصرف کلسیم با سرطان ارتباط دارد؟

مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف غذاهای سرشار از کلسیم موجب کاهش خطر بروز سرطان می‌شود و مصرف مکمل‌‌های کلسیم ایجاد آدنوم‌‌های کولورکتال (پولیپ‌‌ها) را به‌طور متوسط کاهش می‌‌دهد. اما شواهدی موجود است که مصرف کلسیم به‌خصوص به‌صورت مکمل با افزایش خطر بروز سرطان پروستات خصوصاً نوع مهاجم آن مرتبط است. بنابراین توصیه می‌شود مردان و زنان مقادیر توصیه شده کلسیم روزانه را از طریق منابع غذایی تأمین کنند. مقدار توصیه شده کلسیم روزانه 1000میلی‌‌گرم در افراد سنین 50-19 سال و 1200 میلی‌‌گرم در افراد بالای 50 سال است. لبنیات منبع مناسب کلسیم است. کلسیم همچنین در سبزیجات برگ‌‌دار وجود دارد. افرادی که برای تأمین کلسیم از لبنیات استفاده می‌‌کنند باید برای کاهش مصرف چربی‌‌های اشباع شده از لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنند.

آیا لازم است از مصرف گوشت‌‌های فراوری شده خودداری کنیم؟

بعضی مطالعات رابطه مصرف زیاد گوشت فراوری شده و سرطان‌‌های کولورکتال و معده را نشان داده است. این رابطه ممکن است با نیتریت مرتبط باشد که برای حفظ رنگ و جلوگیری از رشد باکتری‌ها به سوسیس، کالباس و همبرگر اضافه می‌شود. مصرف گوشت‌‌های فراوری شده و گوشت‌هایی که به روش‌هایی مانند نمک‌سود کردن و دودی کردن نگهداری می‌شوند موجب تماس با مواد مضر و سرطان‌‌زا شده و لازم است تا حد امکان از مصرف آنها خودداری شود.

آیا ویتامین D خطر سرطان را کم می‌کند؟

مصرف ویتامین D تأثیرات مفیدی در برخی سرطان‌‌ها از جمله سرطان کولون، پروستات و سینه دارد. ویتامین D از طریق ساخته شدن در پوست در معرض نور آفتاب و همچنین از رژیم غذایی مانند لبنیات غنی شده و مکمل‌‌ها تأمین می‌شود. ولی بسیاری افراد ویتامین D کافی دریافت نمی‌‌کنند. میزان توصیه شده مصرف ویتامین D (600- 200 واحد بین‌‌المللی در روز) خصوصاً در کسانی که تماس اندکی با نور آفتاب دارند، افراد مسن، افراد با پوست تیره و کودکانی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌‌شوند ممکن است کافی نباشد. میزان ویتامین D بین 2000-200 واحد بین‌‌المللی روزانه بسته به سن و سایر فاکتورهاست. برای کاهش خطرات احتمالی تماس با اشعه ماورای‌بنفش نور خورشید برای ساختن ویتامین D، یک رژیم غذایی متعادل، مکمل‌‌ها و تماس با نور خورشید به‌طور محدود بهترین راه است.

مصرف میوه و سبزی‌‌ها خطر بروز سرطان را کاهش می‌‌دهد

در مطالعات روی تعداد زیادی از افراد، مصرف بیشتر میوه وسبزی‌‌ها با کاهش خطر سرطان ریه، دهان، مری، معده و کولون ارتباط دارد. از آنجا که نمی‌‌دانیم کدام ترکیب موجود در میوه و سبزی بیشترین تأثیر مفید را دارد، توصیه می‌شود روزانه 5 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات متنوع مصرف کنیم. کلم، گل‌کلم و کلم بروکلی حاوی ترکیباتی است که احتمال خطر سرطان کولورکتال را کاهش می‌‌دهد، شواهد نشان می‌‌دهد که مصرف انواع سبزیجات خطر سرطان را کاهش می‌‌دهد.

کد خبر 150594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز