همشهری آنلاین: صبح پنج‌شنبه، 19 آبان، در سومین روز از پنجمین‌جشنواره بین‌المللی سینمای مستند، با حضور چهره‌هایی چون حدادعادل، دخترزنده‌ یاد گل‌گلاب و فرزند‌ مرحوم بنان فیلم مستند مرز پرگهر به کارگردانی هومن ظریف در سینما فلسطین به نمایش در‌آمد

هومن صدر،حداد عادل،هما‌گل‌گلاب،سیمین بهبهانی

به گزارش همشهری‌آنلاین ،فیلم مرز پرگوهر به کارگردانی "هومن ظریف" به زندگی و بیوگرافی حسین گل گلاب شاعر سرود معروف ای‌ایران ای مرز پرگهر پرداخته‌است.

بنابر این گزارش، پس از پایان نمایش فیلم مستند مرز پرگهر ،هومن ظریف که علاوه بر کارگردانی این اثر از جمله روزنامه‌نگاران با سابقه روزنامه‌اطلاعات به شمار می‌رود در گفتگو با دکتر حداد عادل گفت:انسجام ملی دلیل تحمل مشقات برای ساخت این فیلم بود وشما به عنوان رئیس فرهنگستان ادب با حضور خود در واقع به حرمت جایگاه استاد گل گلاب،سراینده سرود ای ایران ،به جمع ما پیوسته‌اید.

دکتر حداد عادل نیز با تشکر تؤام با انتقاد از کارگردان این فیلم گفت: ولی من اگر فیلمساز بودم طور دیگری این فیلم را می‌ساختم. ولی مجموعا به خاطر اینکه این فیلم یادآور گل گلاب بود تقدیر می‌کنم. خوشحالم از اینکه آمدم و این فیلم را دیدم. شما اگر به همه اسناد موجود در فرهنگستان زبان و ادب فارسی دسترسی داشتید اثری جامع تر از خدمات استاد گل گلاب ارائه می‌کردید.

هومن ظریف کارگردان فیلم درپاسخ گفت:تمام تلاش من در طول این سه سال این بود که فارغ از هر ارگان و نهادی ،اثری مستقل همانند سرود ای ایران بسازم.گرچه متاسفانه اشخاص حقیقی و حقوقی این روزها کمتر به جوانان اعتماد می‌کنند.خوشحالم که اتفاق و همدلی بین تماشاگران بزرگ‌تر و دلنشین‌تر از فیلم من بود.

دکتر غلامعلی حدادعادل، سرود ای ایران ودیگر سروده‌های حسین گل گلاب را بسیار زیبا دانست و او را استاد و ادیب و خدمتگزار ادب و فرهنگ معاصر معرفی کرد و گفت: خدمات گل گلاب برای بنده از حیث واژه گزینی قابل توجه است.

وی افزود: به جهت اینکه من علاوه بر مسولیت فرهنگستان زبان، مدیر گروه واژه گزاری هم هستم؛ ایشان را به عنوان یک پیشگام و پیشکسوت در کار واژه گزینی علمی میشناسم و ایشان مورد احترام من و همکاران ما هستندکه یادشان گرامی باد.

حداد عادل در ادامه به الگوپذیری از خدمات گل گلاب اشاره و اظهار کرد: من معتقدم که باید به تحقیقات جامعی راجع به خدمات ایشان از جهات مختلف در واژه‌گزینی به عمل آید تا یک معرفی خوب وجامعی از ایشان انجام پذیرد.

ریس فرهنگستان زبان و ادب پارسی، ابتکارات گل گلاب در عرصه گیاه شناسی را یادآور شد و اذعان کرد: ما به هر حال بسیاری از لغات و مخصوصا دایره واژگان گیاه شناسی را مدیون حسین گل گلاب هستیم. خود من در حوالی سال 1343در مجله سخن از دکتر گل گلاب مقاله‌ایی خواندم در رابطه با جنوب ایران و مناطقی که پوشش گیاهی داشتندو تحقیقات ایشان را مطالعه می‌کردم و به هر حال از اینکه در این فیلم یادی از مرد خدمتگزارو ادیب را کردند بسیار قابل تقدیر است.

بنا بر این گزارش ،این فیلم که درباره ساخت سرود ای ایران بود به شکل مستند و گفت و گو تنظیم و تدوین شده بود که بسیاری از دوستان حسین گل گلاب از جمله ناصر جبلی، جهانگیر هدایت، پرویز شهریاری، گلنوش خالقی در آن حضور داشتند. زندگینامه خودنوشت حسین گل گلاب با صدای دکتر اکبر عالمی از جمله بخش‌های مهم مستند مرز پرگهر بود.

مهمان های ویژه اکران فیلم در سالن دوم سینما فلسطین حضور داشتند. دکترحداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی‌  ، سیمین بهبهانی، امین‌الله رشیدی، میلاد کیایی، عبدالجبار کاکائی و هما گل گلاب، دکتر حسین فخیمی مجسمه ساز، جلال رفیع و رضا رفیع روز‌نامه نگار و طنز پرداز،حسین بختیاری شاعر، خوشنویس و نقاش از جمله آن بودند.

نکته جالب و توجه و حاشیه‌ای این برنامه نمایش آن در سالن دوم سینما فلسطین بودکه به دلیل نبود آسانسور دو تن از پیش‌کسوتان عرصه فرهنگ و ادب (سیمین بهبهانی و دکتر پرویز شهریاری) بیش از نیم ساعت به سختی پلکان سینما فلسطین را طی کردند تا توانستند خود را به سالن برسانند.

کد خبر 150849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز