همشهری آنلاین: پایتون‌ها (Pythonidae) که به‌اشتباه پیتون نیز تلفظ می‌شود (برگرفته از واژه یونانی πυθων نام یک اسطوره یونانی)، نام یک خانواده از مارهای بدون زهر است که در آفریقا، آسیا و استرالیا یافت می‌شود.

این خانواده در گروه بزرگترین خانواده مارها محسوب می‌شود اندازه متوسط پیتون‌ها به 16 فوت می‌رسد که تقریبا دو برابر بزرگترین مار سمی جهان (شاه کبرا) است تاکنون از آن ۲۶ گونه و هشت سرده یافت شده‌است.

بیش از 5 ساعت زمان برای صرف ناهار و لذت بردن از آن در دنیای مارهای پایتون بسیار عادی است. مخصوصا اگر ناهار یک سوسمار صحرایی جوان باشد.

این خانواده در صحرای آفریقا، هند، میانمار، جنوب چین و جنوب شرق آسیا از فیلیپین تا اندونزی، گینه نو و استرالیا یافت می‌شود.

در ایالات متحده آمریکا نیز گونه‌هایی مانند پایتون مولوروس بیویتاتوس وجود دارد که در رده گونه‌های مهاجم به شمار می‌رود. این گونه از اواخر دهه ۱۹۹۰ در پارک ملی اورگلید یافت می‌شود.

این گونه‌ها معمولاً مهاجم هستند و برای شکار خود به دور طعمه می‌پیچیند و آن را خفه می‌کنند و سپس طعمه را می‌بلعند.

بعضی از مردم محلی شرق آسیا می‌گویند این نوع مارها در هنگام شکار نفسی الوده به شکار منتقل می‌کند که باعث می‌شود شکار از جای خود حرکت نکرده ولقمه آسانی شود ولی چنین گفته های احتمالا واقعیت نداشته و شکار برای اینکه پیتون تصور کند مرده است خودش را به مردن می‌زند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴