پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان بریتانیایی می‌گویند یک نوزاد پسر مبتلا به بیماری کبدی کشنده را با استفاده از یک شیوه درمانی جدید شامل تزریق سلول به درون شکم درمان کرده‌‌اند.

cells

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گروه از بیمارستان کینگز کالج لندن برای درمان ایاز سید هشت ماهه گروهی از سلول‌ها برای عمل کردن به عنوان کبد موقتی به درون شکم او تزریق کردند تا کبد واقعی او از آسیب ناشی از یک ویروس بهبود پیدا کند.

پروفسور آنیل زاوان، متخصص کبد در این بیمارستان گفت: "برای اولین بار است که چنین روشی برای درمان یک کودک مبتلا به نارسایی حاد کبدی به کار می‌رود."

"همین چند ماه پیش بود که من این کودک را برای اولین بار دیدم و او در آن هنگام آنقدر بیمار بود که برای ادامه زندگی نیاز به دیالیز و ماشین تنفس داشت."

"به نظر ما این درمان به این کودک زندگی دوباره بخشید و مشاهده اینکه او شش ماه است با کارکرد طبیعی کبدی به زندگی ادامه می‌دهد، فوق‌العاده است."

هنگامی که کبد سید شروع به نارسا شدن کرد، او را هم مانند مواردی اینچنین در فهرست انتظار برای پیوند کبد قرار داده بودند، اما اکنون این امید وجود دارد که با استفاده از این تکنیک جدید بتوان بدون اتکا به اعضای اهدایی که فراهم‌آوری آنها سخت است،  بیماران بیشتری را درمان کرد.

پزشکان برای درمان سید سلول‌های کبدی را به درون شکم تزریق کردند، این سلول‌ها با تصفیه مواد سمی و تولید پروتئین‌ها، نقش یک کبد موقتی را به عهده گرفتند تا دو هفته بعد کبد خود او شروع به بهبود یافتن کرد.

این سلول‌ها تحت تاثیر یک ماده شیمیایی قرار گرفته بودند تا دستگاه ایمنی کودک آنها را نابود نکند.

پدر ایاز، جهانگیر، پسرش را "پسر معجزه‌آسا" نامید و افزود: "او فوق‌العاده است و ما به داشتن او مفتخریم."

رایج شدن این شیوه درمانی به یک کارآزمایی بالینی گسترده نیاز دارد.

آندرو لنگفورد، مدیر عامل بنیاد کبد بریتانیا، در این باره گفت: "این تکنیک جدید درمانی یقینا راهگشا است و ما از این نتایج به عنوان مقدمه‌ای برای کارآزمایی‌های بالینی گسترده‌تر استقبال می‌کنیم و امیدواریم این روش به درمان استاندارد برای کودکان و بزرگسالان بدل شود."

"در بریتانیا فهرست انتظار برای پیوند کبد به نقطه شکست رسیده است و هر سال 100 نفر در انتظار کبد اهدایی فوت می‌کنند."

کد خبر 151330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز