همشهری‌آن‌لاین – محمد رسولی: قدیمی‌ترین روزنامه جهان پس از سال‌ها انتشار به صورت چاپی، سرانجام دیجیتالی شد.

به گزارش آسوشیتدپرس روزنامه Post-och Inrikes Tidningar از روز اول ژانویه امسال نسخه کاغذی خود را حذف کرد و تنها به نشر نسخه دیجیتال خود ادامه می‌دهد.

این روزنامه که از سال 1645 شروع به کار کرده است توسط کریستینا، ملکه سوئد راه‌اندازی شده بود و به عنوان قدیمی‌ترین روزنامه جهان محسوب می‌شود. در واقع قدیمی‌ترین تاریخچه روزنامه و خبرنگاری را می‌توان در این روزنامه جستجو کرد.

هانس هلم که در بیست سال اخیر سردبیر این روزنامه بوده است می‌گوید: هرچند اینکار برای من بسیار سخت است و به این می‌ماند که فرزندم را از دست بدهم، ولی باید با تکنولوژی پیش رفت و چاره‌ای نیست. هرچند باید بگویم دلم برای صفحات روزنامه بسیار تنگ می‌شود.

ملکه کریستیانا از این روزنامه در آن زمان برای ارسال دستورات خود به فرماندهان و حکمرانان قسمت‌های مختلف استفاده می‌کرد، بنابراین این روزنامه در سال‌های ابتدایی بیشتر حالت نوعی جزوه را داشت.

این روزنامه توسط پیک و با اسب برای شهرهای مختلف ارسال می‌شد. در سال‌های اخیر این روزنامه فقط به دلیل قدمت آن با کمک مالی دولت در 1500 نسخه چاپ می‌شد ولی انتظار می‌رود نسخه دیجیتال آن، مشتریان بیشتری داشته باشد.

تبدیل روزنامه‌های چاپی به دیجیتال روندی است که به نظر می‌رسد در چندسال آینده گریبان بسیاری از روزنامه‌های جهان را بگیرد.

این روند که باعث کاهش مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ می‌شود از طرف دیگر باعث کاهش درآمد ناشی از فروش و تبلیغات می‌گردد که روزنامه‌ها می‌بایست از طریق جذب آگهی آن‌لاین و یا روش‌های دیگر این کاهش درآمد را جبران کنند.

در حال حاضر نیز بسیاری از روزنامه‌های جهان در این برزخ هستند و باید بین روزنامه چاپی و نشر دیجیتالی یکی را انتخاب کنند.

روزنامه Post-och Inrikes Tidningar در حال حاضر در رنکینگ سازمان جهانی روزنامه‌ها http://www.wan-press.org در رتبه اول قدیمی‌ترین روزنامه‌ها قرار دارد.

سایت روزنامه Post-och Inrikes Tidningar که البته به زبان سوئدی است:
https://poit.bolagsverket.se

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 15135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز