یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: بزرگترین و سنگین‌ترین سکه طلای جهان به وزن یک تن در استرالیا پرده برداری شد.

بزرگترین سکه طلای جهان به تازگی توسط ضرابخانه پرت منت به وزن یک تن به مناسبت روابط  و نشست رؤسای کشور‌های مشترک المنافع در پایتخت غربی استرالیا پرده‌برداری شد.

افتتاح و رونمایی این سکه غول پیکر ، توسط ملکه انگلیس که در میان سفر 10 روزه خود به استرالیا بود، انجام شد. رونمایی که باز‌تاب‌های مختلفی را در مجامع سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ها و نیز  اذهان عمومی بوجود آورد. تیتر رسانه‌های غربی و اروپایی در این خصوص بسیار بحث بر‌انگیز بود.

سکه طلای یک تنی

خبرنگاران در روز افتتاح سکه طلای جهانی

سکه طلای یک تنی

دو روی متفاوت سکه؛ چهره ملکه  الیزابت دوم و یک کانگوروی قرمز

وزن و انداز این سکه مایه حیرت جهانی شده است. این سکه نه تنها در وزن که معادل یک تن است بلکه در اندازه و سایز بسیار بزرگ خود نیز بسیار بحث برانگیزشده است.

 ارزش این سکه جهانی که از طلای خالص یعنی 99.99 ٪ درصد فلز طلا ساخته شده است برابر با 34، 57میلیون دلار بر اساس قیمت‌ جاری طلا، ارزش گذاری شده است. این سکه گرانترین سکه ضرب شده تا کنون محسوب می‌شود.

دو روی این سکه طلا دارای طرح جالبی است، یک روی این سکه چهره و نیم رخ ملکه الیزابت دوم حک شده است و در روی مخالف آن یک کانگوروی قرمز  که نماد ملی کشور استرالیا است، کار شده است. ضخمات این سکه حدود 15 سانتیمتر و قطر آن حدود 87سانتیمتر است.

این سکه غول پیکر یک رکورد شکنی جدید در ضرب سکه به حساب می‌آید. ارزش آن 57،34 میلیون دلار بر اساس قیمت جاری طلا بر آورد شده است. 

سکه طلای یک تنی

 

اد هاربیز رئیس ضرابخانه پرت و مدیر اجرایی این طرح گفت؛ هزینه طراحی و ضرب این سکه  یک میلیون دلار شده است. این طرح  در نوع خود اوج نبوغ و نوآوری در زمینه ضرب سکه‌ محسوب می‌شود.


او افزود؛ برای ریخته گری، طراحی و سایر کارهای ریز ضرب یک سکه در این اندازه و ابعاد یک چالش باور نکردنی به مدت 18 ماه داشتیم .حتی برای بوی این سکه نیز بهترین خوشبوکننده‌ها در نظر گرفته شده است.

 

سکه یک تنی

کانگوروی قرمز نماد کشور استرالیا، یک روی سکه طلای بزرگ جهانی است


ضرابخانه پرت در سال 1899 پس از کشف طلا در استرالیا افتتاح شد. در واقع شعبه سوم ضرابخانه سلطنتی کشور انگلستان بود که درسال 1970  به مالکیت دولت استرالیا منتقل شد.

وزن و درجه خلوص طلای این سکه عظیم جهانی را دولت استرالیا تضمین کرده است. این سکه در حال حاضر در نمایشگاه عمومی پایتخت استرالیا در معرض عموم قرار گرفته است.

http://www.bbc.co.uk

کد خبر 151508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز