گروه سیاسی: دیپلمات‌های غربی نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کردند ایران تجهیزات مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی را در تأسیسات نطنز نصب کرده و بزودی غنی سازی صنعتی را بصورت آزمایشی آغاز خواهدکرد.

بنابر ادعای این دیپلمات‌ها که بوسیله ایسنا منتشر شده است ایران حداقل دو خط تولید 164 سانتریفیوژی را در کنار هم قرارداده و آماده است تا در خلأ آنها را آزمایش کند.

همچنین بنابر ادعای این دیپلمات‌ها درباره زمان آزمایش سانتریفیوژها، بنظر نمی‌رسد مقامات ایرانی تا 22بهمن یعنی زمانی که انتظار می‌رود خبر مهمی درباره برنامه‌ هسته‌ای مطرح شود، برای آزمایش آبشارها منتظر بمانند.

این ادعاها درحالی‌است که هفته گذشته منابع خبری غرب از نصب3  هزار سانتریفیوژ در یک انبار بزرگ زیرزمینی در‌تأسیسات نطنز خبر داده و ادعا کرده بودند ایران از نصب دوربین‌های آژانس در این سالن‌ها ممانعت به عمل آورده است.

ارائه گزارش دبیرخانه آژانس

در همین‌حال و به گزارش ایرنا به‌گفته یک دیپلمات، گزارش دبیرخانه‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری‌های فنی آژانس با ایران احتمالا امروز ارائه می‌شود.

سفر هیأت روسی به تهران

این درحالی‌است که قرار است هیاتی از سناتورهای روسیه، بزودی برای بررسی موضوع هسته ای ایران به تهران سفرکنند.

میخاییل مارگلف، رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که هیاتی از شورای فدراسیون روسیه از 29 بهمن تا 2 اسفند ماه به ایران سفر خواهد کرد و بدون شک برنامه هسته‌ای یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود.

درخواست نمایندگان انگلیسی

در این میان شماری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار یافتن راهکاری دیپلماتیک برای حل چالش غرب با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شدند.

در این بیانیه پارلمانی با تاکید بر اهمیت پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و ضرورت جلوگیری از گسترش سلاحهای اتمی در خاورمیانه، از گزارش تفصیلی ۱۵سازمان پژوهشی، دینی، خیریه و اتحادیه کارگری انگلیس درباره استفاده از راهبرد مذاکره برای حل اختلافات حمایت کردند.

شبکه تلویزیونی الحره نیز اعلام کرد: تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس ادعای منتسب به خود مبنی بر احتمال حمله به ایران را تکذیب کرده است.

تکذیب خبر مذاکره با آمریکا

این درحالی‌است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی‌ایران گفت: هیچ مذاکره محرمانه‌ای‌ بین تهران و واشنگتن برای حل اختلافات دو جانبه بر سر پرونده هسته‌ای وجود ندارد.

منوچهر متکی در مصاحبه با الجزیره در مغرب ضمن تکذیب این خبر ، افزود : سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه اشتباه است و به درگیریهای بیشتر منجر می‌شود.

کد خبر 15153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز