گروه اقتصادی: روند صعودی قیمت ارز و طلا در سال‌جاری گمانه‌های کارشناسان مبنی بر تبدیل بازارهای نقد‌شونده ارز و سکه به حیاط خلوتی برای درآمدزایی دولت را تقویت می‌کند چه اینکه به‌رغم افت قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از حدود 1850‌ دلار به 1680‌دلار در ماه‌های اخیر، ارزش داخلی طلا و سکه نه‌تنها همسو و متناسب با ارزش جهانی این فلز گرانبها کاهش نیافت بلکه در روزهایی از سال‌جاری قیمت سکه و طلا برخلاف افت جهانی قیمت آن، مسیر صعودی را سپری کرده است.

سکه ارز

 

به گزارش همشهری، هرچند مقاومت روانی سکه در برابر افت قیمت به سبب انتظارهای برخی مردم صورت گرفته اما افزایش نرخ ارز به‌ویژه دلار باعث شده تا روند نزولی قیمت سکه و طلا در روزهای افت قیمت جهانی رخ ندهد.

دکتر محمد خوش چهره از ‌جمله کارشناسانی است که به صراحت سیاست‌های بانک مرکزی را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید: گرانفروشی سکه با اراده بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی صورت می‌گیرد.

او بر این باور است که نوسانات چند دهه اخیر بازار طلا نشان می‌دهد که در برخی مواقع منتفع اصلی دولت بوده که سعی می‌کرده با اجرای سیاست‌ها و روش‌های خاصی به بازارهایی مانند طلا و ارز التهاب ببخشد. علت در پیش گرفتن سیاست‌های التهاب‌آفرین در بازارهای ارز و طلا ناشی از چیست؟

خوش چهره می‌گوید: از آنجا که دولت‌ عرضه‌کننده اصلی طلا و ارز است برای اینکه به منابع ریالی بیشتری دسترسی پیدا کند، به سیاست‌هایی تن می‌دهد که افزایش قیمت ارز و سکه را تشدید می‌کند هرچند آثار تورمی در درجه اول به ضرر دولت می‌شود.

این استاد اقتصاد ورود دخالت‌آمیز در بازار ارز و طلا را بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک دولت می‌داند و می‌افزاید: نگرانی این است که دولت در مقطعی اقدام به محدودیت منابع برای انجام تعهدات خود ازجمله هدفمندی یارانه‌ها و رها کردن نرخ ارز و سکه کند، در این شرایط قیمت‌ها به‌شدت بالا می‌رود و بهتر است دولت بازارهای دیگری را برای جمع‌آوری نقدینگی انتخاب کند.

بانک مرکزی از بازار عقب است

دکتر احمد میرمطهری اقتصاددان هم معتقد است که فشار نقدینگی موجب شده است تا اکنون بانک مرکزی همواره در حال دویدن برای حل مشکلات ناشی از این بیماری اقتصادی باشد.

او در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه علت اصلی افزایش حجم و فوران نقدینگی در بازار، سیاست‌های غلط بانک مرکزی است می‌گوید: اکنون این ذهنیت در جامعه وجود دارد که بانک مرکزی برای کسب درآمد بیشتر به این شیوه در بازار سکه و دلار دخالت می‌کند اما باید توجه کرد که این بزرگ‌ترین خطا خواهد بود.

او می‌افزاید: محدودیت‌های ضمنی ایجاد شده در بازار طلا و سکه موجب شده تا نقدینگی سرگردان به سمت بازار ارز روی آورد که آثار تخریبی آن بیش از بازار سکه و طلا خواهد بود. این اقتصاددان تأکید می‌کند: اگر بانک مرکزی خواستار آن است که از دویدن‌ها به‌دنبال بازار طلا، ارز، مسکن و... خارج شود باید سیاستی را در سطح ملی دنبال کند و انگیزه‌های لازم برای جذب نقدینگی سرگردان در جامعه را به‌وجود آورد.

سکه افت کرد، دلار بدون تغییر ماند

سکه و ارز یک روز پس از افزایش همزمان قیمت در نخستین روز فعالیت بازار در هفته جاری، دیروز روند متفاوتی را تجربه کردند به‌گونه‌ای که ارزش انواع سکه کاهش اندکی یافت و دلار آمریکا به‌عنوان محبوب‌ترین ارز نزد سوداگران بدون تغییر قیمت 1370تومان باقی ماند.

یکشنبه ارزش ریالی سکه طرح قدیم نسبت به روز شنبه با 3 هزار تومان کاهش 635 هزار تومان، سکه طرح جدید با هزار تومان افت ارزش 625 هزار تومان، نیم و ربع سکه هم با اندکی افت قیمت به ترتیب 302 و 152هزار تومان در بازار آزاد ایران برآورد شد.

کد خبر 152365
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز