گروه اقتصادی: محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، دست از اظهار نظرهای هیجانی و تحریک‌کننده بازار بر نمی‌دارد و پس از اعلام خبر سکه‌فروش‌شدن سوپرمارکت‌ها و بمباران ارزی، وعده دیگری داد و گفت: قیمت سکه را در چند روز آینده تا 80 هزار تومان پایین می‌کشیم. او نگفت چگونه و با چه سیاستی می‌خواهد قیمت سکه را یک‌شبه پایین بیاورد اما مهم این است که بالاخره او قبول کرد بازار سکه دارای حباب شدید قیمت است.

رئیس‌کل بانک مرکزی دوشنبه در برابر پرسش خبرنگاران اعلام کرد: به همکارانم در بانک مرکزی گفتم این حباب را تخلیه کنند.

به گزارش فارس، او با بیان اینکه قیمت سکه ظرف یک روز 60 تا 70هزار تومان افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: زمانی که قیمت جهانی نوسانات جزئی دارد در ایران قیمت‌ها با این ارقام بالا می‌رود و این به معنای حباب است.

وی با اذعان به اینکه حباب 70تا80هزار تومانی در بازار سکه و ارز مشهود است، اضافه کرد: امروز و فردا حتماً حباب از بازار ارز و سکه خارج می‌شود، البته نباید شرایط روانی را در نوسانات این بازارها نادیده گرفت. جالب اینکه ساعاتی پس از این اظهارنظر قیمت سکه در بازار تا 15هزارتومان کاهش یافت.

منتظر کاهش قیمت‌ها باشید

وی به نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات واسطه‌ها شرایطی را به‌وجود می‌آورند که موجب زیان برخی افراد می‌شود که شناختی نسبت به این بازار ندارند و بانک مرکزی نگران همین شرایط است.

بهمنی درباره افزایش قیمت سکه نیز بار دیگر به ذخایر طلا و تأمین نیاز طلای 15سال آینده کشور اشاره کرد و گفت: ابایی نداریم از اینکه طلا را بیش از قیمت واقعی وارد بازار کنیم ولی این کار را به‌خاطر غیراقتصادی‌بودنش انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: امروز و فردا قیمت سکه از نظر عرضه بانک مرکزی 70الی 80 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد، البته تأثیر این امر در بازار را نمی‌دانم ولی باید تأکید کنم که بانک مرکزی به‌شدت بازار را رصد می‌کند.

او از برنامه دیگر این بانک برای کنترل بازار سکه خبر داد و گفت:‌ امروز بار دیگر اعلام می‌کنم که شمش‌ها را آزاد کنند تا مردم هر میزان سکه بخواهند از طریق سیستم بانکی دریافت کنند.

تزریق ارز به بازار

بهمنی درباره سیاست بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز هم گفت: طی روزهای جاری دستورالعملی را به شبکه بانکی ابلاغ خواهیم کرد تا هر کسی به هر میزان ارز بخواهد از بانک مرکزی دریافت کند اما فقط برای واردات نه سرمایه‌گذاری شخصی.

تورم در مسیر صعود؛ وعده کاهش تورم چه شد؟

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر تورم 19.3درصدی آبان ماه گفت:‌ نرخ تورم مهرماه 19.1درصد بود که قبلاً‌ اعلام کردم، اما برآورد بانک مرکزی برای تورم آبان این است که رشد تورم کاهنده خواهد بود.

به گزارش همشهری، در حالی نرخ تورم همچنان روند صعودی را طی می‌کند که پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد وعده کاهش نرخ تورم از آذرماه را داده بودند.

خبر دیگر اینکه وزیر اقتصاد گفت: حجم نقدینگی با کاهش نرخ رشد آن به 10درصد به 350هزار میلیارد تومان رسید.

سید‌شمس‌الدین حسینی تاکید کرد: گرچه رشد نقدینگی در 6ماه نخست سال‌جاری به 10درصد کاهش یافته اما بانک مرکزی در جهت کنترل آن تلاش می‌کند و نقدینگی را به سمت فعالیت مولد در بازار کالا و سرمایه هدایت می‌کند و مسیر سفته‌بازی را محدود می‌کند.

سکه اندکی عقب نشست، دلار هم 20تومان کاهش یافت

دوشنبه ارزش سکه و دلار در بازار آزاد تهران افت کرد به‌نحوی که قیمت سکه طرح جدید، نیم و ربع سکه به‌ترتیب به 605، 297 و 149 هزار تومان رسید اما سکه طرح قدیم بدون تغییر قیمت 635هزار تومان فروخته شد. افت قیمت سکه در حالی به وقوع پیوست که ارزش جهانی هر اونس طلا با 30 دلار افزایش به 1710دلار رسید.

به گزارش خبرنگار ما ارزش دلار در بازار آزاد هم دوشنبه 20تومان کم شد و به 1350 تومان رضایت داد.

کد خبر 152480
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز