رئیس مجلس شورای اسلامی، روش آمریکا و انگلیس را فریبکارانه و باعث عدم ثبات در امنیت جهانی خواند و گفت: مجلس رفتار عجولانه آمریکا و انگلیس در ماجراجویی پیرامون اقدام دانشجویان را فرصت‌طلبی می‌داند.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه ۹ آذر) در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اقدام روز گذشته دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس اظهار کرد: انگلیس و آمریکا قصد سوءاستفاده از این اقدام را دارند؛ چرا که در واکنش به مصوبه قانونی مجلس نیز پاسخی حاکی از دشمنی دارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم در ادامه با تاکید بر این که مدرس به حق نماد پارلمان ایران است، گفت: روز گذشته عده‌ای از دانشجویان که از رفتار انگلیس به خشم آمده بودند در مقابل سفارت این کشور تظاهرات کردند.

وی ادامه داد: این خشم بر خواسته از چند دهه اقدام‌های سلطه برانگیز انگلیس در ایران است که گوشه‌هایی از آن مربوط به دوران صدر مشروطه و در جریان مسلط کردن نظام پهلوی به ایران است.

لاریجانی با بیان این که پس از انقلاب اسلامی که دست انگلیس و آمریکا از ایران کوتاه شد همچنان دشمنی با ایران سرلوحه کار آنها بود، افزود: اقدام عجولانه در شورای امنیت برای محکوم کردن اقدام دانشجویان، برای سرپوش گذاشتن بر جنایات گذشته انگلیس و آمریکا است.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: این در حالی است که پلیس تلاش خود را برای حفظ آرامش کرده بود، اما سوال این است آیا در سال ۵۹ که عده‌ای ضد انقلاب به سفارت ایران حمله و آن را ویران کردند، چرا فورا جلسه شورای امنیت برگزار و انگلیس محکوم نشد.

لاریجانی این روش را فریبکارانه و باعث عدم ثبات در امنیت جهانی خواند و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت به آرامش و ایجاد نظم و اجرای قانون رفتار عجولانه آمریکا و انگلیس را در ماجراجویی پیرامون اقدام دانشجویان را فرصت‌طلبی می‌داند.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم گفت: آنها قصد دارند از این مساله سوءاستفاده کنند و گرنه اقدام مجلس که در کاهش سطح روابط با انگلیس، اقدامی قانونی بود؛ چرا در این زمینه نیز با الفاظی که حاکی از دشمنی است، پاسخ دادند.

رییس دستگاه قانونگذاری کشور، با بیان این که مجلس شورای اسلامی روش قانونی مصوب خود را چاره‌ساز می‌داند و اجرای آن را در شرایط فعلی لازم می‌پندارد.

علی لاریجانی در ادامه با گرامی داشت روز مجلس، بر روح پرفتوح آیت الله شهید مدرس درود فرستاد و گفت: این مرد بزرگ علاوه بر مقامات علمی و فقهی در تاریخ سیاسی ایران می درخشید و به درستی نماد مجلس و مردم سالاری در ایران قرار گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدرس در دوران استبداد صغیر در کنار حاج آقا روح الله اصفهانی تلاش زیادی را به منظور تدارک و تقویت مشروطه خواهان انجام داد. بعدها در دوم متمم قانون اساسی برای نظارت بر قوانین مصوب مجلس به عنوان یکی از ۵ مجتهد تراز اول انتخاب شد و در جلسه ۱۹۵ مجلس سوگند یاد کرد و در نطق جلسه ۲۰۳ خود ارزش مجلس و لزوم فضای اعتماد و یک دلی را تأکید کرد.

لاریجانی افزود: مدرس اعلام کرد بنده عرض می کنم خرده گیری کردن از یکدیگر و جزئیاتی که ابداً به درد این ملت غرق شده نمی خورد به جز تلف کردن وقت مجلسی که یک جلسه اش ۷۰۰ تومان و یک دقیقه اش به اندازه تمام دنیا قیمت دارد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت: دوره دوم مجلس با تصویب نمایندگان که مدرس از جمله موافقان بود برای چند ماه تمدید شد، مقارن این زمان دولت روسیه اولتیماتومی مبنی بر اخراج مورگان شوستر از ایران صادر کرد. نمایندگان مجلس و مدرس شدیداً با این اولتیماتوم موافق بودند. اما ناصر الملک نایب السلطنه مجلس را منحل و اولتیماتوم روسیه را پذیرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از انحلال مجلس دولت تمایلی به برگزاری انتخابات سومین دوره قانونگذاری نداشت و چون تعویق انتخابات نیازمند تصویب مجلس بود دولت به ناچار مجلسی به عنوان مجلس مشاوره عالی مرکب از نمایندگان دور اول و دوم و برخی شخصیت های سیاسی کشور تشکیل داد تا مجوز انتخابات را تحصیل کند.

لاریجانی تأکید کرد: شهید مدرس با این تصمیم مخالفت کرد و آن را مغایر قانون اساسی دانست.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم توضیح داد: شهید مدرس در سومین دوره مجلس علاوه بر وظیفه نظارتی سمت نمایندگی مردم تهران را به دست گرفت که این زمان مصادف با شروع جنگ جهانی اول بود و هنگامی که متفقین با نقض بی طرفی ایران وارد خاک ایران شده و تهران را اشغال کردند مدرس به همراه گروهی از ملیون به کرمانشاه رفته و برای مقابله با اشغالگران دولت موقت ملی را تشکیل داد.

وی در ادامه یادآور شد: به دلیل ناکامی دولت موقت ملی مدرس به خاک عثمانی رفت و در استانبول با سلطان عثمانی و صدر اعظم آن کشور نسبت به ادعاهای دولت عثمانی درباره قسمتی از خاک ایران و نیز عدم حسن نیت ترکان نسبت به ایرانیان انتقاد کرد.

لاریجانی ادامه داد: پس از خاتمه جنگ جهانی اول مدرس به تهران بازگشت و در مدرسه سپهسالار مطهری سابق به تدریس فقه و اصول پرداخت و تولیت این مدرسه را نیز به عهده گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل ناکارآمدی دولت صمصام السلطنه تأمین امنیت و معیشت مردم شهید مدرس و گروهی از مردم در حرم حضرت عبدالعظیم متحسن شدند و زیر این فشار کابینه صمصام السلطنه سقوط کرد و وثوق الدوله به نخست وزیری رسید.

وی در ادامه گفت: دولت وثوق الدوله زیر امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان خشم و نفرت شخصیت های مذهبی و ملی را برانگیخت. مدرس که در رأس مخالفان این قرارداد بود مخالفت شهید مدرس با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت غیر کارآمد احمدشاه قاجار دولت انگلستان را به فکر یافتن جانشین مناسب برای احمدشاه انداخت. ژنرال آیرون ساید فرمانده نیروهای انگلستان به همراه نرمن سفیر آن کشور در تهران به دستور لورد کرزن وزیر خارجه انگلیس به تکاپو افتادند تا مهره مطلوب خود را انتخاب کنند.

لاریجانی ادامه داد: انگلیسی ها خیلی زود فرد مورد نظر را در میان قزاقان یافتند و او میرپنج رضا خان سوادکوهی بود، لذا هنگامی که در پایان جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی از ایران خارج شدند آیرون ساید فرمانده نیروهای قزاق را به رضاخان سپرد و زمینه را برای کودتا آماده کرد.

نماینده مردم قم یادآور شد: صبح روز کودتا سوم اسفند ۱۲۹۹ آیت الله مدرس و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به دستور سید ضیاءالدین طباطبایی رئیس دولت کودتا دستگیر و زندانی شدند و شهید مدرس تا پایان دولت کودتا یعنی خرداد ۱۳۰۰ در حبس بود.

لاریجانی گفت: در انتخابات دور چهارم مجلس شورا که قبل از کودتا برگزار شد مدرس برای دومین بار به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد. اما چهارمین دوره مجلس از تیر ۱۳۰۰ آغاز شد و مدرس نایب رئیس اول مجلس شد. مدرس با اعتبارنامه نمایندگان موافق قرارداد ۱۹۱۹ مخالفت کرد و مانع از تصویب اعتبارنامه برخی از آنان شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم در ادامه توضیح داد: او در این دوره رهبری اکثریت مجلس را بر عهده داشت. در همین دوره شهید مدرس رویاروی قلدری های رضاخان ایستاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنوز انتخابات تمام شهرها تمام نشده بود که دولت مشیر الدوله در آبان ۱۳۰۲ زیر فشار و خودسری های رضاخان کناره گیری کرد و شاه جوان قاجار در نهایت ضعف و گرفتاری ناچار فرمان نخست وزیری رضاخان را صادر کرد و بعد برای رهایی از تبعات بحران سیاسی آن که منشأ آن سردار سپه بود راهی فرهنگ شد.

لاریجانی گفت: دولت رضاخان به سرعت کار انتخابات را به نحو خویش به پایان رساند و وکلای فرمایشی یکی پس از دیگری سر از صندوق ها در آوردند و بدین صورت اکثریت مخالفان سردار سپه در مجلس چهارم مبدل به اکثریت موافقان او در مجلس پنجم شد.

رئیس مجلس ادامه داد: رضاخان برای ایجاد قدرت مطلقه خود طرح تغییر رژیم سلطنتی را مطرح کرد و عجله داشت اعتبارنامه نمایندگان هوادار خود را با سرعت در مجلس تصویب کنند. شهید مدرس مصمم بود در مقابله سردار سپه و خیالات او محکم بایستد و لذا با اعتبارنامه وکلای فرمایشی مخالفت کرد و با مخالفت شهید مدرس اعتبارنامه نوری زاد و علی دهدشتی رد شد.

لاریجانی تأکید کرد: در یکی از جلسات همین مجلس بود که بعد درگیری لفظی مدرس و تدین در پایان جلسه حسین بهرامی به تحریک تدین که از نفوذ کلام مدرس به وحشت افتاده بود سیلی محکمی به گوش مدرس نواخت. این اقدام صحنه را عوض کرد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: این اقدام وقتی در بین مردم پخش شد خشم و نفرت آنان را برانگیخت، بازار بسته و مردم در مساجد جمع شده و تظاهرات کردند. با سخنان انقلابی مدرس در مجلس در مقابل طرح تغییر نظام سردار سپه و حضور ملت در مقابل مجلس رئیس مجلس معتمد الملک بحث تغییر رژیم را کنار گذاشت.

لاریجانی ادامه داد: مدرس در این زمینه اعلام کرد من با جمهوری واقعی مخالف نیستم حکومت صدر اسلام هم جمهوری بوده است ولی این جمهوری که می خواهند به ما تحمیل کنند بنا به اراده ملت ایران نبوده بلکه انگلیسی‌ها می خواهند به ایران تحمیل کنند و رژیم حکومتی که صد در صد دست نشانده و تحت حمایت خود باشد در ایران برپا کند.

لاریجانی گفت: مدرس پس از شکست طرح جمهوری رضاخان در هفتم مرداد ۱۳۰۳ سردار سپه را استیضاح کرد. سردار سپه در همین جلسه بود که خشمگینانه گلوی مدرس را فشرد و فریاد زد تو از جان من چه می خواهی؟ مدرس گفت: می خواهم تو نباشی و رضا خان به مدرس گفت شما محکوم به اعدام هستید. شما را از بین خواهم برد.

 

کد خبر 152638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز