شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجالس تعزیه گروه "راویان عشق" به سرپرستی امیر زینلی همزمان با فرا رسیدن دهه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان، هر شب ساعت 20 در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران در حال اجرا است.

نمایش مذهبی

به گزارش همشهری آنلاین، گروه تعزیه "راویان عشق" از استان قم به سرپرستی امیر زینلی به عنوان گروه برتر این استان انتخاب شده‌اند که در حاشیه هفته هنر قم در این مجموعه هر شب تعزیه‌ای را مختص یکی از عزیزان واقعه عاشورا به روی صحنه می‌برند.

امیر زینلی سرپرست گروه با اشاره به اینکه تعزیه در این چند سال اخیر رونق بیشتری یافته است، گفت: تعزیه هنری است در خدمت اهل بیت عصمت و طهارت و همیشه حتی در گذشته های دور که از اجرای آن جلوگیری می‌شد بازهم مخاطبین خود را داشت و مردم ایران دست از تعزیه خوانی برنداشتند.

وی ادامه داد: امروز که تعزیه از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسیده است وظیفه ما و مسئولان سخت‌تر شده زیرا باید از لحاظ آموزش و اجرا بیشتر به آن رسیدگی شود.

ما باید مدرسه تعزیه داشته باشیم و آموزش آکادمیک در این زمینه با رونق بیشتری همراه شود.

او افزود : تعزیه باید اجرا شود تا دیده شود و مردم جذب این هنر شوند.

این روزها جوانان زیادی به این هنر روی آورده‌اند و از آموزش این حوزه استقبال می‌کنند.

به عنوان مثال گروه ما (راویان عشق) گروه جوانی است که نه تنها در ایام سوگواری محرم و صفر بلکه در بقیه سال نیز به تمرین و اجرای تعزیه می‌پردازد.

زینلی اضافه کرد: البته باید به این نکته اشاره کنم که تحریف‌ها و اشتباهاتی هم در اشعار و اجرا‌های گروه‌های مختلف صورت می‌گیرد که ما برای کمتر کردن این مشکلات سه جلد کتاب در این حوزه به چاپ رسانده‌ایم که تمامی موارد زیر نظر حوزه علمیه قم صورت گرفته است.

ولی باید از این کتاب‌ها و این حرکت‌ها حمایت شود تا ماندگار گردند و گروه ها به آنها رجوع کنند.

سرپرست گروه راوایان عشق نبود سالن استاندارد برای اجرای تعزیه را به عنوان یکی از مشکلات اصلی تعزیه‌خوانان برشمرد و گفت: تعزیه باید به صورت میدانی اجرا شود و این یکی از مهمترین عناصر تعزیه است مردم باید دور تا دور بنشینند و تعزیه خوان در هر طرف مردم را ببیند و مردم هم همینطور ولی اکثر سالن‌های اجرا تعزیه سن‌های تئاتری هستند.

تعزیه مانند تئاتر میزانسن بنابراین مسئولان باید اماکن خوبی برای تعزیه بسازند که از استاندارد‌های لازم بهره‌مند باشد.

وی در پایان اضافه کرد: فقط ثبت جهانی تعزیه در یونسکو مهم نیست، بلکه باید به این هنر رسیدگی شود ما حتی در پایتخت هم یک سالن با شرایط خوب برای اجرای تعزیه نداریم به عقیده من باید در هر شهری مکانی برای اجرا و آموزش تعزیه ساخته شود تا در این محیط ها تعزیه‌خوانان به اجرای درست و آموزش‌های آکادمیک این حوزه دسترسی داشته باشند.


ده مجلس تعزیه از یکشنبه چهارم آذرماه با اجرای مجلس متوکل عباسی آغاز شده و با اجرای مجالس، شهادت هانی بن عروه، شهادت مسلم‌بن عقیل، مجلس ورود به کربلا، شهادت حربن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی اکبر، شهادت حضرت قاسم، شهادت حضرت ابوالفضل، شهادت حضرت علی اصغر، شهادت امام حسین(ع) و مجلس بازار شام تا سه شنبه 15 آذر در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت.

کد خبر 152858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز