گروه اقتصادی: بازار طلای ایران ازهیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند. گویا جنون طلایی که روزگاری جویندگان این فلز گرانبها در غرب را بیمار می‌کرد، این‌بار سراغ دلالان ایران آمده و آنها را در صف‌های طویل پشت در بانک‌ها ایستاده نگه‌داشته است.

صف سکه

اینها همه درحالی است که بازار جهانی طلا روزهای افت قیمت را تجربه می‌کند و ارزش این فلز گرانبها در روز گذشته به 1590 دلار رسید که در 160روز گذشته پایین‌ترین قیمت محسوب می‌شود.به گزارش همشهری، نیاز شرکت‌های اقتصادی و مؤسسات مالی در برخی کشورهای توسعه یافته به نقدینگی باعث شده تا آنها بخشی از ذخایر طلای خود را در بازار جهانی عرضه کنند درحالی‌که تقاضا برای خرید طلا افت کرده است. تداوم وضعیت کاهش قیمت طلا باعث کسادترشدن اوضاع سوداگران در بازارهای جهانی شده است درحالی‌که همچنان در بازار داخلی ایران تقاضا برای خرید طلا و به‌ویژه سکه رو به افزایش است.

به گفته کارشناسان افزایش قیمت سکه طلا در بازار داخلی درصورت تداوم روند کاهش ارزش جهانی طلا تنها منجر به بزرگ‌تر شدن حباب قیمت سکه خواهد شد و با ترکیدن حباب درصورت ثبات سیاست‌های اقتصادی و افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، خریداران سکه‌ها را با زیان مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما به‌رغم وعده‌های رنگارنگ مسئولان بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت سکه در بازار داخلی، تمام تلاش‌های انجام گرفته با شکست مواجه شده و انتظارات تورمی و ناکارآمدی سیاست‌های پولی باعث شده تا همچنان شب زنده داری‌های طلایی پشت در بانک‌های عرضه‌کننده سکه دولتی بهترین گزینه درآمدزایی باشد.

فارس هم دیروز گزارش داد: این روزها پیر و جوان همگی تب خرید سکه گرفته‌اند و هریک با توجیه خاص اما هدف مشترکی به شعب منتخب بانک ملی در نقاط مختلف می‌روند و سکه می‌خرند. آنها حاضرند ساعت‌های طولانی در خیابان در صف بایستند تا بتوانند 5 قطعه سکه با قیمت ارزان‌تر از بازار آزاد بخرند و البته بعد از مدتی با فروش آن در بازار سودی عایدشان شود.

این گزارش می‌افزاید: نوع توزیع سکه نیز در شعب مختلف عرضه سکه در بانک ملی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد به‌گونه‌ای که تعدادی از شعب بانکی به جای فروش سکه به افراد حاضر در صفوف با روش قرعه‌کشی سکه می‌فروشند. آخرین قیمت سکه و انتظار کاذب برای افزایش قیمت

درحالی‌که ارزش جهانی طلا با افت قیمت مواجه است اما انتظارها برای افزایش قیمت در بازار داخلی ایران همچنان تشدید می‌شود.روز پنجشنبه هر قطعه سکه طرح قدیم و جدید در بازار آزاد به‌ترتیب 615 و 585 هزار تومان بود درحالی‌که ارزش هر سکه طرح جدید در بازار بانکی 538‌هزار و 200 تومان بود. شکاف حدود 50 هزار تومانی بین هر قطعه سکه طرح جدید خود بهترین انگیزه برای کسب سود 250 هزار تومانی در هر شب‌زنده‌داری طلایی پشت در بانک‌هاست؛ هرچند این شکاف قیمت در روزهای اخیر حدود 30 هزار تومان کمتر شده است.

کد خبر 153973
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز