گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته مجوز افزایش سرمایه بانک صادرات را به ارزش 274 میلیارد تومان صادر کرد.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که هنوز تکلیف پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی بانک صادرات روشن نشده است روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزی را صادر کرد که براساس آن بانک صادرات می‌تواند سرمایه خود را 274 میلیارد تومان افزایش دهد. هرچند سازمان حسابرسی به تازگی گزارش خود را در مورد صورت‌های مالی 6 ماهه بانک صادرات منتشر کرده اما باید توجه داشت این پرونده همچنان روی میز مسئولان قضایی باز است و رایی در باره آن صادر نشده است.

در همین رابطه امیر حمزه مالمیر رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری صدور مجوز افزایش سرمایه برای بانک صادرات را تأیید کرد و گفت: مجوز افزایش سرمایه بانک صادرات به میزان 2میلیاردو 742 میلیون و 542 هزار سهم به ارزش کلی 274 میلیارد تومان از محل سود انباشته صادر شده است.

وی در باره موضوع این افزایش سرمایه گفت: این افزایش سرمایه برای افزایش توانایی و ظرفیت بانک در جذب منابع، افزایش توانایی بانک در اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین کاهش ریسک و بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک انجام می‌شود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود با توجه به پرونده اختلاس 3هزار میلیارد تومانی صدور مجوز افزایش سرمایه بانک به زمان دیگری موکول می‌شد؟ گفت: ما در این باره منتظر انتشار گزارش حسابرس قانونی بودیم و با توجه با انتشار اظهار نظر حسابرس در باره صورت‌های مالی 6ماهه بانک صادرات که اثر بااهمیتی را در باره این اختلاس در صورت‌های مالی اعلام نکرده بود، مجوز افزایش سرمایه صادر شد.

وی افزود: هر چند پرونده اختلاس همچنان مطرح است اما در نتیجه این اختلاس مبلغی از بانک خارج نشده، ضمن اینکه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و سود‌هایی که از قبل در حساب‌های بانک وجود دارد و تقسیم نشده، انجام می‌شود.

گزارش حسابرس

سازمان حسابرسی چند روز پیش نخستین گزارش رسمی خود را درباره آثار مالی در ارتباط با گروه منصور آریا منتشر کرد. سازمان حسابرسی در بند7 گزارش خود اعلام کرد: در سال گذشته و در دوره مالی مورد گزارش 134 فقره اعتبار اسنادی ریالی جمعا به مبلغ حدود 27 هزار و 680 میلیارد ریال توسط بانک صادرات ایران (اکثرا شعبه گروه ملی) به نفع شرکت‌های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا صادر و توسط بانک‌های دیگر تنزیل شده و در سررسید اسناد 8هزار و 283میلیارد ریال آن به‌صورت مستقیم توسط بانک صادرات یا غیرمستقیم توسط سایر بانک‌ها تسویه شده است.

در گزارش حسابرس تأکید شده؛ به استثنای حدود 5 هزار میلیارد ریال از اسناد مزبور که با رعایت محدود دستورالعمل‌های بانکی و ثبت در دفاتر بانک صادر شده، مابقی اسناد به‌طور غیرمجاز در اختیار اشخاص گروه قرار گرفته است. از آنجا که این اسناد عمدتا به‌صورت غیرمجاز و بدون رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بانکی و عدم‌ثبت در دفاتر صادر شده لذا موضوع سوء جریان از طریق مراجع قانونی در حال رسیدگی بوده که آثار احتمالی آن در صورت‌های مالی بانک در حال حاضر مشخص نیست.

ارتباط معنادار؟

با توجه به گزارش اخیر سازمان حسابرسی مشخص نیست آیا بین افزایش سرمایه 274 میلیارد تومانی بانک صادرات و صدور اعتبار‌های اسنادی این بانک برای گروه امیر منصور آریا به مبلغ 2700 میلیارد تومان که تقریبا رقمی معادل 10 درصد این مبلغ است ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

بر همین اساس روز گذشته روزنامه همشهری در تماس با مدیرکل اداره سهامداران بانک صادرات خواستار شفاف‌سازی‌ بیشتر در این باره شد که مسئولان بانک صادرات از ارائه هرگونه پاسخ شفاف در این باره خودداری کردند. آنها همچنین درباره موضوع افزایش سرمایه 274 میلیارد تومانی این بانک ابراز بی‌اطلاعی کردند.

کد خبر 154320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز