گروه اقتصادی: 8 ماه تلاش بانک مرکزی مبنی بر فروش نقدی سکه در شعب منتخب بانکی نه تنها باعث فروکش کردن عطش خرید سکه نشد که اجرای سیاست کاهش تصنعی قیمت در 3 هفته اخیر، التهاب را به اوج رساند و جنون خرید سکه باعث طولانی‌تر شدن صف پشت درب بانک‌ها و افزایش تعداد شب‌زنده‌داران طلایی شد.

آشنایی با ایده‌هایی برای طراحی کمد دیواری

همزمان با توقف فروش نقدی قیمت سکه، در بازار ارز، دلار به روند صعودی خود ادامه داد و هر دلار با 35 تومان افزایش به 1340 تومان رسید. قیمت جهانی هر اونس طلا در نخستین روز بازگشایی بازار در هفته جاری با 25دلار به 1591 دلار رسید. در بازار نیویورک قیمت جهانی هر اونس طلا تا 1599 دلار هم پیشروی کرد که 29 دلار افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی در یک عقب نشینی آشکار پس از ناکامی در مهار التهاب بازار سکه اعلام کرد: دیگر سکه طلا را در بانک‌ها به‌صورت نقدی نمی‌فروشد و اگر کسی نیاز به سکه دارد می‌تواند به‌صورت پیش فروش اقدام کند. اعلام این سیاست شوک تازه‌ای به بازار ارز و طلا وارد خواهد کرد و مشخص نیست واکنش فردای بازار چه خواهد بود؟ مهر گزارش داد: پیش فروش سکه تمام بهار آزادی با قیمت 546 هزار تومان - بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده- از امروز آغاز می‌شود، ضمن اینکه تحویل این سکه‌ها چهار ماه پس از تقاضای مشتری خواهد بود.

متقاضیان با ارائه کارت ملی به شعب بانک ملی در سراسر کشور می‌توانند بدون محدودیت اقدام به پیش‌خرید سکه تمام بهار آزادی کنند. البته بانک کارگشایی عرضه انواع سکه چون تمام، نیم، ربع و گرمی سکه و شمش طلا را در دو نوبت ادامه خواهد داد. 3هفته پس از اعلام سیاست ارزان‌سازی‌ قیمت سکه و کاهش 80 هزار تومانی آن در شعب منتخب بانک ملی و تنها 10روز پس از اظهارنظر جنجالی محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی که معاملات آتی سکه در بازار سرمایه را دارای شائبه قمار دانسته بود، بانک مرکزی اعلام کرد: به‌منظور رفاه حال متقاضیان خرید مسکوک طلا و در راستای توزیع عادلانه آن بین اقشار مختلف جامعه، بانک مرکزی، اقدام به پیش‌فروش مسکوک طلا بدون هیچ‌گونه محدودیت، از تاریخ 29/9/1390 تا اطلاع ثانوی از طریق تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور می‌کند.

پایان 8ماه سرگرمی سکه بانکی

با پایان یافتن 8 ماه سرگرمی بانک مرکزی برای مردم در بازار سکه، قیمت انواع سکه در بازار آزاد افزایش اندک قیمت را تجربه کرد به‌گونه‌ای که هر قطعه سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع سکه به‌ترتیب 635، 614، 293و 150 هزار تومان فروخته شد.دیروز بانک مرکزی در آخرین روز فروش قیمت سکه بانکی، قیمت هر سکه، نیم سکه و ربع سکه را به‌ترتیب بیش از 579، 208 و 140 هزار تومان قیمت زد. آیا سیلاب نقدینگی رهاشده پشت سر وعده جدید بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه طلا خواهد ایستاد و آرام خواهد گرفت؟

بازار در انتظار روشن‌شدن جزئیات بیشتر

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت‌وگو با همشهری، تغییر سیاست فروش سکه از حالت نقدی به پیش فروش را ناشی از ناتوانی بانک مرکزی در کاهش تصنعی قیمت سکه می‌داند و می‌گوید: بازار هنوز منتظر شفاف‌تر شدن جزئیات تصمیم بانک مرکزی است.او می‌افزاید:مهم این است که سکه پیش فروش شده چه زمانی و با چه قیمتی تحویل خواهد شد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اشاره به دغدغه‌های امنیتی و اجتماعی ناشی از طولانی‌ترشدن صف خرید سکه پشت درب بانک‌ها تصریح کرد: به هر حال انتظار می‌رود قیمت سکه پیش فروش شده بر مبنای قیمت جهانی طلا و ارزش واقعی دلار عرضه شود و بانک مرکزی قانونا حق دارد تا در بازار دخالت کند.

کد خبر 154331
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز