گروه بورس:تهران با برداشتن موانع و اخذ دوباره تایید آیسکو جهانی می‌شود.

بورس

این درحالی‌است که فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار برای دومین ماه متوالی از بورس تهران در میان فهرست اعضای خود در سال 2011 میلادی نامی نبرده است.به گزارش همشهری، فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار از ماه نوامبر سال‌جاری میلادی به‌دلیل اینکه سازمان جهانی نهادهای ناظربر بازار سرمایه (آیسکو) عضویت سازمان بورس اوراق بهادار ایران را به رسمیت نشناخته است، این بورس را از فهرست اعضای خود خارج کرد. این فدراسیون در تازه‌ترین گزارش خود یعنی در ماه دسامبر نیز برای دومین بار نام بورس تهران را در میان اعضای خود درج نکرده است.

آخرین باری که نام بورس تهران در میان فهرست اعضای این فدراسیون دیده می‌شد مربوط به گزارش ماه اکتبر سال‌جاری است.مسئولان بورس تهران این موضوع را محدود به منتشر نشدن اطلاعات آماری می‌دانند اما فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در گزارش جدیدش فهرستی از اعضای خود منتشر کرده که در این فهرست نامی از بورس تهران دیده نمی‌شود.پیش از این لورنزو گالی رئیس بخش مطالعات آماری فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، درباره حذف نام بورس تهران از فهرست جهانی به همشهری گفته بود:

هر کدام از بورس‌های عضو این فدراسیون باید یکی از مقامات بازار سرمایه‌‌اش به عضویت سازمان جهانی آیسکو (سازمانی که نهاد‌های ناظربر بازار سرمایه را مورد تایید قرار می‌دهد) درآید و چون هنوز نهاد ناظربر بازار سرمایه ایران(سازمان بورس و اوراق بهادار) به عضویت آیسکو در نیامده است عضویت ایران در فهرست جهانی بورس‌ها به حالت تعلیق در می‌آید. او با بیان اینکه این شرط بسیار مهمی برای فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار است افزود: تا وقتی که بررسی شرایط بورس تهران در آیسکو کامل نشود، عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی به حالت تعلیق در خواهد آمد.

دلایل پذیرفته نشدن ایران در آیسکو

اخبار غیررسمی حاکی از آن است که دلیل اصلی حذف بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، عضویت مقامات دولتی در شورای بورس است و فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار این موضوع را حتی در مجمع جهانی خود در آفریقای جنوبی به اطلاع مقامات ایرانی رسانده و در این زمینه اخطار داده بود. براساس قوانین فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار هر بورس برای اینکه بتواند به عضویت این فدراسیون در آید، ابتدا باید نماینده بازار سرمایه خود را به سازمان آیسکو معرفی کند و این عضو باید مورد تایید این سازمان جهانی قرار گیرد تا این فدراسیون، بورس کشور مورد نظر را به‌عنوان یکی از اعضای خود بپذیرد.

همچنین براساس قواعدمشخص سازمان آیسکو که نهاد ناظر بر بازارهای سرمایه جهان است، هیچ فرد دولتی نمی‌تواند عضو بالاترین مقام ناظر بازارهای سرمایه باشد، چرا که عضویت مقامات دولتی در بازار سرمایه، کاملا با روح اصلی قوانین بورس‌ها و بازار‌های مالی منافات دارد؛ درحالی‌که در بازار سرمایه ایران وزیر امور اقتصادی و دارایی رئیس شورای بورس است و شورای بورس نیز بالاترین مقام ناظر بازار تلقی می‌شود.

بازده منفی بورس تهران در آذر ماه

تازه‌ترین گزارش رسمی منتشر شده در بورس اوراق بهادار تهران درباره معاملات بازار سهام در آذر‌ماه نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران در این ماه 713 واحد یعنی معادل 2.8درصد کاهش یافته است. این عدد بیانگر آن است که میزان دارایی سهامداران بورس تهران در آذر ماه امسال در مجموع به‌طور میانگین2.8درصد نسبت به ماه قبل نزول کرده است. سهامداران بورس تهران در آذر ماه امسال 3 میلیاردو 677‌میلیون سهم به ارزش 11 هزار و 494 میلیارد ریال داد و ستد کردند که این میزان به لحاظ حجم نسبت به ماه قبل 13 درصد کاهش نشان داده اما به لحاظ ارزش2.5درصد رشد نشان می‌دهد. در این ماه 108 هزار نفر در داد و ستد‌های بورس تهران شرکت کردند که نسبت به آبان ماه 25 درصد افزایش نشان می‌دهد. سهامداران بورس تهران در مجموع از ابتدای سال تاکنون 167 هزار میلیارد ریال سهام داد و ستد کرده‌اند.

کد خبر 154669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز