گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وعده وزیر آموزش و پرورش در باره حل مشکل فرهنگیان لیسانس و فوق‌لیسانس عملی شد اما حکم «عالی» آنها لغو شد و حقوق بازنشستگان نیز به طور چشمگیری کاهش یافت.

مدرسه

وزارت آموزش و پرورش دی‌ماه سال 89 برای فرهنگیان لیسانس و فوق لیسانس حکم با رتبه «عالی» صادر کرد که خوشحالی فرهنگیان را به‌دنبال داشت، حقوق این گروه افزایش یافت و کسورات بازنشستگی نیز بر مبنای حقوق جدید محاسبه شد.
خوشحالی فرهنگیان چندان پایدار نبود و با فرا رسیدن ایام بازنشستگی این گروه به‌تدریج از اردیبهشت‌ماه 90 داستان پر غصه آنها نیز آغاز شد.

احکام براساس ضوابط نیست

پرونده‌ فرهنگیان لیسانس و فوق‌لیسانس تکمیل و برای برقراری حقوق اولیه به صندوق بازنشستگی ارسال شد اما صندوق بازنشستگی این احکام را نپذیرفت.صندوق بازنشستگی علت این امر را منطبق نبودن احکام با بخشنامه معاونت توسعه منابع انسانی ریاست‌جمهوری اعلام کرد، پرونده‌ها به آموزش و پرورش برگشت و از فرهنگیان برای تکمیل پرونده تحقیقی در حد 10 صفحه مرتبط با شغل آنها خواستند ولی این ترفند نیز کارساز نشد و مشکل حل نشد.

«به‌زودی» حل می‌شود

برخی از این بازنشستگان که چند ماه از بازنشستگی خود را پشت سر گذاشته و حقوق دریافت نکرده بودند موضوع را با خبرنگار همشهری مطرح کردند. مشکل این افراد در مهر‌ماه با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد که وزیر آموزش و پرورش وعده داد «به‌زودی» مشکل حل خواهد شد.

این «به‌زودی» تا اواخر آذر ماه محقق نشد و خبرنگار همشهری مجددا موضوع را از وزیر آموزش و پرورش پیگیری کرد که با واکنش وی روبه‌رو شد:‌ چنین مشکلی وجود ندارد، تنها چند نفر از فرهنگیان تهرانی مشکل داشتند که آن هم با هماهنگی معاون توسعه نیروی انسانی ریاست‌جمهوری حل شد.

حاجی‌بابایی در برابر اصرار خبرنگار همشهری مبنی بر حل نشدن مشکل و تماس مکرر فرهنگیان با همشهری پاسخ داد: این گروه فرهنگیان از مهر‌ماه بازنشسته شده‌اند و طبیعی است چند‌ ماه برقراری حقوق آنها طول بکشد و اینکه می‌گویند چند ماه حقوق نگرفته‌ایم صحت ندارد.

پرونده‌ای برای ما ارسال نشده

رئیس صندوق بازنشستگی نیز در پاسخ به پرسش همشهری در این باره اعلام کرد: هر پرونده‌ای که برای ما ارسال شده برقراری اولیه انجام شده و ما پرونده‌ای نداریم و این مشکل دستگاه اجرایی است.

«عالی» نیستید

به هر حال کشمکش فرهنگیان با آموزش و پرورش ادامه داشت تا اینکه اعلام شد معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست‌جمهوری دستور مساعدت داده و به‌زودی احکام بازنشستگی صادر خواهد شد.مشکل حل شد که به قول یکی از فرهنگیان «ای کاش نمی‌شد»، حکم بازنشستگی برای فرهنگیان براساس حکم پیش از حکم «عالی» صادر شد که به زیان فرهنگیان بود و رتبه «عالی» نادیده گرفته شد.

قانونی یا غیر‌قانونی؟

به هر حال دود اشتباه وزارت آموزش و پرورش و ناهماهنگی بین این دستگاه و صندوق بازنشستگی به چشم فرهنگیان بازنشسته رفت و مشخص نشد اگر این احکام وفق قانون صادر شده بود چرا ابطال شد، اگر براساس مستند قانونی نبوده چرا صادر شد و چند ماه براساس آن و پیش از بازنشستگی به فرهنگیان حقوق پرداخت شد و مبنای کسورات بازنشستگی نیز واقع شد.

نامه‌ای برای رفع تکلیف

هر چند معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش طی نامه شماره 194703/700مورخ 21 آذر‌ماه خطاب به رئیس سازمان صندوق بازنشستگی نوشت: پیرو مذاکره تلفنی مورخ 21 آذر ماه معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهور، مقتضی است مقرر فرمایید به نمایندگی‌های تابعه آن سازمان نسبت به برقراری و پرداخت حقوق کلیه بازنشستگان سال‌جاری وزارت آموزش و پرورش با رتبه‌های اعلام شده در احکام اقدام نمایند.ظاهرا این نامه تاثیر بسیاری در حل مشکل فرهنگیان بازنشسته داشت و حقوق آنها با کاهش فاحشی برقرار شد، البته فرهنگیان همچنان پیگیر موضوع هستند.

کد خبر 154928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز