دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: درست یک روز قبل از برگزاری نمایشگاه و همایش بزرگداشت بین‌المللی سال جهانی جنگل، معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به انبوه پرسش‌های اصحاب رسانه درباره جنگل‌های شمال پاسخ دهد.

 اما شاه بیت این نشست سخنان فریبرز غیبی مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی، در واکنش به تخریب اخیر جنگل ابر بود که گفت: سازمان جنگل‌ها به هیچ وجه از موضع خود مبنی بر مصون ماندن جنگل ابر عقب نشینی نمی‌کند و با هرگونه احداث جاده در این رویشگاه بی‌نظیر جنگلی مخالف است.

غیبی که پیش از این هم بارها بر صیانت از جنگل ابر تاکید کرده است افزود: اخیرا تعدادی افراد ناآگاه شماری از درخت‌های این رویشگاه را قطع کردند اما این افراد فارغ از پست و مقامی که دارند شناسایی و به دادگاه معرفی شدند و سازمان جنگل‌ها در پیگیری این مسئله هیچ‌گونه کوتاهی و مسامحه‌ای نمی‌کند و حفاظت از این لکه جنگلی را یک اولویت می‌داند.

علی اوسط منتظری، معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در این نشست خبر از افزایش سطح جنگل‌های شمال کشور داد و گفت: سومین عکسبرداری از جنگل‌های شمال کشور که در سال 73 انجام شده مساحت این جنگل‌ها را یک میلیون و 847 هزار و 886 هکتار نشان می‌دهد درحالی‌که بنا بر چهارمین مرحله عکسبرداری که در سال86 انجام شده این میزان به‌رقم یک میلیون و 939 هزار و 494 هکتار افزایش یافته است. به گفته وی، این افزایش ناشی از جنگل‌کاری در مناطق تخریب شده، خروج دام، حفاظت، احیا و غنی‌سازی جنگل‌های مخروبه بوده است.

وی در بخشی از سخنان خود به ضرورت خروج دام از جنگل و ساماندهی جنگل‌نشینان اشاره کرد و گفت: از آغاز اجرای طرح خروج دام از جنگل تا‌کنون یک میلیون و 326 هزار دام از جنگل خارج شده اما هنوز سه میلیون و 43 هزار و 654 واحد دامی دیگر در جنگل‌های شمال باقی مانده است که باید براساس طرح خروج دام از جنگل طی برنامه پنجم توسعه ساماندهی شوند.

برداشت چوب از یک میلیون و 70هزار هکتار جنگل‌های شمال

منتظری با اشاره به اینکه میزان برداشت از جنگل همواره کمتر از رویش بوده است، گفت: 23 درصد برداشت‌ها از مناطق تولیدی و 77 درصد از مناطق مخروبه جنگل و عرصه‌هایی برداشت می‌شود که نیاز به اصلاح بهداشتی دارند و به مرحله دیرزیستی رسیده‌اند. به گفته وی، در حال حاضر، یک میلیون و 70‌هزار هکتار از رویشگاه‌های یک میلیون و 400‌هزار هکتاری جنگل‌های شمال در اختیار 52 مجری طرح‌های جنگل‌داری است که براساس آن، 25 مجری خصوصی، 17مجری در قالب شرکت‌های تعاونی و 10مجری دولتی، از جنگل‌های شمال برداشت می‌کنند.

آنطور که این مقام مسئول می‌گوید برای جلوگیری از برداشت چوب از جنگل، طبق برنامه پنجم توسعه، 150 هزار هکتار از اراضی ملی شمال کشور به کشت و زراعت چوب اختصاص یافته و طی این برنامه 5‌ساله تمام این اراضی زیرکشت می‌رود. برای هر هکتار زراعت چوب 10میلیون تومان وام درنظر گرفته شده که انتظار می‌رود با این تمهید علاوه بر اشتغال‌زایی، برداشت از جنگل‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد. معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها که ریاست مرجع ملی جنگل را برعهده دارد در بخشی از سخنان خود گفت: 75 درصد از درختان سرپای جنگل‌های شمال سالم و 25 درصد آسیب‌دیده هستند که باید از جنگل خارج شوند. وی دراین نشست به تدوین برنامه اقدام‌ ملی جنگل اشاره کرد و گفت: این برنامه به‌صورت مشترک بین سازمان جنگل‌ها، فائو و مؤسسه‌ تحقیقات جنگل و مرتع در دست تدوین است. برنامه‌ اقدام ملی در واقع، برنامه‌ای است که چگونگی اجرای طرح‌های عمرانی و نوع رفتارهای کشور در مباحث توسعه تعیین می‌شود و طی آن، خط قرمزهای منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های عمرانی مشخص شده است. با اجرای این برنامه دیگر شاهد تخریب‌های ناشی از پروژه‌های عمرانی نظیر آنچه در دنا و ابر اتفاق افتاد نخواهیم بود.

همایش و نمایشگاه بزرگداشت سال جهانی جنگل

پیمان یوسفی آذر، دبیر همایش بزرگداشت سال جهانی جنگل هم در حاشیه این نشست به همشهری گفت: بزرگداشت سال جهانی جنگل ذیل دو بخش نمایشگاه و همایش در بوستان گفت‌وگوی تهران طی روزهای 5 و 6 دی‌ماه جاری (امروز و فردا) برگزار می‌شود که بازدید از نمایشگاه برای عموم مردم طی2 روز آزاد است اما همایش، روز سه‌شنبه 6 دی‌ماه از ساعت 9 الی 12 با حضور کارشناسان و متخصصان جنگل برگزار می‌شود با این امید که این همایش و نمایشگاه بتواند توجه مسئولان و عموم مردم را به اهمیت جنگل جلب کند و در واقع بستری برای حفظ اندک جنگل‌های باقیمانده کشورمان شود.

کد خبر 154966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز