همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد سالمندانی که میزان بالاتری از برخی از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب اومگا 3 را در خون خود دارند، در آزمون‌های حدت ذهنی نمرات بالاتری می‌گیرند.

elderly

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که در شماره اخیر جورنال نورولوژی، وابسته آکادمی نورولوژی آمریکا، منتشر شده است، همچنین نشان داد که تغذیه بهتر باعث کاهش تحلیل‌رفتن مغز می‌شود که با بیماری آلزایمر همراهی دارد.

این بررسی بر روی 104 نفر که به طور میانگین 87 سال داشتند انجام شد، و به جای استفاده از روش پرسشنامه غذایی، از روش دقیق‌تر و مطمئن‌تر اندازه‌گیری مواد مغذی گوناگون در خون استفاده کرد.

نتایج نشان دهنده اثرات مثبت میزان ویتامین B، C و E و نیز چربی‌های سالم که بیش از همه در ماهی یافت می‌شوند، بر حدت ذهنی و اندازه مغز بود.

سالمندانی که میزان بالاتری از چربی‌های ترانس - چربی‌هایی که در غذاهای سرخ‌کرده، فست‌فودها و سایر گزینه‌های غذایی کمتر سالم یافت می‌شوند- در خون‌شان داشتند، در آزمون‌های شناختی نمرات پایین‌تری گرفتند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که با اینکه سن و تحصیلات بر کارکرد فرد در آزمون‌های شناختی موثر است، وضعیت مواد مغذی در خون مسئول 17 درصد از تفاوت‌ها در نمرات و 37 درصد تفاوت‌ها در حجم مغز است.

هفت درصد سالمندانی که در این بررسی شرکت داشتند کمبود ویتامین B12 داشتند و 25 درصد آنها مقدار کافی ویتامین D در بدن‌شان نداشتند.

به گفته این پژوهشگران گرچه لازم است نتایج این بررسی با بررسی‌های گسترده‌تر ثابت شود، اما در صورتی که این نتایج درست باشد، بالقوه گزینه‌ای را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا با تنظیم رژیم غذایی‌شان مانع از تحلیل رفتن مغزشان در سنین بالا شوند و حدت ذهنی‌شان را حفظ کنند.

کد خبر 155392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز