جمعه ۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

گروه بورس: در طول 9 ماه گذشته میزان فروش سهامداران خرد نسبت به خریدشان روز به روز افزایش یافته و سهامداران حقیقی در این مدت 5 هزار و 629 میلیارد ریال سهام در بورس فروخته‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران سال 90 را با 2 چهره کاملا متفاوت آغاز کرد، بهار پر اوج و پاییز کم‌رمق. فروردین ماه امسال همه فعالان بازار سرمایه فکر می‌کردند که سال 90 سال پر رونقی برای بازار سهام خواهد بود اما این‌رؤیا هرگز محقق نشد و پس از یک دوره توفانی در فروردین ماه، روند نزولی شاخص‌ها آغاز شد. در طول این مدت سهامداران حقیقی آرام‌آرام سعی کردند تا از بازار سهام خارج شوند.
به اعتقاد کارشناسان، بخشی از دارایی سهامداران کوچک که با توجه به افزایش تورم درصدد حفظ ارزش دارایی خود هستند به سمت بازار‌های طلا و ارز حرکت کرده است.

آمار رسمی بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد: سهامداران حقیقی در طول 9 ماه گذشته به غیر از فروردین و مرداد ماه(یک ماه پس از فصل مجامع) بیشتر فروشنده بوده‌اند تا خریدار و این سهامداران حقوقی هستند که برای جلوگیری از کاهش قیمت سهام شرکت‌های تحت کنترل خود، سعی کرده‌اند با بازار‌سازی‌ سنتی، قیمت سهام شرکت‌ها را کنترل کنند.
آمار‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد: حجم فروش سهامداران حقیقی بورس تهران در اردیبهشت امسال 288 میلیارد ریال بیشتر از خریدشان بوده که این میزان در خرداد ماه امسال به 910 میلیارد ریال رسید.

روند فروش سهامداران حقیقی در تیر ماه امسال نیز ادامه یافت و به 645 میلیارد ریال رسید. سهامداران در این ماه 3 هزار و 950 میلیارد ریال سهام خریداری کردند اما در مقابل 4 هزار و 604 میلیارد ریال سهام فروخته‌اند. اما در مرداد ماه که یک ماه پس از برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها بود شرایط اندکی تغییر کرد و با توجه به بازگشایی نماد شرکت‌ها حجم خرید سهام نسبت به فروش افزایش یافت و به مثبت 208 میلیارد ریال رسید. این یعنی اینکه سهامداران حقیقی در این ماه امید بیشتری برای به دست آوردن سود از بازار پیدا کرده بودند اما این رویه در شهریور ماه ادامه نیافت و همزمان با نزول شاخص‌های بورس بار دیگر میزان فروش سهامداران حقیقی از خرید آنها پیشی گرفت.

ورود سهامداران حقوقی

همزمان با به صدا در آمدن زنگ آغاز فصل پاییز، سهامداران حقیقی یا کوچک بازار تحت‌تأثیر اخبار منفی تلاش کردند سهام موجود در سبد دارایی‌های خود را بفروشند به‌طوری که از مجموع کل معاملات مهر ماه امسال 5 هزار و 555 میلیارد ریال مربوط به فروش سهامداران حقیقی بود، این میزان 56 درصد از کل معاملات سهامداران حقیقی بود و متناسب با همین مقدار میزان خرید سهامداران حقوقی برای حمایت از بازار افزایش یافت.

به این ترتیب مقدار کسری خرید سهامداران حقیقی نسبت به فروش‌شان در مهرماه امسال به یک هزار و 171 میلیارد ریال رسید.این رویه در ماه‌های آبان و آذر تکرار شد و به‌ترتیب، کسری خرید سهامداران حقیقی نسبت به فروش‌شان به 1478 و 1131 میلیارد ریال رسید. این آمار نشان می‌دهد بیش از 60 درصد معاملات سهامداران حقیقی در آذر ماه امسال مربوط به فروش سهام بوده است. به این ترتیب از اردیبهشت ماه امسال تاکنون سهامداران حقیقی بیش از 5 هزار و 629 میلیارد ریال سهام در بورس فروخته‌اند و این سهامداران حقوقی بوده‌اند که این میزان سهام را خریداری کرده‌اند.

آمار‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد: میانگین ارزش روزانه معاملات بورس تهران از فروردین ماه امسال تاکنون روند نزولی را طی کرده و در شرایطی که در فروردین ماه امسال روزانه به‌طور متوسط 372 میلیون سهم به ارزش 134 میلیارد تومان در بورس مبادله می‌شد، این میزان در آذر ماه امسال به نصف کاهش پیدا کرده و روزانه به 184 میلیون سهم به ارزش 5/57 میلیارد تومان رسید.

جدول ارزش روزانه معاملات بورس تهران

 

بورس

 

کد خبر 155413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز