همشهرِ‌ی آنلاین: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: برای این که التهاب بازار ارز و سکه مهار شود و جنگ روانی از بازار اقتصادی ایران جمع شود، دولت باید پیش فروش اوراق مشارکت را چه به صورت ریالی و چه به صورت دلار یا یورو که البته مجوز آن را هم دارد، آغاز کند.

حجت الاسلام علی بنائی در گفتگو با همشهری آنلاین در مورد افزایش نرخ ارز طی دو روز گذشته با اشاره به ضعف‌های مدیریتی بانک مرکزی و نیز احتمال تاثیر شوک مقطعی تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا در این زمینه گفت: برای کنترل بازار ارز دولت باید  پیش فروش اوراق مشارکت ارزی را در دستور قرار دهد.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه 90 دولت مجوز فروش اوراق مشارکت به صورت ارزی و ریالی را دارد، گفت: در برخی مواقع به شکل دلار و در برخی مواقع به شکل ریال و حتی برای تامین اعتبار برخی دستگاه‌ها مثل وزارت نیرو و نفت، این اجازه به دولت داده شده تا اوراق مشارکت بفروشد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم با تاکید بر این که لازم است بانک مرکزی مردم را به سمت سرمایه گذاری‌های بلند مدت سوق دهد، اظهار کرد: این که مردم به سمت خرید و فروش دلار می‌روند و این دلال بازی‌ها به راه می افتد، بخاطر نگرانی از تامین معاش است این درحالی است که خرید و فروش دلار ریسک پذیر است اما خرید اوراق مشارکت سودآور است.

 بنائی تصریح کرد: شورای پول و اعتبار هرچه زودتر این نرخ را تعریف کند که اوراق مشارکت با چه نرخی به معرض فروش عمومی گذاشته شود.

وی درباره افزایش قیمت ارز و تاثیر آن در بودجه نویسی برای سال 91 گفت: هر نرخی که دولت برای قیمت دلار در بودجه بگذارد، پیام خاصی را به بازار اقتصادی کشور می دهد بنابراین لازم است که  این تصمیم مدیریت شده باشد.

کد خبر 155930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز