گروه اقتصادی - محمد رضایی: هیجانات روزهای اخیر بازار ارز داد فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس و کارشناسان را درآورد.

به گزارش همشهری تلاطم در بازار ارز این روزها نه تنها برای بانک مرکزی و سیاستگذاران پولی عادی شده بلکه رفته‌رفته برای مردم هم امری طبیعی تلقی می‌شود و در این میان میدانی خالی باز شده برای سوداگران و سفته‌بازان تا بدون اندک زحمتی، صرفا با اتکا به سرمایه کلانی که در اختیار دارند سودی کلان به‌دست بیاورند. کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ سود بانکی و اوراق مشارکت که در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، مهم‌ترین راهکار برای کنترل اوضاع فعلی بازار است. البته در این میان پیشنهادهای دیگری ازجمله پرهیز از برخوردهای دستوری، تقویت بازار سرمایه و افزایش سود در سایر بازارها هم مورد تأکید قرار گرفته است.

خسارت تاریخی به تولید

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با انتقاد شدید از عملکرد بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در مورد نوسانات نرخ ارز گفت: شورای پول و اعتبار باید در قبال خسارت تاریخی نوسانات نرخ ارز پاسخگو باشد. به گزارش مهر یحیی آل اسحاق افزود: فعالان اقتصادی به‌شدت نگران تداوم قیمت ارز هستند چرا که نرخ ارز در تمام ارکان اقتصاد کشور نقش کلیدی داشته و ملتهب نگه داشتن فضای تبادلات ارزی و عدم‌قاطعیت در اتخاذ یک تصمیم خسارات فراوانی را به همراه دارد.

سوء مدیریت مسئولان

احمد توکلی و الیاس نادران هم با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس، اوضاع بازار ارز را در مرحله بحرانی توصیف کردند و با اشاره به سیاست‌های نامناسب دولت در بخش اقتصادی، اوضاع فعلی را در نتیجه سوء مدیریت مسئولان عنوان کردند. به گفته نمایندگان مردم تهران در مجلس این در حالی است که دولت با آمارهای خودساخته همه چیز را بر وفق مراد نشان می‌دهد و به جای پرداختن به مسائل اساسی کشور به فعالیت‌های انتخاباتی ناسالم می‌پردازد. این نمایندگان مجلس خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی فوق العاده توسط قوه مقننه به‌منظور اتخاذ تصمیم مؤثر و قاطع برای نجات اقتصاد ملی شدند.

چاره اصلی، افزایش نرخ سود بانکی

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با همشهری، راهکار اصلی برای خروج بازار ارز از وضعیت فعلی را افزایش نرخ سود بانکی می‌داند به‌نحوی که این نرخ از تورم واقعی بالاتر باشد. مهدی تقوی بر این باور است که افزایش نرخ سود بانکی یکی از بهترین ابزارها برای جلوگیری از سفته بازی ارز و راهی مطمئن به‌منظور بازگرداندن رونق به اقتصاد است. او همچنین بر ضرورت افزایش نرخ سود اوراق مشارکت هم تأکید و خاطرنشان کرد: با این روش علاوه بر اینکه بخش بزرگی از نقدینگی سرگردان جمع‌آوری می‌شود، اعتبار مورد نیاز برای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها هم تأمین خواهد شد.

برخوردهای دستوری کار دست بازار داد

فرید ضیاءالملکی هم معتقد است: علت اصلی هجوم نقدینگی‌های سرگردان به بازارهای سوداگری سیاست دولت در کاهش دستوری نرخ سود بانکی است. وی می‌گوید: درصورتی که متولیان امر سیاست درستی در این زمینه در پیش بگیرند، حتی امکان خنثی‌سازی‌ اثرات داخلی و روانی تحریم بانک مرکزی هم وجود دارد.

تقویت بازار سرمایه

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم ضمن اشاره به نکات بالا، تقویت بازار سرمایه به‌نحوی که متکی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور باشد را از دیگر راهکارهای کنترل بازار ارز می‌داند. احمد میرمطهری بر این باور است که بسیاری از صاحبان منابع مالی که از قدرت ریسک‌پذیری برخوردارند، این بازار را درصورت بهبود، محلی امن برای سرمایه‌های خود تشخیص می‌دهند و دیگر به سمت بازارهای ارز و طلا نمی‌روند.

بازدهی سایر بازارها را افزایش دهید

یکی دیگر از کارشناسان هم می‌گوید: چون امکان سرمایه‌گذاری با بازده اقتصادی مناسب در بازارهایی چون بورس، بازار پولی و سایر بازارهای جایگزین وجود ندارد، سرمایه‌گذاری کردن در بازار ارز جذابیت پیدا کرده است و شاهد خروج نقدینگی از شبکه بانکی به سمت بازار ارز هستیم. احمد حاتمی یزد معتقد است که افزایش تقاضا از این محل نمی‌تواند تقاضای کاذب قلمداد شود؛ بلکه این تقاضای واقعی برای حفظ ارزش پول و سرمایه‌گذاری است.

کد خبر 155976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز