چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازار گیج‌کننده ارز آزاد روز گذشته پس از افت 200 تومانی قیمت در روز سه‌شنبه، با توقف فروش ارز توسط صراف‌ها مواجه شد و همزمان با انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت ارز، قیمت‌ها از حوالی ظهر مسیر متفاوت با انتظار بازار را طی کرد.

التهاب در بازار ارز و از دست‌رفتن دست‌کم 40 درصدی ارزش ریال در سال‌جاری باعث شده است تا مجلس دوباره به فکر برگزاری نشست فوق‌العاده بیفتد. به گفته یک عضو هیات رئیسه مجلس قرار است این اتفاق با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی یکشنبه آینده رخ دهد؛ نشستی که برخی نمایندگان ازجمله رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید دارند باید علنی باشد. خبر دیگر اینکه یک روز پس از برخورد با برخی سوداگران بازار ارز، از صبح دیروز فعالیت برخی سایت‌های فعال بازار ارز و طلا متوقف شد تا این بار شایعه و نقل قول‌های شفاهی مبنای اعلام نرخ ارز در بازار آزاد باشد؛ اتفاقی که دیروز باعث شد قیمت فروش دلار از 1400 تومان اعلامی در صرافی‌ها به نرخ‌های غیر‌قانونی1540 تومان در صبح به1610 تومان در ساعت 15برسد. آخرین خبر اینکه گفته می‌شود محمود بهمنی برای ماندن بر صندلی ریاست بانک مرکزی خواستار استقلال عمل بیشتر و همراهی شورای پول و اعتبار برای مدیریت بازار پولی و ارزی شده است. همچنین سهمیه ارز مسافرتی از 2 هزار به یکهزار دلار کاهش یافت.

به گزارش همشهری، صبح دیروز همزمان با انتشار عمومی خبر افت 200 تومانی قیمت دلار، برخی خریداران تنها با رصد کردن قیمت‌ها به انتظار کاهش بیشتر قیمت ارز ماندند و همین انتظار و توقف فروش ارز توسط صراف‌ها و سوداگران باعث شد تا قیمت فروش دلار بین 1540 تا 1580تومان در نوسان باشد اما اکثر صراف‌ها فروشنده نبودند چرا که از یک‌سو انتظار افزایش قیمت را داشتند و از سوی دیگر اطمینانی نسبت به تداوم کاهش قیمت نداشتند. این اتفاق باعث شد تا اطلاعیه رسمی کانون صرافان هم از سوی صراف‌ها زیرپا گذاشته شود چه اینکه کانون یادشده نرخ فروش دلار را 1400تومان اعلام کرده بود اما فعالان بازار ارز روی 1580تومان نظر داشتند. اما دیروز در آخرین ساعات دلار تا 1600، دلار کانادا 1620، یورو 2050 و پوند 2550تومان فروخته شد.

تزریق محدود ارز و عطش بالای تقاضا

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر درخصوص نوسان قیمت ارز در روز گذشته اعلام کرد: یکی از دلایل عدم‌تمکین صراف‌ها در برابر دستور بانک مرکزی تزریق بسیار محدود ارز به‌ویژه دلار توسط بانک مرکزی به صراف‌ها و عطش بالای خرید ارز در بازار است. او با اشاره به نااطمینانی نسبت به تداوم سیاست کاهش قیمت ارز، تاکید کرد: مسلم این است که تقاضا را باید با عرضه جواب داد و هرگونه سیاست دیگری در فضای ملتهب کنونی راهگشا نخواهد بود.

شرط بهمنی برای ماندن

آخرین خبرها از ساختمان بانک مرکزی این است که محمود بهمنی برای ماندن بر صندلی ریاست شرط گذاشته و از رئیس‌جمهور خواسته است که استقلال عمل بیشتری به او داده شود تا بتواند مدیریت بازار پول و ارز را در دست بگیرد. به گزارش فارس به نقل از این مقام آگاه، ادامه مدیریت بازار پول و شبکه بانکی کشور با شرایط ایجاد شده و با وجود نوع نگرش دستگاه‌های تأثیرگذار در سیاست‌های پولی برای رئیس‌کل بانک مرکزی بسیار مشکل شده است و بهمنی پس از برگزاری مجمع اخیر این بانک ضمن گلایه از شرایط حاکم در نظام تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های پولی، برای ادامه فعالیت استقلال عمل بیشتر و همراهی شورای پول و اعتبار را خواستار شده است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

برخی کارشناسان هم به همشهری گفتند: بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و اجرای سیاست‌های پولی بیش از هر عامل دیگر به استقلال عمل نیاز دارد. دکتر مهدی تقوی می‌گوید: نمی‌توان از بهمنی انتظار معجزه داشت چرا که شرط اول برای کاهش التهاب ارزی مدیریت نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای پولی و مالی است و پیشنهاد مشخص این است که نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت افزایش یابد و در شرایط رکود اقتصادی در بخش تولید و ساختمان، می‌توان با تقویت بورس و ایجاد اطمینان در بین مردم بخشی از این نقدینگی آزاردهنده در بازار ارز را جمع کرد. او معتقد است: سیاست رسمی بانک مرکزی استقلال عمل بیشتر برای بالابردن نرخ بهره بانکی است اما وقتی شورای پول و اعتبار تمکین نمی‌کند، نه بانک مرکزی می‌تواند معجزه کند و نه برگزاری نشستی با کارشناسان مشکل را حل خواهد کرد.

دکتر بیژن بیدآباد از دیگر اقتصاددانان شناخته‌شده هم می‌گوید: نمی‌توان در یک مقطع برای درمان بیماری اقتصاد ایران نسخه پیچید چراکه درمان‌های مقطعی در کوتاه‌مدت حالت مسکن دارد. او می‌گوید: به جای سیاست‌های کوتاه مدت باید برخی از سیاست‌های کلان اقتصادی شامل سیاست‌های پولی، ارزی، سیاست‌های معطوف به ساختار اقتصاد ایران حتی سیاست دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود، در غیر این صورت مشکلی از اقتصاد حل نخواهد شد و این التهاب‌ها ادامه خواهد داشت.

یک کارشناس امور بانکی هم دلیل اصلی هجوم نقدینگی سرگردان به بازارهای ارز و سکه را ناشی از سیاست دستوری دولت در کاهش نرخ سود بانکی می‌داند. فریدالدین ضیاءالملکی می‌گوید: در گام نخست باید سیاست‌های پولی به‌نحوی تغییر کند تا نقدینگی به شبکه بانکی برگردد و بانک‌ها توان جذب نقدینگی و تزریق دوباره آن به اقتصاد مولد را داشته باشند.

ارز مسافرتی هم نصف شد

تازه‌ترین خبر از بانک مرکزی اینکه فروش ارز مسافرتی برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها (به‌استثنای عراق و سوریه که 400 دلار است) به میزان 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافران زمینی، ریلی و دریایی کلیه کشورها به میزان400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها خواهد بود. بانک مرکزی تاکید دارد: فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال صورت می‌گیرد و فروش ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از 2سال امکان‌پذیر نبوده و برای سنین 2 تا 12 سال به میزان 50 درصد در هر یک از حالات فوق خواهد بود.

کد خبر 156123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز