سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

اروپا صحنه درخشان فوتبال جهان است و تمام بازیکنان در سراسر جهان آرزو دارند روزی به تیم‌های بزرگ اروپایی بروند، از این‌رو می‌توان لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا را مقصد نهایی تمام بازیکنان بزرگ فوتبال دانست.

توپ فوتبال

حضور بازیکنان خارجی بزرگ معمولا هم‌ردیف با موفقیت برای تیم‌های اروپایی است و به همین خاطر است که سالانه میلیاردها دلار صرف انتقال بازیکنان از آمریکای لاتین، آفریقا و شرق اروپا به 5 کشور معتبر فوتبال اروپا یعنی انگلیس، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه می‌شود. بررسی عملکرد ستاره‌های خارجی در فوتبال این کشورها نشان می‌دهد که باشگاه‌ها با خرید آنها نه تنها پول خود را دور نریخته‌اند که گام بلندی برای موفقیت برداشته‌اند.

پاری سن ژرمن؛ صیاد ستاره ها

با سرمایه‌گذاری قطری‌ها در پاری سن ژرمن، پروژه خرید ستاره‌های بین‌المللی در این تیم کلید خورد. پاریسی‌ها پیش از شروع فصل خاویر پاستوره، پدیده آرژانتینی سریA را خریدند و برای پنجره نقل و انتقالات زمستانی به‌دنبال خرید دیوید بکام بودند که ناکام شدند. البته انتقال بکام به این تیم تقریبا قطعی شده بود اما در آخرین لحظه خبر رسید که خانواده بکام تمایلی به زندگی در پاریس ندارند. در حال حاضر پاستوره گران‌ترین بازیکن تاریخ لوشامپیونا محسوب می‌شود و عملکردش در پاریس زیر ذره بین رسانه‌های فرانسوی و اروپایی قرار دارد. لیگ فرانسه در فصل جاری میزبان یک بازیکن مشهور دیگر یعنی جو کول است. این مهاجم انگلیسی که در لیورپول فرصت بازی نداشت به لیل پیوست و در لیگ قهرمانان و لیگ فرانسه نمایش خوبی با این تیم داشت. لیگ فرانسه اما به‌طور سنتی قلمرو بازیکنان جوان آفریقایی محسوب می‌شود و در دو فصل اخیر دو بازیکن این قاره نگاه‌های زیادی را به‌خود جلب کرده‌اند. ادن هازار بلژیکی که البته اصلیتی مراکشی دارد، در فصل قبل ستاره لیل در راه قهرمانی بود و در فصل جاری هم به درخشش ادامه می‌دهد تا جایی که باشگاه‌های بزرگ اروپایی بارها خواهان خرید او شده‌اند. آندره آیو، پسر عابدی پله هم با پیراهن مارسی در 2سال اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته، به‌طوری که از سوی یک شبکه تلویزیونی انگلیس به‌عنوان بهترین بازیکن سال آفریقا انتخاب شد. آیو هم مورد توجه آرسنال، منچستریونایتد و بایرن مونیخ قرار دارد و به احتمال زیاد در آینده نزدیک به یکی از تیم‌های بزرگ اروپا می‌پیوندد؛ راهی که ستارگان سابق مارسی مثل دروگبا، ریبری و نصری طی کرده‌اند.

لیگ برتر انگلیس؛ اسکناس‌های اماراتی

لیگ برتر امسال شاهد درخشش بازیکنان خارجی زیادی بوده است. در منچستر سیتی سرمایه‌گذاری‌های مالکان اماراتی پای بازیکنانی مانند سرخیو آگرو و ادین ژکو را به لیگ برتر بازکرده و رابین فان پرسی در آرسنال به بلوغ رسیده است. او که پس از رفتن سسک فابرگاس، کاپیتان آرسنال شده است، در سال گذشته میلادی 35 گل برای توپچی‌ها به ثمر رساند و در جدول رده‌بندی لیگ برتر هم با17 گل زده در صدر قرار دارد. فان پرسی اگر یک گل دیگر به ثمر می‌رساند می‌توانست به رکورد بیشترین گل در یک سال که توسط آلن شیرر ثبت شده است برسد. سرخیو آگرو مهاجم آرژانتینی تیم منچسترسیتی هم یکی از بازیکنان تاثیرگذار این فصل لیگ برتر بوده است. البته او تنها بازیکن خارجی تاثیر‌گذار صدرنشین فعلی لیگ برتر نیست؛ عملکرد یحیی توره، هافبک ساحل عاجی تیم سیتی آن‌قدر برای این تیم حیاتی بوده که پیش‌بینی می‌شود جدایی او از باشگاه برای حضور در جام ملت‌های آفریقا می‌تواند ضربه‌های سنگینی به فیروزه‌ای‌پوشان منچستر بزند. در کنار اینها می‌توان به حضور داوید سیلوا بهترین پاسور این فصل لیگ برتر، سمیر نصری و ادین ژکو در سیتی هم اشاره کرد. خوان‌ماتا، هافبک بازیساز تیم چلسی هم که پس از آمدن آندره ویلاس بواس به چلسی به استمفورد بریج آمد، به یک بازیکن ثابت و سمبل تغییرات در تیم چلسی تبدیل شده است. او یکی از بهترین بازیکنان این فصل لیگ برتر بوده و با 7 پاس گل در کنار آنتونیو والنسیا، نانی و سمیر نصری قرار دارد.

لالیگا؛ مقصد دو قطبی ستاره‌ها

رئال مادرید و بارسلونا همیشه مقصدی بزرگ و دوست‌داشتنی برای ستاره‌های فوتبال جهان بوده‌اند، از این‌رو همیشه این دو تیم ستاره‌های خارجی بزرگی دارند. امسال هم مانند سال گذشته، لیونل مسی مهاجم بارسلونا و کریستیانو رونالدو مهاجم تیم رقیب، ستاره‌های این لیگ به حساب می‌آمدند و نام هر دو در فهرست نهایی نامزدهای کسب توپ طلای فیفا قرار داشت.
رقابت این دو بازیکن در لالیگا، یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های این لیگ دوقطبی است. این دو باشگاه البته بازیکنان خارجی دیگری هم دارند. درخشش مسعود اوزیل در جام‌جهانی، باعث شد تا ژوزه مورینیو این بازیکن را به همراه سامی خدیرا از بوندس‌لیگا بیاورد. اوزیل در حال حاضر یکی از بهترین بازیکنان رئال‌مادرید است.

آنخل دی‌ماریا مهاجم آرژانتینی این تیم هم این فصل عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت و در نیم فصل بهترین پاسور لالیگا لقب گرفت. در میان بازیکنان بسیار زیادی که از آمریکای لاتین به تیم‌های مختلف در لالیگا می‌آیند، به جز آنخل دی‌ماریا و گونزالو هیگواین در رئال مادرید، می‌توان به دنی آلوز مدافع راست برزیلی بارسا اشاره کرد. آلوز یکی از بهترین و هجومی‌ترین مدافعان راست دنیا به شمار می‌رود و مهره ارزشمندی برای پپ گواردیولا سرمربی این تیم است.

بوندس‌لیگا؛بهترین ها در بایرن

بایرن مونیخ صدرنشین بوندس‌لیگا که یکی از بهترین تیم‌های اروپا محسوب می‌شود، درصورتی که خوش‌شانس باشد می‌تواند به‌صورت همزمان از دو بال فوق‌العاده‌اش که هر کدام به تنهایی می‌توانند سرنوشت هر بازی فوتبالی را تغییر دهند استفاده کند؛ آرین روبن هلندی و فرانک ریبری فرانسوی که رسانه‌های آلمانی به زوج آنها «رابری» می‌گویند. البته مصدومیت‌های متوالی مانع می‌شود که این دو بازیکن همیشه در ترکیب تیم قرار بگیرند. روبن طی یک سال گذشته بازی‌های زیادی را از دست داده و ریبری هم تازه در این فصل توانسته پس از مصدومیت‌های متوالی به‌صورت مداوم در ترکیب اصلی قرار بگیرد. این دو بازیکن به قدری برای بایرن باارزش هستند که باشگاه باواریایی تحت هیچ شرایطی حاضر نیست آنها را از دست بدهد. این فصل همچنین شاهد درخشش دو مهاجم خارجی شالکه بوده است؛ کلاس یان هونته‌لار هموطن روبن و رائول اسطوره باشگاه رئال مادرید که در آلمان تولد دوباره‌ای داشته است. هونته‌لار که با بی‌مهری مسئولان باشگاه میلان به شالکه آمد، در نیم‌فصل اول با یک گل کمتر بعد از ماریو گومز بهترین گلزن لیگ فوتبال آلمان بود. گزارش‌های زیادی درباره علاقه تیم‌های بزرگ اروپایی مانند منچستر یونایتد به جذب این بازیکن مطرح شده است. رائول هم یکی از بازیکنان تاثیرگذار این فصل شالکه بوده و این باشگاه می‌خواهد با وجود سن بالای او، قراردادش را تمدید کند.

سری A ؛ خیزش علیه میلانی‌ها

تیم‌های بزرگ اینتر و میلان در فوتبال ایتالیا، همیشه بازیکنان بزرگی را به فوتبال این کشور کشانده‌اند اما در دو فصل اخیر ناپولی و حتی اودینزه هم در این زمینه بسیار فعال بوده و بازیکنان بزرگی از این تیم‌ها سربرآورده‌اند. فصل پیش درخشش الکسیس سانچز مهاجم شیلیایی اودینزه این بازیکن را به بارسلونا رساند. همزمان با او ادینسون کاوانی و ازکیل لاوتزی هم در ناپولی درخشش خود را آغاز کردند و به ناپولی کمک کردند تا پس از سال‌ها به لیگ قهرمانان اروپا بازگردد. این دو بازیکن این فصل هم از ستاره‌های فوتبال ایتالیا به شمار می‌روند. با این همه، ستاره واقعی فوتبال ایتالیا را باید زلاتان ابراهیموویچ دانست که برخی او را همسنگ لیونل مسی و کریستیانو رونالدو می‌دانند. ابراهیموویچ در پایان نیم‌فصل با یک گل کمتر دومین گلزن برتر رقابت‌های سریA بود. در میلان تیاگو سیلوا مدافع برزیلی این تیم هم در این فصل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و بدون شک یکی از بهترین مدافعان سریA بوده است. با این حال پدیده این فصل سریA را باید میروسلا و کلوزه مهاجم کهنه‌کار آلمانی دانست. این مهاجم 34ساله ابتدای فصل از بایرن مونیخ به لاتزیو آمد و تبدیل به یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایتالیا شد. او تا پایان نیم فصل در 14 بازی 9گل برای تیم پایتخت‌نشین ایتالیا به ثمر رساند.

کد خبر 156777

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز