گروه اقتصادی: شورای پول و اعتبار در غیاب 2عضو تاثیر‌گذار دولتی ‌اش به افزایش8.5 درصدی نرخ سود بانکی رای داد و پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده‌های یک ساله به میزان 21درصد را در انتظار تصمیم رئیس‌جمهور گذاشت؛ پیشنهادی که به‌نظر می‌رسد درصورت تایید از سوی محمود احمدی‌نژاد، راز بقای محمود بهمنی در صندلی ریاست بانک مرکزی خواهد بود

آیا شورای پول و اعتبار آن‌هم در غیاب شمس‌الدین حسینی و مهدی غضنفری وزرای اقتصادی دولت و عضو شورای پول و اعتبار این تصمیم را گرفته یا قبل از سفر این دو نفر به همراه رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین هماهنگی‌های لازم انجام شده است؟ البته افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تنها یک روی سکه است و روی دیگر و چالش‌برانگیز‌تر این است که نرخ سود تسهیلات بانکی به چه میزان افزایش خواهد یافت و آیا بانک‌ها از این تصمیم استقبال خواهند کرد؟ اعلام خبر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بدون تایید رسمی آن از سوی رئیس‌جمهور و ابلاغ آن به بانک‌ها باعث شد تا بازار ارز و سکه بازهم روند افزایش قیمت را تجربه کنند، چرا که برخی بر این باورهستند که ممکن است محمود احمدی‌نژاد تصمیم شورای پول و اعتبار را وتو کند.

اقدام سیاستگذاران پولی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی پس از آن صورت گرفت که قبلا دوبار با پیشنهاد رسمی رئیس‌کل بانک مرکزی مخالفت شده بود و به‌نظر می‌رسد پس از چند روز شائبه کناره‌گیری محمود بهمنی، تصمیم سه‌شنبه شب شورای پول و اعتبار می‌تواند آخرین شرط بهمنی برای ماندن یا نماندن باشد. بازنگری در سیاست‌های پولی در شرایطی رخ می‌دهد که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای هشدار‌دهنده آشکارا از رعایت نشدن مقررات پولی توسط برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اقدام آنها برای پرداخت نرخ سود بالاتر از نرخ سود اعلامی بانک مرکزی به مشتریان خود به اشکال مختلف خبر داده بود. هنوز از جزئیات تصمیم شورای پول و اعتبار خبری منتشر نشده و به‌نظر می‌رسد درصورتی که رئیس‌جمهور در برابر نظر این شورا تمکین کند، کم‌و‌کیف آخرین و مهم‌ترین تصمیم شورای یادشده در دولت نهم و دهم رونمایی خواهد شد.

شناورشدن سود سپرده‌های بانکی

یک مقام مسئول شورای پول و اعتبار نیز با تشریح جزئیات بیشتری از مصوبات نشست آخر شورای پول و اعتبار از بررسی راهکارهای جدید برای جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها نظیر نرخ سود رقابتی براساس شرایط هر بانک خبر داد.به گزارش فارس به نقل از این مقام مسئول که به‌نظر می‌رسد از مدیران ارشد بانک مرکزی باشد، افزون بر افزایش نرخ سود بانکی، تصمیماتی برای برداشتن گره‌های ایجاد شده درخصوص استفاده از گشایش اعتبار توسط بخش خصوصی گرفته شده است.او تنها به این اندازه توضیح اکتفا کرد که سیستم‌های نظارتی در زمینه صدور ال‌سی تقویت شده و ابزارهای کنترلی بهبود خواهند یافت که در نهایت روان‌سازی‌ فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی را به‌دنبال دارد.

وی با اشاره به دیگر ابزارهای اقتصادی از جمله اوراق مشارکت نیز گفت: از رقمی که در بودجه سال 90 برای این منظور لحاظ شده بود فقط یک درصد آن به فروش رفت لذا در جلسه شب گذشته برای جذاب‌تر شدن این موارد تصمیمات مهمی اتخاذ شد که می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

افزایش قیمت سکه و توقف رشد ارزش دلار

اعلام خبر افزایش احتمالی نرخ سود بانکی از صبح روز گذشته باعث افزایش قیمت انواع سکه و توقف روند صعودی قیمت دلار شد. به گزارش همشهری، دیروز قیمت فروش سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع به‌ترتیب به 680، 670، 333 و 170 هزار تومان رسید اما ارزش ارزهای معتبر رشد قیمت محسوسی را تجربه نکرد و هر دلار آمریکا در بازار آزاد 1690، هر یورو 2195، هر پوند 2700 و هر درهم امارات 470 تومان معامله شد.

کد خبر 156988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز