گروه شهری: کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران سه‌شنبه‌شب تشکیل جلسه داد. معاون عمرانی استاندار تهران با اعلام مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار داشت:

کنترل موتورسیکلت‌ها از طریق برچسب‌های مخصوص و دوربین و افزایش آلودگی‌های ناشی از سایش 25 میلیون لاستیک و لنت ترمز در شهر تهران از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.
محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به نتایج جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که روز سه‌شنبه تشکیل شد، افزود: با بررسی تمام آیتم‌های آلودگی هوای تهران و سوخت‌های فسیلی اعم از CO2و CO مشخص شد که این نوع آلودگی در 5 سال گذشته کاهش یافته، این درحالی است که تعداد خودروها طی این مدت 5 برابر شده که آمارها حاکی از آن است که خودروها و سوخت‌های تولیدی مشکل کمتری نسبت به گذشته دارند. وی افزود: تنها موردی که تشدید‌کننده آلودگی هوای تهران است، مربوط به ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون است که مقرر شد به‌زودی ترکیب این ذرات از طریق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شود.

محمودی تصریح کرد: سایش لاستیک‌ خودروها در تهران از مهم‌ترین مباحث طرح شده بود، چرا که روزانه 25 میلیون لاستیک خودرو در سطح خیابان‌ها و معابر دچار سایش می‌شوند. همچنین سایش آسفالت خیابان‌ها و معابر، لنت ترمز و صفحه کلاچ اتومبیل‌ها از مواردی است که این آلودگی را تشدید می‌کند.به‌گزارش همشهری، این درحالی است که مدیران شهری پیش‌ازاین، آلاینده بنزن را هم یکی از آلاینده‌های جدید و تشدیدکننده آلودگی هوا اعلام کرده بودند.

کنترل موتورسیکلت‌ها

وی یادآور شد: از دیگر موارد عنوان شده در این جلسه، درخواست تخصیص حدود 20 میلیارد تومان اعتبار برای جنگل‌کاری در حاشیه دریاچه ماملو بود تا بتوان کربن هوا را در این منطقه رسوب داد.
معاون استاندار تهران، همچنین به کنترل موتورسیکلت‌ها از طریق برچسب‌های مخصوص از راه دور به‌منظور ساماندهی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران اشاره و عنوان کرد: پیشنهادی در این جلسه مبنی بر کنترل موتورسیکلت‌ها از طریق برچسب‌های مخصوص و از راه دور مطرح و مقرر شد موتورسیکلت‌ها با دوربین‌های ویژه‌ای در محدوده‌های زوج و فرد و طرح ترافیک کنترل شوند اما با توجه به اینکه هزینه‌ بالایی برای این طرح لازم است، مقرر شد پس از طی مراحل قانونی و تخصیص اعتبارات اجرای آن آغاز شود که قطعا به سال آینده موکول می‌شود.

خروج واحدهای صنعتی آلاینده در ابهام

از سوی دیگر یک منبع آگاه در سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص خروج صنایع آلاینده از شعاع 120 کیلومتری تهران به خبرگزاری فارس گفت: بودجه 2 میلیارد تومانی خروج صنایع آلاینده از تهران هنوز پرداخت نشده است.این منبع آگاه اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره خروج صنایع آلاینده از 120 کیلومتری شهرها درخواستی را در سفر ریاست‌جمهوری ارائه داده و مقرر شد که 2 میلیارد تومان برای خروج این صنایع به استان تهران داده شود. وی ادامه داد: قرار بود از این بودجه برای انتقال شهرک‌های صنعتی استفاده شود ولی هنوز 2 میلیارد تومان داده نشده است که ما کار جدیدی را درمورد خروج صنایع آلاینده از 120 کیلومتری آغاز کنیم.

کد خبر 157003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز