رایزنی‌های سازمان دانش‌آموزی برای اعزام دانش‌آموزان دختر به عمره مفرده به سرانجام نرسید؛ از سویی سفر کربلا و سوریه نیز به‌دلیل نبود امنیت کامل برای دانش‌آموزان دختر برگزار نمی‌شود.

حج

با این حساب دانش‌آموزان پسر بهمن امسال به عمره می‌روند و دانش‌آموزان دختر شاید به مشهد. به گزارش فارس، سازمان دانش‌آموزی از سال 1382 طرح اعزام دانش‌آموزان به عمره مفرده را اجرا کرد و در نخستین سال اجرا، 5هزار دانش‌آموز به عمره مشرف شدند. در سال‌ بعد، این آمار رشد چشمگیری داشت به‌طوری که در سال1383، تعداد 10هزار دانش‌آموز به عمره اعزام شدند اما در سال‌های بعد از آن، این رقم تنها یک تا 2هزار نفر افزایش یافت و بین 11تا 12هزار دانش‌آموز باقی ماند.

سازمان دانش‌آموزی در هنگام بازگشت دانش‌آموزان از سفر معنوی حج، برنامه‌ها و مسابقاتی را نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌کرد تا این فضای معنوی حفظ شده و در بین سایر دانش‌آموزان نیز گسترش یابد. از سال 1387 از سوی عربستان نسبت به ورود دختران مجرد به این کشور سختگیری‌های شدیدی شد و شرایط به سمتی رفت که دانش‌آموزان دختر از تشرف به خانه خدا محروم شدند. از آن زمان، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی به‌دنبال راه‌های مختلف برای حل مشکل اعزام دانش‌آموزان دختر به عمره بودند که طرح اعزام این دانش‌آموزان با یکی از محارم، از جمله تلاش‌ها بود اما در نهایت هیچ‌کدام از طرح‌ها به سرانجام نرسید.

پس از این ماجرا، مسئولان سازمان دانش‌آموزی به‌دنبال اعزام دانش‌آموزان دختر به سفرهای دیگری همچون کربلا و سوریه بودند تا شاید بتوانند جایگزینی برای سفر عمره برای دانش‌آموزان باشد اما امکان برگزاری این سفرها هم برای دانش‌آموزان فراهم نبود. داوود روستایی، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی کشور در گفت‌وگو با توانا اظهار می‌دارد: برای اعزام دانش‌آموزان دختر به عمره رایزنی‌های بسیاری کردیم اما نتیجه نداد و سهمیه دخترها حذف شد. وی درباره اعزام دانش‌‌آموزان دختر به کربلا و سوریه می‌گوید: در این خصوص رایزنی داشتیم و اجازه سازمان حج را نیز گرفتیم؛ مذاکراتی نیز در سوریه و کربلا داشتیم اما وضعیت امنیتی عراق و سوریه امکان برگزاری چنین اردویی را فراهم نمی‌کند. روستایی ادامه می‌دهد:با توجه به اینکه نمی‌توانیم دانش‌آموزان دختر را به کربلا و سوریه هم ببریم، برای آنها سفرهای زیارتی داخل کشور مانند مشهد مقدس را پیش‌بینی کردیم.

کد خبر 157127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز