دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سروناز تربتی سال ۱۳۵۰ در خانواده‌ای فرهنگی در تهران متولد شد. او از جانب خانواده‌ مادری به نصرت‌الله فتحی، مورخ، شاعر و نویسنده، و از جانب خانواده‌ پدری به استاد جواد تربتی، شاعر و ادیب، و استاد الهی‌قمشه‌ای، شاعر، عارف، فیلسوف و مفسر قرآن کریم، منسوب است.

دکتر سروناز تربتی

دوران طفولیت را به خاطر تحصیلات پدر در انگستان گذارند و دوران مدرسه را در تهران به پایان رساند. در سال 1372 مدرک کارشناسی را در رشته‌ مترجمی زبان و در سال 1375 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد.

در سال 1379 با کسب رتبه‌ اول در آزمون ورودی دکتری در رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی پذیرفته و در سال 1383 از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارغ‌التحصیل شد.

اولین تالیف او به‌نام تئوری توطئه، برگرفته شده از پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد بود، که از مناظر گوناگون و با رویکردی سیاسی- اجتماعی به این موضوع پرداخت، و در نهایت به این مسئله اشاره کرد که چه عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در یک جامعه می‌تواند بستر را برای رشد تئوری توطئه مهیا سازد.

او در دوران دکتری، تحت تاثیر استاد خود ، دکتر علی سمیعی، به فلسفه و به‌ویژه اندیشه‌های پست‌مدرن علاقه‌مند شد و در همین راستا کتابی را با همکاری دکتر صادقی لواسانی، تحت عنوان «پست‌مدرنیزم و مجازی شدن در نگاه مارشال مک‌لوهان»(انتشارات گفتمان) ترجمه‌ کرد.
او پس از به پایان رساندن رساله‌ دکتری خود تحت عنوان «واقعیت مجازی در ارتباطات نوین انسانی»، که با رویکردی فلسفی به بحث در درباره‌ سیر واقعیت در فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و با یک چشم‌انداز شناخت‌شناسانه به واقعیت مجازی می‌نگرد، بیشتر به اندیشه‌های فلسفی در این زمینه علاقه‌مند می‌شود. در این زمینه از راهنمایی‌ها دکتر محمدرضا قربانی، نویسنده و مترجم، بهره‌مند شد.

از خانم تربتی ترجمه‌ دیگری به‌نام «ارتباطات کامپیوتر- واسط: تعامل اجتماعی و اینترنت» (انتشارت جامعه‌شناسان)‌ چاپ رسیده است. هم‌چنین چندین مقاله در همین موضوعات مربوط به رسانه و زبان، موسیقی پست‌مدرن، خود در واقعیت مجازی، ارتباطات میان‌فردی در محیط مجازی و .. منتشر شده است.

«متافیزیک واقعیت مجازی» (انتشارات رخداد نو) نوشته مایکل هایم کتاب تازه‌ای است که با برگردان فارسی دکتر سروناز تربتی به بازار کتاب عرضه شده است.

او هم‌اکنون به عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌آزاد اسلامی واحد تهران شرق به امر تدریس مشغول است.

کد خبر 157428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز