گروه سیاسی: برخی از اعضای هیأت رئیسه مجلس روز گذشته در گفت‌وگوهایی درخصوص مجلس نهم و ترکیب سیاسی آن اظهارنظرهایی کردند که حکایت از مجلسی مشابه مجلس هشتم دارد.

مجلس انتخابات

حسین سبحانی نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه چشم‌انداز آینده گواه از اصولگرا بودن ترکیب مجلس نهم دارد گفت که اگرچه نیروهای اصلاح طلب در مجلس نهم مانند این دوره مجلس حضور خواهند داشت ولی کلیات کار مشابه مجلس هشتم است. عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس، رقابت‌ها در سطح شهرستان‌ها را بسیار جدی دانست و پیش‌بینی کرد در تهران هم رقابت‌های انتخاباتی شکل جدی‌تری به‌خود می‌گیرد. محمدحسین فرهنگی به ایسنا گفت: به‌نظر می‌رسد در بخش قابل توجهی از کرسی‌های مجلس امکان تغییر وجود دارد و در واقع شرایط اقتضا می‌کند که تغییراتی صورت گیرد. با وجود این فرهنگی این پیش‌بینی را هم کرده که ترکیب اکثریت مجلس نهم همانند 2 دوره گذشته با اصولگرایان خواهد بود.

نامزدهای معتقد، کارآمد و صاحب رأی

خط‌مشی و فعالیت گروه‌های مختلف سیاسی کشور با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم و تبلیغات کاندیداها مرزهای مشخص‌تری به‌خود گرفته و نحوه حضور آنها شفاف‌تر شده است. روز گذشته سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به روند بررسی نامزدها در شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان گفت: نظر شورا بر معرفی افراد متعهد به مبانی جمهوری اسلامی و کارآمد و صاحب رأی به‌عنوان کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان است که بدون تردید این روش موجب ترغیب بیشتر مردم شریف ایران برای مشارکت فعال‌تر در انتخابات خواهد شد. این سخنان علی اکبر ولایتی بیان‌کننده 3 معیاری هستند که این جبهه تصمیم دارد در انتخابات ‌اتخاذ کند. از سوی دیگر آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیأت داوری جبهه متحد اصولگرایان نیز 3 شاخصه سلبی «فتنه»، «انحراف» و «فساد» را خط مرزهای جبهه متحد عنوان کرد.

نشست خبری جبهه ایستادگی نیز به‌عنوان یکی دیگر از گروه‌های اصولگرایی دیروز برگزار شد. این گروه اگرچه نماینده‌ای در جبهه متحد اصولگرایان ندارد اما عبدالحسین روح الامینی عضو جبهه ایستادگی‌ گفت که در تعامل با جبهه متحد مقرر شد که نمایندگان جبهه ایستادگی در ساختار ستادهای شهرستان قرار بگیرند.‌ جبهه ایستادگی هم مواضعی متفاوت از جبهه پایداری نسبت به وحدت حداکثری اصولگرایان دارد. اگرچه جبهه پایداری به‌عنوان جریان سیاسی حامی دولت اعلام کرده که به جبهه متحد اصولگرایان نمی‌پیوندد اما جبهه ایستادگی مواضع جبهه متحد را پذیرفته و با رایزنی درصدد عضویت در شورای مرکزی آن برآمده است. جمعیت ایثارگران نیز امروز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های جبهه متحد اصولگرایان آخرین مواضع خود را درخصوص فهرست نامزدهای انتخاباتی، وحدت و همگرایی اصولگرایان، نحوه مواجهه با جریان فتنه، انحراف و فساد از طریق نشست خبری حسین فدایی، دبیرکل جمعیت مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

رعایت قواعد رقابت

علاوه بر جبهه مردمسالاری به عنوان جبهه اصلاح طلبان‌ مردمی فعالیت‌های انتخاباتی را به‌صورت جداگانه آغاز کرده است، دیروز دبیرکل فراکسیون خط امام(ره) مجلس نیز تاکید کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند. محمدرضا تابش به‌رغم گلایه از برخی رفتارهای افراطی به ایسنا گفت: ‌ به‌رغم فشارهایی که روی ما هست ـ که چرا کاندیدا شدیدـ احساس رضایت می‌کنم. وی تصریح کرد: به هیچ‌ وجه کسی نباید بحث تحریم را مطرح کند بلکه ما در انتخابات شرکت می‌کنیم ولی کاندیدا نخواهیم داشت و لیست هم نخواهیم داد چون زمینه لیست دادن فراهم نیست. 2 روز پیش نیز الهه راستگو نماینده پیشین مجلس و از فعالان اصلاح طلب با بیان اینکه ‌جریان اصلاح‌طلبی برآمده از خود نظام است و در دایره نظام معنا پیدا می‌کند به فارس اعلام کرد که «بنده و دوستانم عدم‌شرکت در انتخابات را به مصلحت جریان اصلاح طلبی نمی‌دانیم.»

همایش زنان اصولگرا و سخنان ایرادشده

دیروز و در ادامه تحرکات انتخاباتی جریان‌های تاثیر‌گذار در انتخابات مجلس نهم، همایشی با عنوان «زن، بصیرت و ولایتمداری» با حضور برخی اعضای ستاد مرکزی جبهه متحد اصولگرایان برگزار شد. برخی صحبت‌های ایرادشده در متن و حاشیه این همایش به شرح زیر است:

 ‌ علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان: امیدواریم تا دهه‌ دوم بهمن نسبت به ارائه‌ لیست مشخص اقدام کنیم.
‌ ‌ زهره الهیان، عضو کمیته بانوان جبهه متحد اصولگرایان: جبهه متحد اصولگرایان به این نتیجه رسیده که در لیست تهران حداقل 6 نفر خانم باشند.
‌ ‌ منوچهر متکی، رئیس هیات اجرایی جبهه متحد اصولگرایان: دووجهی‌بودن انتخابات میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات فرم خاصی به‌خود گرفته و با توجه به تحولات درون جامعه، ما یک انتخابات چندوجهی پیش رو داریم.
‌ ‌ محمدحسن ابوترابی‌فرد، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان درخصوص ارائه برخی از لیست‌های زودهنگام و منتسب کردن آن به جبهه متحد اصولگرایان: ما در این زمینه به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم ولی به‌طور کلی هرگونه تخریب و اعلام نظری که مبتنی بر اصول اخلاقی نباشد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 157440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز