همشهری آنلاین: رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به آمار استفاده ایرانی‌ها از بازی‌های رایانه‌ای گفت: 20 میلیون نفر از مردم کشور روزانه از سرویس "گیم" استفاده می‌کنند و وقتی که برای بازی رایانه‌ای در ایران مصرف می‌شود بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز تخمین زده می‌شود.

بازی‌های رایانه‌ای

بهروز مینایی دوشنبه در دومین کنفرانس شهروند الکترونیک و تلفن همراه به بررسی ابعاد مختلف تاثیر بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رسانه کاربردی در میان جوامع پرداخت و با بیان اینکه در کشور ما نیز بیش از 46 میلیون تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد ، اظهار داشت: بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند یکی از سرویس‌های مورد توجه شهروند الکترونیک و کاربران موبایل باشد.

وی با بیان اینکه بازی رایانه‌ای نقطه تعامل میان سرگرمی و آموزش است، ادامه داد: بنابر آمارهای رسمی موسسات معتبر خارجی در آمریکا بالغ بر 145 میلیون نفر از سرویس "گیم" استفاده می‌کنند، این آمار در کشور 80 میلیون نفری آلمان 66 درصد و در فرانسه 55 درصد تخمین زده می‌شود.

به گزارش مهر، مینایی شمار کاربران "گیم" در ایران را بالغ بر 20 میلیون نفر به صورت روزانه عنوان کرد و گفـت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان وقتی که صرف این رسانه می‌شود برای هر فرد به طور متوسط بیش از 124 دقیقه در روز است؛ به این ترتیب ایرانی‌ها بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز را صرف استفاده از گیم و بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند.

معاون شورایعالی اطلاع رسانی با تاکید بر تاثیر فناوری اطلاعات بر کاربران ایرانی تصریح کرد که جامعه کاربری بازی‌های رایانه‌ای پرتاثیرترین رسانه‌ها است و آمار فروش این بازی‌ها در دنیا نیز براین ادعا صحه می‌گذارد.

مینایی با اشاره به وجود 15 سبک پیام رسانی و اموزشی در بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: متوسط سن گیم در ایران 18 سال است که پیش بینی می‌شود این رقم در 10 سال آینده به 28 سال ارتقا پیدا کند؛ این درحالی است که متوسط سن استفاده از "گیم" در آمریکا 36 سال برآورد می‌شود.

وی با اشاره به همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شورایعالی انقلاب فرهنگی در رده بندی محتوای بازی‌های رایانه‌ای و رفع دغدغه خانواده‌ها در این زمینه تاکید کرد: هم اکنون بازی‌هایی که ژانرهایی از خشونت، بی بند و باری، استرس و نقض مسائل دینی را به همراه داشته باشد و اعتقادات مذهبی را زیرسوال ببرد اجازه فروش ندارد.

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به حرکت 3 ساله تولید گیم در ایران از وجود 60 استودیو فعال در این بخش و 90 بازی تولید شده خبرداد و گفت:سرمایه گذاری برای 45 بازی تولید شده در کشور به طور مستقیم توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته است.

مینایی با اشاره به محدودیت‌های اعتبار و بودجه به عنوان چالش‌های تولید گیم در ایران گفت: بودجه ریزی اولیه کشوری مانند کره جنوبی برای ساخت و تولید بازی‌های رایانه‌ای 200 برابر بودجه ایران برای این صنعت است؛ به نحوی که در ایران سالانه یک میلیون دلار برای تولید گیم بودجه تعلق می‌گیرد.

وی تحریم در عرضه موتورهای بازی را از سوی دیگر کشورها به ایران از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: در زمینه آموزش عالی "بازی سازی" در کشور نیزگام‌های موثری برداشته شده به نحوی که هم اکنون سه واحد اختیاری تولید بازی رایانه‌ای در 3 دانشگاه کشور راه اندازی کرده‌ایم و رشته کارشناسی ارشد گیم نیز تا سال 92 راه اندازی خواهد شد.

وی از رونمایی از بازی رایانه‌ای فریاد آزادی که زندگی رئیسعلی دلواری را به تصویر کشیده است در روزهای آینده خبر داد و گفت: سال آینده نمایشگاه ایران گیم اکسپو در تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 157457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز