همشهری آنلاین: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف استخدام مربیان پیش‌دبستانی گفت: این نیروها منتظر استخدام نباشند، چرا که پیش‌دبستانی دوره‌ای غیررسمی و غیراجباری است و وزارت آموزش و پرورش تعهدی در قبال استخدام آنها ندارد.

پیش دبستانی

 

فاطمه قربان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به نظر می‌رسد، توقع این مربیان از آموزش و پرورش بالاست، افزود: مربیان پیش‌دبستانی جزء نیروهای آزاد و وابسته به موسسات محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه این دوره، دوره‌ای غیررسمی و غیراجباری است، لذا از لحاظ قانونی، استخدام مربیان آموزش و پرورش امکانپذیر نیست و این نیروها به فکر استخدام نباشند.

وی تصریح کرد: آنچه که قانون درباره پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش محول کرده است، صدور مجوز، نظارت بر عملکرد پیش‌دبستانی، تدوین محتوا و کتب و همچنین تایید صلاحیت مربیانی است که در این مراکز فعالیت می‌کنند، همان گونه که تایید صلاحیت معلمان آزاد مدارس غیر انتفاعی نیز توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود، اما این وزارتخانه تعهدی در قبال "بیمه" و یا "استخدام" آنها ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در سراسر کشور بر محتوا و صلاحیت عمومی مربیان و گزینش آنها نظارت دارد، تصریح کرد: بر اساس قانون، فرصت سه ساله‌ای به مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی فعلی که به صورت یکجا اداره می‌شوند، داده شده تا خود را با شرایط عنوان شده در دستورالعمل هماهنگ کنند، چرا که از سال 92، مجوز تمامی مراکز پیش‌دبستانی فقط از سوی آموزش و پرورش صادر می‌شود.

وی افزود: این در حالیست که در حال حاضر اگر مرکز جدید پیش دبستانی بخواهد فعالیت داشته باشد، باید مجوزهای لازم را از آموزش و پرورش اخذ کند.

قربان درباره نحوه نظارت بر محتوای ارائه شده در مراکز پیش‌دبستانی نیز گفت: بر اساس دستورالعمل‌های تدوین شده برای این دوره، هر نوع «نوشتن» و «حرف‌آموزی» به شیوه‌های مختلف در دوره پیش‌دبستانی ممنوع است، چرا که مغایر با برنامه‌ها و اهداف تعیین شده آموزش و پرورش برای دوره پیش‌دبستانی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نوع آموزش‌ها در مراکز مختلف ممکن است بر اساس شیوه‌های متنوعی صورت بگیرد، لذا در زمان ورود به مدرسه، این نوآموزان با مشکل آموزشی مواجه می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود تمامی مراکز پیش‌دبستانی دستورالعمل‌های ارائه شده در مورد محتوای آموزشی را رعایت کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: آموزش نوشتن در دوره پیش دبستانی ممکن است، علاوه بر کاهش انگیزه آموزش در نوآموزان، به افت تحصیلی آنها در دبستان منجر شود.

قربان با بیان اینکه نظارت آموزش و پرورش بر عملکرد مراکز پیش‌دبستانی در سراسر کشور تشدید می‌شود، گفت: چنانچه مرکزی با دستورالعمل‌های ارائه شده محتوای این دوره را ارائه نکنند، با آنها برخورد خواهد شد.


 

کد خبر 157479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز