همشهری آنلاین: مصطفی محمد بر لزوم استفاده از عناصر وفادار و متعهد در ترکیب هیئت‌های بازرسی تأکید و خاطرنشان کرد که نباید در ترکیب این هیئت‌ها افرادی باشند که علیه کاندیداها کار می‌کنند.

مصطفی محمد نجار وزیر کشور طی سخنانی در همایش رؤسا و دبیران هیئت‌های بازرسی انتخابات سراسر کشور که صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان اینکه از ۲۵ فرآیند انتخابات تاکنون ۸ فرآیند آن به صورت خوب در سراسر کشور انجام شده است، گفت: باتوجه به ۲۹ انتخاباتی که پیش از این در کشور داشتیم تجربیات خوبی را به دست آوردیم که در این انتخابات از این تجربیات به نحو احسن استفاده کنیم تا یک انتخابات باشکوه و پرشوری را داشته باشیم که قطعا یک انتخابات باشکوه و بی‌عیبی خواهیم داشت.

وی با تأکید بر لزوم هماهنگی وزارت کشور با شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت اطلاعات و قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در این انتخابات ۸۵۰ هزار نفر دست‌اندرکار هستند که باتوجه به تمهیدات اندیشیده شده امیدواریم هماهنگی خوبی را شاهد باشیم و هیچگونه ناهماهنگی به وجود نیاید.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر کشور ادامه داد: برای شاهد بودن یک انتخابات باشکوه و پرشور تمهیدات و بسترهایی را از قبل فراهم کردیم که استفاده از سامانه جامع انتخابات از این بسترها بود که موجب افزایش صورت کار شده است.

نجار درباره سیستم سامانه انتخابات و مزیت‌های آن گفت: در دوره‌های قبلی کار ثبت نام و ارسال اطلاعات کاندیداها به ستاد انتخابات دستی انجام می‌شد که مشکلاتی رابه دنبال داشت و اگر مدارک فردی نقصی داشت با مشکل مواجه می‌شد و همین موضوع موجب افزایش رد صلاحیتها می‌شد اما با استفاده از سیستم جامع اطلاعات این اشکالات رفع شده و سرعت کار بالا رفته است.

وی همچنین با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها در مرحله اول توسط هیئت‌های اجرایی انجام و نتیجه به کاندیداها و هیئت‌های نظارت ارسال شده است تصریح کرد: الان صلاحیت کاندیداها و بررسی شکایت و اعتراض کاندیداها به نتایج اولیه بررسی صلاحیتها در هیئت‌های نظارت در حال انجام است.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور پرشور مردم در ۲۹ انتخاب پس از انقلاب اسلامی ایران گفت که دشمن همیشه از مشارکت مردم در انتخاباتها ناراحت بوده و به دنبال خدشه در راه مردم بوده است. اما این دشمنی‌ها که با هوشمندی مردم نقش بر آب شده و این بار نیز مردم با حضور پرشور خود نقشه دشمنان را خنثی خواهند کرد.

وی با اشاره به لزوم داشتن مدرک فوق لیسانس برای ثبت نام در انتخابات مجلس نهم خاطرنشان کرد: در مقایسه با دوره قبل که ۳هزار و 522 نفر دارای مدرک لیسانس در این دوره نتوانستند ثبت نام کنند شاهد مشارکت ۵هزار و 405 نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس نهم بودیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در مقایسه با دوره قبل در این دوره افزایش ۱۶درصدی مشارکت افراد با مدرک فوق لیسانس هستیم اظهار داشت: در این دوره از هر سلایقی در چارچوب نظام برای انتخابات ثبت نام داشتیم که ۳۴ درصد اصولگرا، ۱۴درصد اصلاح طلب، ۳درصد مستقل و ۲۹درصد افراد جدید هستند.

نجار با بیان اینکه ۲۶۱ نماینده دور هشتم در این دوره ثبت نام کرده‌اند گفت: حضور پرشوری را شاهد هستیم که بنده از همه کسانی که با ثبت نام در انتخابات موجب پرشوری شده‌اند را تشکر می‌کنم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: هوشمندی که لازم است همه داشته باشیم این است که مراقبت کنیم تا از هر اقدامی که در انتخابات ناآرامی را ایجاد می‌کند خودداری شود.

وی با اشاره به برنامه دشمن مبنی بر ایجاد یأس و مشارکت پایین مردم در انتخابات ظهار داشت: ما الان در منطقه شاهد بیداری اسلامی هستیم که ایران به عنوان الگو برای این کشورها مطرح است از همین رو دشمنان به دنبال ایجاد خدشه و مشکل در کشور ما هستند و شاهدیم که تحریمها را مطرح می‌کنند اما همه این مباحث تبلیغاتی است و ملت ما در طول ۳۰ سال توانستند با حضور تحریمها پیشرفت‌های فراوانی را بدست بیاورند.

وزیر کشور همچنین ترور دانشمند هسته ای کشور که اخیرا اتفاق افتاد را اشاره و خاطرنشان کرد: دشمن برای جلوگیری از پیشرفت ملت ایران کارش به جایی رسیده است که به ترور دانشمندان ما روی آورده و این نشان داده زبونی و ذلت دشمنان است و نمی‌دانند با شهادت هر فردی هزاران نفر زنده می‌شوند و راه او را دنبال می‌کنند.

نجار در ادامه با بیان اینکه ما باتوجه به منویات مقام معظم رهبری به دنبال برگزاری انتخاباتی بر اساس قانون و باشور و نشاط هستیم گفت: هیئت‌های بازرسی بر روند جریان انتخابات کنترل دارند اما این بازرسی‌ها باید موجب تسهیل در فرایند انتخابات باشد.

وی بر لزوم استفاده از عناصر وفادار و متعهد در ترکیب هیئت‌های بازرسی تأکید کرد و گفت: باید از استفاده افرادی که علیه کاندیداها حرکت می‌کنند در ترکیب هیئت‌های بازرسی خودداری شود.

کد خبر 157517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز