همشهری‌آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: وزارت کشور مسئول رسیدگی به بحث رد و تایید صلاحیت‌ها نیست، در این راستا خلط مبحثی صورت گرفته که طی آن برخی رسانه‌ها گفته‌اند که وزارت کشور به صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کند، اما طبق قانون کسی که می‌تواند بر امر انتخابات نظارت داشته باشد، شورای محترم نگهبان است.

سید صولت مرتضوی

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور با انتقاد از آنچه تحت عنوان رسیدگی وزارت کشور به صلاحیت داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس نهم در رسانه‌ها منتشر شده است گفت: طبق قانون کسی که می‌تواند بر امر انتخابات نظارت داشته باشد شورای نگهبان است.

مهمترین اظهارات مرتضوی در جدول زیر آمده است: 

1

  • بررسی تجدیدنظر درباره صلاحیت‌ها حق همه داوطلبانی است که ردصلاحیت شده‌اند.

2

  • در این مرحله امکان تجدیدنظر در نتایجی که از هیئت‌های اجرایی منتج شده است وجود ندارد، بلکه تجدیدنظر در هیئت نظارت صورت خواهد گرفت.

3

  • وزارت کشور مسئول رسیدگی به بحث رد و تایید صلاحیت‌ها نیست، در این راستا خلط مبحثی صورت گرفته که طی آن برخی رسانه‌ها گفته‌اند که وزارت کشور به صلاحیت داوطلبان رسیدگی می‌کند، اما طبق قانون کسی که می‌تواند بر امر انتخابات نظارت داشته باشد، شورای محترم نگهبان است.

4

  • خدا را ناظر و شاهد می گیریم که ستاد انتخابات کشور و وزیر کشور از رد صلاحیت احدی خوشحال نیستند و ما دوست نداریم کسی رد صلاحیت شود اما از کنار قانون هم نمی توان گذشت.

5

  • بند یک ماده 28 قانون انتخابات بر التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد. اگر گفته شد کسی التزام به اسلام یا جمهوری اسلامی ندارد، درست نیست که فکر کند به او گفته شده "مسلمان نیستی". التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی با مسلمانی متفاوت است. جمع کثیری از جمعیت کشورمان مسلمان هستند ضمن اینکه غیرمسلمانان نیز برایمان محترم هستند و باید ملتزم به دین خود باشند.

6

  • هیئت‌های اجرایی منتخب و معتمد مردم هستند و تکلیفشان این است که صلاحیت‌ها را به دقت بررسی کنند. امکان دارد فردی قانون اساسی را قبول داشته باشد اما عمل به قانون اساسی مهم است. یک داوطلب نمایندگی انتخابات، مسلمان است اما عمل به احکام اسلام مهم است.

7

  • هیئت‌های اجرایی انتخابات نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس را محرمانه اعلام کرده‌اند.

8

  • احدی حق ندارد بگوید فلانی رد صلاحیت شده است. هیچ فرماندار، بازرس یا ناظری حق ندارد بگوید فلانی رد صلاحیت شده است. اعلام رد صلاحیت‌ها کاملا محرمانه است اما برخی از رد صلاحیت شدگان در رسانه‌ها برای خود تبلیغات کرده‌اند.

9

  • مدعی نیستیم کار هیئت های اجرایی صد در صد بدون عیب بوده بلکه ممکن است گزارشاتی به دستشان رسیده و شاید در موردی تخلفی صورت گرفته باشد.

10

  • حکم هیئت های اجرایی درباره رد صلاحیت برخی داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس نهم یک حکم اولیه است و امکان تجدیدنظر آن وجود دارد.

11

  • حذف تبصره 2 از ماده 28 قانون انتخابات باعث کاهش جمعیت هدف در زمان ثبت نام داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس نهم است.

12

  •  برآورد اجمالی نشان می‌دهد این اقدام باعث شده جامعه هدف در انتخابات مجلس نهم نسبت به انتخابات مجلس هشتم به یک ششم تقلیل پیدا کند. در انتخابات مجلس هشتم جامعه آماری واجد شرایط عمومی برای ثبت نام حدود 2 میلیون نفر بود که این میزان در انتخابات مجلس نهم به حدود 330 هزار نفر رسیده است.

(منبع: مهر)

کد خبر 157587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز