گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: منطقه جنگلی دره آهوران که از آن به‌عنوان یکی از زیباترین رویشگاه‌های زاگرسی نام برده می‌شود با خطر جدی تخریب مواجه است.

جنگل - دره آهوران

براساس گزارش‌های دریافتی، قرار است به موازات مسیری که در سال85 برای انتقال لوله گاز که به طول 30 کیلومتر و به عرض 30‌متر کشیده شد و قلع‌وقمع 9‌هزار اصله درخت کهنسال را در پی داشت مسیر دیگری برای انتقال لوله گاز به قطر 120‌سانتی‌متر احداث شود.

این درحالی است که مجری طرح می‌تواند با عریض کردن همان مسیر قبلی، عملیات انتقال لوله را به انجام برساند.
سعید سلیمانی، هماهنگ‌کننده تشکل زیست‌محیطی هیلو، درباره منطقه جنگلی دره آهوران به همشهری گفت: این منطقه که از 65‌کیلومتری جنوب کرمانشاه آغاز می‌شود نزدیک به 14هزار هکتار وسعت دارد و یکی از رویشگاه‌های بی‌نظیر زاگرسی محسوب می‌شود. بلوط گونه غالب این رویشگاه است و زالزالک، امرود، بادام وحشی و دیگر درختچه‌ها از گونه‌های موجود در این منطقه است.

سلیمانی تهدیدات دره آهوران را ذیل 2بخش دسته بندی کرد و افزود: بخشی از تهدیدات، ناشی از فعالیت‌های افراد بومی است که باتوجه به 10 روستایی که با جمعیتی بالغ بر 780 نفر در این منطقه جنگلی وجود دارد و معیشت پایدار ندارند با تغییر کاربری اراضی و زراعت پراکنده در داخل و حاشیه جنگل و قطع درختان بلوط برای تامین علوفه و زغال گیری، این رویشگاه‌ها را تخریب می‌کنند. بخشی از تهدیدات هم مربوط به شرکت گاز است که به خاطر عبور لوله از این منطقه مشکلاتی را سبب شده است.

کسب و کار ناپایدار و تخریب جنگل

وی گفت: مردمانی که در این منطقه زندگی می‌کنند از کمترین امکانات رفاهی هم بی‌بهره هستند؛ از جمله آموزش و پرورش. برای هر 3 روستا یک کانکس نصب شده که در آن تحصیلات محدود به پایه ابتدایی است و کل امکانات بهداشتی هم به 2 اتاقی محدود می‌شود که در 2 خانه در اختیار پزشکانی گذاشته شده که هر از گاهی به منطقه می‌آیند. از لوله‌کشی و سایر امکانات رفاهی هم خبری نیست.او در ادامه به تخریب‌های ناشی از انتقال لوله گاز در منطقه آهوران و زردلان اشاره و تصریح کرد: در سال‌85 عملیات مربوط به احداث مسیر انتقال لوله گاز در منطقه آغاز شد و در پی آن، بلدوزرها و سایر ماشین آلات سنگین مسیری به عرض 30‌متر و به طول 30 کیلومتر در منطقه احداث کردند و بدین‌ترتیب 90‌هکتار از اراضی پوشیده از جنگل که در هر هکتار آن بیش از 100‌درخت با عمری بالغ بر 100‌سال وجود داشت تخریب شد.

رویشگاه‌های جنگلی در این منطقه با ترانشه‌هایی که گاه ارتفاع آنها به 16 متر می‌رسید پاک‌تراشی شد و از آنجا که منطقه تپه ماهوری و کوهستانی است آبراهه‌های طبیعی جنگل در بالادست و پایین دست به کلی نابود شد. این درحالی است که منابع طبیعی استان اعلام کرده بود مسیر مورد نظر باید با عرض 7‌متر احداث شود اما میانگین عرض مسیری که مجری طرح احداث کرد 30 متر است.سلیمانی درباره خسارت ناشی از مسیر احداث شده برای عبور لوله گاز در این منطقه جنگلی گفت: شکستن حریم جنگل، ایجاد شکاف در زیستبوم‌ها و قطعه‌قطعه شدن آن، از بین رفتن امنیت حیات وحش، آلودگی و تخریب شدید خاک به‌دلیل تعویض روغن ماشین‌آلات راه‌سازی‌، از خساراتی است که احداث مسیر لوله گاز در منطقه رقم زده است.

به‌ویژه جاده‌های متعددی که از جهت‌های مختلف برای دستیابی به مسیر لوله‌گذاری احداث شده به اندازه‌ای است که فعالان محیط‌زیست به آنها جاده تار عنکبوتی اطلاق می‌کنند. این جاده‌ها که گاه تا دره‌های امن امتداد یافته دسترسی آسان به مناطق جنگلی را فراهم کرده که نتیجه آن تغییر کاربری جنگل بوده، به‌طوری که بیش از 100لکه که هریک حداقل یک هکتار وسعت دارد توسط افراد بومی ایجاد شده و زیرکشت رفته است. نابودی و دفن درختان کنار جاده براثر حجم زیاد خاکریزی، سهولت در کار قاچاق زغال به واسطه جاده‌های عنکبوتی، ورود سنگ شکن‌ها و آماده شدن بستر جنگل برای تغییر کاربری و آتش سوزی عمدی در مناطق جنگلی برای تنک کردن پوشش گیاهی و نهایتا تبدیل آن به اراضی کشاورزی را هم باید به این خسارات افزود.

به گزارش همشهری درحالی‌که خسارات ناشی از احداث مسیر برای عبور لوله گاز به قطر 60 سانتی‌متر منطقه جنگلی آهوران را با چالش جدی مواجه کرده، اجرای فاز دوم لوله‌گذاری باعث نگرانی شدید کارشناسان منابع طبیعی و محیط‌زیست شده؛ به‌خصوص آنکه نشانه‌گذاری‌ها حاکی از آن است که مجری می‌خواهد به موازات مسیر فعلی، مسیر دیگری برای انتقال خط لوله احداث کند. این در حالی است که مسیر قبلی برای گذر لوله‌ای به قطر 60‌سانتی‌متر احداث شده بود اما مسیر جدید قرار است برای عبور لوله‌ای به قطر 120‌سانتی‌متر احداث شود.

کد خبر 157608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز