گروه بورس: بررسی مقایسه‌ای بازار‌های مسکن، بورس، سکه طلا و ارز در دی ماه امسال نشان می‌دهد: بازار ارز بیشترین بازده را برای سرمایه‌گذاران داشته و قیمت‌ها به‌طور میانگین در بازار ارز 77 درصد رشد کرده است.

بورس

ضمن اینکه بورس تهران با 5.3درصد بازده در دی ماه امسال کمترین بازده را در میان کل بازار‌ها داشته است.به گزارش همشهری، اگرچه در طول 2 هفته گذشته مسئولان شورای پول و اعتبار سعی کردند حجم نقدینگی را که بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود به سمت سیستم پولی بانکی هدایت کنند اما با انتشار شایعه مخالفت دولت ، بار دیگر این نقدینگی به سمت بازار‌های طلا و ارز بازگشت و زمینه رشد سرسام آور قیمت طلا و انواع ارز‌های رایج را به‌وجود آورد.

نکته جالب توجه اینکه در میان ارزهای پر متقاضی قیمت دلار آمریکا با کمترین میزان افزایش مواجه بوده و لیر ترکیه بیشترین رشد قیمت را در دی ماه امسال به ثبت رسانده است.آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد بورس تهران که می‌تواند نقدینگی موجود در جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد سوق دهد از گردونه رقابت از بازار‌های دیگر عقب مانده و شاخص بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است فقط5.3 درصد رشد کرده است.آمار‌ها نشان می‌دهد: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در 6 ارز؛ دلار آمریکا، دلار کانادا، یورو، پوند انگلستان، لیر ترکیه و درهم امارات در دی ماه امسال به 77 درصد رسیده است، به این معنا که اگر یک سرمایه‌گذار، سبدی متشکل از این 6 ارز رایج را خریداری می‌کرد 77 درصد سود در طول یک ماه به دست می‌آورد اما در مقابل اگر همین سرمایه‌گذاری را در بازار مولدی مانند بورس انجام می‌داد فقط5.3 درصد عایدش می‌شد.

از میان این شش ارز پرمتقاضی در بازار ایران، لیر ترکیه با79.6 درصد افزایش قیمت در صدر ایستاده است و بیشترین میزان رشد را به نام خود ثبت کرده است. پس از لیر ترکیه، پوند انگلستان در رتبه دوم قرار گرفت و با 78.1 درصد رشد از 2 هزار و 345 تومان ابتدای دی ماه به 3 هزار تومان در روز اول بهمن ماه رسید. پس از این دو ارز درهم امارات با 77.5درصد رشد در جایگاه سوم ارز‌ها در دی ماه امسال قرار گرفت.همچنین هر دلار کانادا که ابتدای دی ماه 1470 تومان دادوستد می‌شد در روز نخست بهمن ماه به 1900 تومان رسید و در طول این مدت77.3 درصد رشد کرد. هر یورو نیز در این مدت با75.2 درصد افزایش قیمت از 1880 تومان به 2500 تومان رسید.نکته جالب اینکه دلار آمریکا در میان این شش‌ارز با74.8 درصد افزایش قیمت در رتبه آخر ارز‌ها قرار گرفته است. قیمت هر دلار آمریکا از 1423 تومان ابتدای دی ماه به 1900 تومان در اول بهمن ماه رسید.

بازار سکه طلا

آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که قیمت هر سکه بهار آزادی از ابتدای دی ماه امسال تاکنون65.7درصد رشد کرده و از 602 هزار تومان به 915 هزار تومان در روز اول بهمن ماه رسید.به این ترتیب از میان تمام بازار‌های سرمایه‌گذاری که به‌طور سنتی و مدرن مردم ایران در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، بازار ارز در دی ماه امسال بیشترین سود را نصیب واسطه‌ها کرده و پس از آن بازار سکه طلا در رتبه دوم جای گرفته است و سرمایه‌گذارانی که در این ماه سکه خریداری کرده‌اند تا آخر ماه65.7 درصد سود کرده‌اند. این در حالی است که در همین مدت قیمت مسکن به‌طور میانگین در سطح تهران 12 درصد رشد کرده است.

به این ترتیب با در نظر گرفتن نرخ تورم که بانک مرکزی آن را20.5درصد و مرکز آمار ایران 24.5درصد اعلام کرده است، سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا سپرده کردن پس انداز‌ها در حساب‌های بانکی (با توجه به نرخ سود 6 درصدی نظام بانکی) اصلا سود‌آور نبوده و مردم، سرمایه‌گذاران و دلالان ترجیح داده‌اند نقدینگی خود را وارد بازار سکه و ارز کنند. در این میان بازار سرمایه به‌عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی هر کشوری که سرمایه‌گذاری در آن به سمت تولید می‌رود از این جریان نصیبی نبرده و با 5.3درصد بازده کمترین میزان بازده را در میان تمام بازار‌های سرمایه‌گذاری به دست آورده است.

جدول

کد خبر 157951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز