گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بعثه مقام معظم رهبری بارها به صراحت اعلام کرده که با ایجاد نوبت انتظار اعزام مخالف است و نماینده ولی‌فقیه هم تاکید دارد که نباید اشتباه تمتع در عمره نیز تکرار شود.

حج

ماجرای ثبت‌نام دور جدید عمره وارد مرحله جدیدی شده است؛ پس از شتاب در ثبت‌نام، تخلف بانک‌های عامل در امر ثبت‌نام، تناقض در اعلام آمار ثبت‌نامی‌ها و چند بار خلف وعده در قرعه‌کشی، سرانجام سازمان حج و زیارت تصمیم به انجام قرعه‌کشی در 28 دی ماه گرفت.آنچه در این آیین بیش از هر چیزی جلب توجه کرد حضور نداشتن نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و نمایندگان بعثه بود.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد دلیل این امر مخالفت نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با تشکیل نوبت انتظار برای عمره بود. او پیش از این و هنگام بازگشت از موسم تمتع امسال در فرودگاه مهرآباد در گفت‌وگوی اختصاصی به همشهری اعلام کرد: «یک اشتباهی چند سال پیش در حوزه حج تمتع موجب شد تا مردم 17سال در انتظار نوبت تشرف باشند و این اشتباه نباید در عمره نیز تکرار شود.»حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر گفت:‌ ما باید اجازه بدهیم ظرفیت برای همه مردم ایجاد شود و برای رسیدن به این ظرفیت باید دوره ثبت‌نام هر سه سال یکبار باشد.

بی توجهی به دیدگاه بعثه رهبری

با وجود تاکید نماینده ولی فقیه با ایجاد نوبت انتظار، مسئولان سازمان حج و زیارت در این باره سکوت کرده‌اند؛ البته در برخی محافل اعلام شد که قرعه‌کشی عمره با حضور نماینده ولی فقیه در حج و زیارت انجام خواهد شد و در مواقعی نیز شنیده شد که با حضور نمایندگان بعثه.سرانجام اما قرعه‌کشی 28دی‌ماه بدون حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و نمایندگان بعثه و تنها با حضور نمایندگان رئیس‌جمهور، سازمان بازرسی کل کشور و بانک‌های عامل برگزار شد.

مخالفت با شیوه قرعه‌کشی

پس از انجام قرعه‌کشی زمزمه‌‌هایی مبنی بر مخالفت نماینده ولی فقیه با نحوه قرعه‌کشی شنیده شد تا اینکه یکی از اعضای بعثه مقام معظم رهبری این موضوع را رسانه‌ای کرد.یک عضو بعثه رهبری در این باره گفت: بعثه مقام معظم رهبری با شیوه انجام قرعه‌کشی دور جدید عمره و تعیین اولویت اعزام 6میلیون و 500 هزار نفر از عمره‌گزاران مخالف است.این منبع آگاه افزود: توافق سازمان حج و زیارت با بعثه مقام معظم رهبری این بود که از مجموع 6میلیون و 500 هزار نفر ثبت‌نامی دور جدید عمره، تنها 2میلیون و 500هزار نفر تعیین اولویت شوند تا از این طریق از ایجاد لیست‌های انتظار طولانی اعزام جلوگیری شود.

او اظهار کرد: اما در قرعه‌ کشی برخلاف توافق، همه 6میلیون و 500 هزار نفر سپرده‌گذاران عمره، تعیین اولویت شدند و عملا نوبت انتظار چند ساله برای عمره ایجادشده و این خلاف گفته‌های مسئولان سازمان حج و زیارت نیز هست.به گفته این منبع آگاه، ایجاد نوبت انتظار طولانی برای مناسک مستحبی عمره هیچ توجیه عقلانی ندارد، همچنین بسیاری از ارادتمندان اهل‌بیت‌(ع) و دوستداران تشرف به عمره بنا به دلایلی موفق به ثبت‌نام نشدند و با نوبت انتظار 9 و10ساله، عملا این گروه امکان اعزام نخواهند داشت.

نماینده ولی فقیه نیز در این باره پیش از این به همشهری گفته بود: با ایجاد نوبت انتظار، قدرت ابتکار و خلاقیت از ما گرفته می‌شود و اگر به هر دلیلی یک سال عمره انجام نشود، بدهکار مردم خواهیم شد.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر افزود: با 3ساله‌شدن دوره ثبت‌نام آنهایی که امسال امکان اعزامشان فراهم نشد در نوبت بعدی امکان اعزام برایشان فراهم خواهد شد، از طرفی اگر شرایط پیش‌بینی نشده‌ای ایجاد شود، به‌راحتی می‌توان آن را با مردم مطرح کرد و مشکلی برای نظام ایجاد نشود.به گفته یکی از اعضای بعثه مقام معظم رهبری، به‌دلیل اعتراض بعثه مقام معظم رهبری به شیوه قرعه‌کشی و تعیین اولویت‌‌های عمره، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم قرعه‌کشی حضور نیافت.

نوبت طولانی مدت و سپرده‌های مردم

همانطور که پیش از این در گزارش همشهری بیان شد، 2نوع نگاه درخصوص سپرده‌های مردم نزد بانک‌های عامل وجود دارد؛ یک گروه بر این نکته تأکید دارند که باید هر چه زودتر قرعه‌کشی عمره انجام شود تا پس از مشخص شدن اولویت‌ها، افرادی که نامشان جزو اولویت‌ها نیست بتوانند ودیعه خود را از بانک‌ها پس بگیرند؛ البته مسئولان سازمان حج و زیارت بنا به برخی مسائل تمایلی به این کار ندارند.
نگاه دوم که به دیدگاه مسئولان سازمان حج و زیارت نزدیک است، تاخیر در قرعه‌کشی و اینکه پس‌از قرعه‌کشی مردم توجیه شوند تا ودیعه‌های خود را از بانک‌های عامل(ملی و ملت) پس نگیرند.

وعده اعزام پس از سال92 یکی از روش‌های پیش‌رو برای ماندن پول مردم در بانک‌هاست؛ هر چند در‌این‌باره اختلاف نظر وجود دارد اما بانک‌ها نیز تمایل دارند افرادی که برای عمره ثبت‌نام کرده‌اند، پول خود را پس نگیرند.به هر روی مسئولان دولتی طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که مردم سپرده‌های خود را از بانک‌های عامل پس نگیرند، بدین ترتیب شائبه ارتباط ثبت‌نام زودهنگام عمره، افزایش ودیعه ثبت‌نام و خلف‌وعده‌های سازمان حج و زیارت در شیوه قرعه‌کشی و نجات بانک، از کاهش نقدینگی قوت می‌گیرد.

کد خبر 157960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز