رئیس مجلس در هشداری دوگانه نسبت به نفوذ جریانات خاص در مجلس و تضعیف استقلال قوا در کشور اخطار داد.

علی لاریجانی با بیان اینکه برخی از مراجع عظام تقلید از ورود جریانات خاص به مجلس اظهار نگرانی کرده‌اند از افراد و گروه‌هایی که از انتساب خود به مراکز قدرت و ثروت فخر می‌کنند، خواست تا به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درخصوص شاخص‌های انتخاب نمایندگان توجه کنند.

به گزارش ایسنا، لاریجانی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر وابسته نبودن کاندیداهای نمایندگی به کانون‌های قدرت و ثروت افزود: نکته‌هایی که ایشان درباره ضرورت منتسب نبودن نمایندگان به مراکز قدرت و ثروت، بر آنها تأکید کردند، به‌ویژه آنجا که بحث بیت‌المال به میان می‌آید، بسیار دقیق و صحیح است و شایسته است همگان به این نکات توجه ویژه کنند، زیرا وامدار شدن نمایندگان از نظر سیاسی به مراکز قدرت موجب می‌شود آنها نتوانند مطابق سوگند نمایندگی‌شان، استقلال خود را حفظ کنند و مدافع واقعی حقوق ملت باشند. هفته گذشته برخی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در تحلیل‌هایی، ترکیب مجلس نهم را از حیث گرایش سیاسی مشابه مجلس هشتم پیش‌بینی کرده بودند.

لاریجانی نیز در سخنانی مشابه پیش‌بینی خود از آرایش سیاسی مجلس نهم را وابسته به پارامترهای مختلفی خواند و توضیح داد: افرادی که از فیلترهای نظام رد می‌شوند، میزان حضور مردم و نسبت‌های آنها بر نتیجه انتخابات مؤثر است؛ با این‌حال اگر جریان انتخابات مجلس به‌طور متعارف پیش برود، ترکیب مجلس بعدی اصولگرا خواهد بود و شاید نسبت‌های آن کمی متفاوت باشد. رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم در ادامه سخنان خود درباره صراحت قانون در زمینه استقلال قوا گفت: تاکید قانون اساسی بر استقلال سه قوه، صوری نیست بلکه آنها باید ماهیتاً مستقل باشند و با درک درست از مصالح کشور، میثاق بسته شده میان خود و ملت را به اجرا درآورند. وی با بیان اینکه هیچ قوه‌ای نباید وامدار قوه دیگر شود، تصریح کرد: چنین کاری استقلال قوا در قانون اساسی را به تمسخر می‌گیرد، زیرا قانون، تاکید صریح و جدی بر استقلال ماهوی قوا از یکدیگر دارد. لاریجانی تصریح کرد: معنی استقلال قوا، نبودن یکی تحت سیطره دیگری است و نه دعوای‌شان با یکدیگر. آنها باید در فهم موضوعات مستقل باشند و براساس منطق خود و منافع ملی کشور تصمیم بگیرند، از این‌رو هرگونه تمسک به قدرت و ثروت این استقلال را مخدوش می‌کند.

مجلس فرمایشی، مجلس نیست

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در نخستین همایش این جبهه در همدان که با حضور گسترده اقشار مختلف مردم برگزار شد، گفت: باید مراقب باشیم که انتخابات وسیله‌ای برای بیشتر شدن وحدت باشد نه اینکه با هر انتخاباتی ما به دو شقه و دو پاره تبدیل شویم. به گزارش ایسنا، غلامعلی حدادعادل اظهار داشت: دولت وظیفه دارد که انتخابات را با نظم و آزادانه برگزار کند و در این راه رعایت امانت را نیز داشته باشد. حدادعادل اضافه کرد: هر کشوری که انتخابات آزادتری دارد و مردم با رای خودشان نمایندگان را انتخاب می‌کنند بهتر اداره می‌شود و اگر نمایندگان به‌صورت فرمایشی انتخاب شوند دیگر آن مجلس، مجلس نیست چنان‌که پیش از انقلاب چنین بود. وی خاطرنشان کرد: اکنون شرایط به‌گونه‌ای تغییر کرده که رای مردم تعیین‌کننده است و حتی کسانی که چندین دوره نماینده مجلس بوده‌اند اطمینان ندارند که در مجلس بعدی حضور داشته باشند.

این عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایی این وضعیت را نشان‌دهنده قدرت و اقتدار نظام عنوان کرد و گفت: هنگامی که مردم آزادانه و به اراده خود نمایندگانشان را انتخاب می‌کنند در اصل، استقلال و آزادی حاکم بر کشور را نشان می‌دهند و با انتخاب یک فرد متدین و پاک و مسلمان، ضامن اسلامیت کشور خواهند بود. وی به نابسامانی‌های اخیر اقتصادی کشور در زمینه طلا و ارز اشاره و عنوان کرد: چند ماهی است که شدت تحریم‌ها بیشتر شده است و دشمنان سعی دارند که حلقه فشار اقتصادی را بر کشور تنگ‌تر کنند و از سوی دیگر نیز با توطئه و به‌گونه‌ای که کاملا آشکار است، دست‌هایی پشت سر نوسانات اخیر ارز و طلاست که سعی دارند مردم را در این هفته‌های نزدیک به انتخابات دچار بی‌اعتمادی کنند. وی ادامه داد: باید ریشه‌های این مسئله را بشناسیم و دولت نیز باید سریع‌تر در این باره تصمیم‌گیری کند و با توضیح به مردم این روند را متوقف کند. این عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایی تصریح کرد: دشمن با چنین توطئه‌هایی درصدد است که مردم را از شرکت در انتخابات مأیوس کند، اما اینجاست که بصیرت قرآنی به کمک مردم می‌آید و باید با این بصیرت در صحنه حضور پیدا کنیم.

اصلاح‌طلبان در جبهه مردم‌سالاری

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس می‌گوید که قرار نیست اصلاح‌طلبان بدون تشکیلات در مقابل رقیب اصولگرا حاضر شوند. داریوش قنبری به فارس گفت که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در لیست جبهه مردم‌سالاری قرار می‌گیرند. نماینده مردم ایلام از برگزاری جلسه‌ نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با اعضای جبهه مردم‌سالاری و دیگر تشکل‌های اصلاح‌طلب خبر داد و گفت که این جلسه هفته آینده برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه جبهه مردم‌سالاری‌، یک جبهه اصلاح‌طلب است که قاعدتاً در انتخابات آتی از اصلاح‌طلبان حمایت خواهد کرد، افزود: در جلسه‌ هفته آینده درباره لیست جبهه مردم‌سالاری گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد. سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در پایان بر حضور گسترده مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت که اصلاح‌طلبان بر حضور آگاهانه مردم در انتخابات تاکید دارند. برخی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس، از ثبت‌نام 700 نفر نامزد وابسته به این طیف در انتخابات دوره نهم مجلس خبر می‌دهند.

کد خبر 158335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز