همشهری آنلاین: برج تلویزیونی ژیژکوف (Žižkov Television Tower )، در مرکز شهر پراگ، پایتخت کشور جمهوری چک قرار دارد

این برج با معماری منحصر ‌به ‌فرد، بین سال‌های 1985 تا 1992 بر فراز تپه‌ای در محله ژیژکوف شهر پراگ ساخته شده ‌است. برخی معماران ساختمان برج ژیژکوف را از لحاظ سبک معماری، در زمره معماری «های‌تک» به شمار می‌آورند.

برج تلویزیونی ژیژکوف از سه ستون بتنی با پوششی نهایی از جنس فلز تشکیل شده است که در نه بخش ساختمانی مجزا، محفظه‌های فرستنده‌های رادیو و تلویزیونی، یک رستوران، یک کافه و سه اتاق دیده‌بانی را بر خود نگه می‌دارند.

ارتفاع یکی از ستون‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بالاتر از ستون‌های دیگر است و ارتفاع مورد نیاز برای نصب برخی از آنتن‌ها را فراهم می‌کند. اما در مجموع، ساختار کلی برج از دور به یک سکوی پرتاب موشک شباهت دارد.

برج ژیژکوف با 216 متر ارتفاع، عضو فدراسیون جهانی برج‌های بزرگ است و به‌عنوان رصدخانه هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سکوهایی که در بالاترین ارتفاع برج قرار گرفته‌اند مربوط به تجهیزات تلویزیونی و برای عموم غیر قابل دسترس هستند.

اما 6 سکوی دیگر به روی بازدیدکنندگان باز است که شامل 3 اتاق جهت مشاهده مناظر شهر و اطراف آن است و منظره‌ای پانوراما از شهر پراگ را از ارتفاع 100متری برج ارائه می‌کند و رستوران و کافه نیز در ارتفاع 63 متری برج قرار گرفته‌اند. سرعت آسانسور این برج 4 متر بر ثانیه و وزن آن 11800 تن است.

در سال 2000، سه ستون این برج با تندیس‌هایی از نوزادانی که چهار دست‌وپا راه می‌روند، به طور موقت تزئین شد، اما از آن‌جا که این مجسمه‌ها از سوی عموم مورد تحسین و استقبال زیادی قرار گرفت، در سال 2001 میلادی به منظور نصب دائم به بدنه ساختمان برج بازگردانده شد.

بخش فوقانی سفید و مخروطی‌شکل برج تلویزیونی ژیژکوف در سال 2006 میلادی برداشته شد و از زمانی که در سال 2010 رستوران آن به روی عموم بسته شد، این برج تنها پذیرای بازدیدکنندگانی است که خواستار نظاره مناظر زیبای شهر پراگ هستند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲