گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت بازار‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد از میان همه بازارهای ارز، طلا، سکه و بورس که در طول یک ماه اخیر اسیر تلاطم قیمت‌ها شده‌اند، حرکت بورس تهران منطقی‌تر از سایر بازار‌ها بوده و سرمایه‌گذاران در این مدت 5.3 درصد بازده به دست آورده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، بررسی مقایسه‌ای بازار‌های مسکن، بورس، سکه، طلا و ارز در دی ماه امسال نشان می‌دهد بازار ارز و طلا بیشترین سود را به جیب سرمایه‌گذاران واریز کرده‌اند و نسبت به سایر بازار‌های رقیب پیشی گرفته‌اند به‌طوری‌که قیمت دلار آمریکا به‌طور میانگین از ابتدای دی ماه تا دوم بهمن ماه با 45 درصد رشد از 1423 تومان به 2060 تومان در دوران اوج قیمت‌ها رسید و قیمت سکه طلای طرح جدید نیز در این مدت با 408 هزار تومان رشد معادل 67.7 درصد رشد کرد.

اما این افزایش قیمت‌ها پایدار نبود و بلافاصله پس از انتشار خبر موافقت دولت با مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی به میزان 21 درصد حباب سکه و ارز ترکید و قیمت‌ها با افت شدید مواجه شدند، به‌طوری‌که از روز دوشنبه دوم بهمن ماه تا روز پنجشنبه 6 بهمن ماه فقط در طول 4 روز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید 295 هزار تومان، قیمت دلار آمریکا 460 تومان، یورو 600 تومان، پوند انگلستان 400 تومان، دلار کانادا 300 تومان، لیر ترکیه 50‌تومان و درهم امارات 177‌تومان کاهش یافت.

در عین حال در پایان هفته نیز رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام قیمت 1226 تومان برای هر دلار آمریکا قیمت جدیدی برای هر دلار آمریکا تعیین کرد که تا پیش از این سابقه نداشت. بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار امیدوارند با افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی سرگردان که معادل 300 هزار میلیارد تومان است به سمت سیستم بانکی هدایت شود و بخشی از آن نیز به سمت بازار سرمایه برود.

در این میان مقایسه بازار‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، بورس تهران که می‌تواند نقدینگی موجود در جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد سوق دهد در طول چند ماه گذشته از گردونه رقابت با بازار‌های دیگر عقب‌مانده و شاخص بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، در دی ماه امسال فقط 5.3 درصد رشد کرده است. این موضوع بیانگر آن است که بیشتر نقدینگی موجود به سمت بازار‌های طلا و ارز سرازیر شده است و بخش کمی از این پول به بازارهای مالی نظیر بانک‌ها و بازار سرمایه تزریق شده است اما وجود آنکه بورس تهران از گردونه رقابت برای جذب نقدینگی عقب مانده است اما آمار‌ها نشان می‌دهد بازار سهام و بورس تهران که در سیر تحولات اقتصادی چند ماه گذشته همچون بازار‌های دیگر اسیر انتشار خبر‌های مختلف شده است، نسبت به سایر بازار‌ها با حرکت آرام‌تر و منطقی‌تری پیش می‌رود و نوسان‌های کمتری را به‌خود دیده است هر چند کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند از روز شنبه و به‌دنبال انتشار خبر افزایش نرخ سود بانکی، سهام بانک‌ها در بورس تهران با صف سنگین خرید و افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

وضعیت معاملات بورس در دی ماه

آمار‌ها نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون به10.8درصد رسیده است به این معنی که شاخص بورس تهران که نشان‌دهنده میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است این میزان رشد کرده است. همچنین شاخص کل بورس تهران در دی ماه امسال به‌طور میانگین نسبت به ماه آذر ماه5.3درصد افزایش یافت که این موضوع نشان‌دهنده حرکت آرام و منطقی بورس تهران نسبت به سایر بازار‌های دیگر است.در دی ماه امسال همچنین ارزش معاملات بورس در مقایسه با آذر ماه 38 درصد افزایش یافت.

 

جدول

 

کد خبر 158431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز