گروه بورس: در پی افزایش نرخ سود بانکی، سازمان بورس از بانک‌ها و مؤسسات مالی برای ارائه گزارش تأثیر این تحول بر وضعیت سهامشان گزارش خواست.

بورس

امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: در پی تصویب افزایش یافتن نرخ سود بانکی تمامی بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های لیزینگ ثبت شده نزد سازمان بورس باید اثرات سیاست‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی را بر عملکردشان بررسی و در اسرع وقت اطلاع‌رسانی کنند.وی در پاسخ به این پرسش که بانک‌ها تا چه مدت برای انتشار این گزارش زمان دارند؟ اعلام کرد: براساس قواعد و آیین‌نامه‌ها شرکت‌ها برای انتشار چنین گزارش‌هایی حداکثر 48‌ساعت وقت دارند اما ما در اطلاعیه مدت زمان اعلام نکرده‌ایم.

مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ سود بانکی چه اثری روی سهام بانک‌ها دارد؟ گفت: این موضوع اثرات متفاوتی روی سهام بانک‌ها خواهد داشت؛ ممکن است این تصمیم اثرات مثبتی برای یک بانک داشته باشد و برای یک بانک دیگر اثرات منفی یا حتی بانکی کمترین اثر را از این تصمیم بپذیرد.وی افزود: در قاعده کلی با افزایش نرخ سود بانکی میزان پیش‌بینی سود سهام بانک‌ها باید کاهش پیدا کند اما این تصمیم باعث افزایش حجم سپرده‌ها و نقدینگی بانک‌ها می‌شود بنابر این نمی‌توان اینگونه استدلال کرد که سود سهام بانک‌ها کاهش خواهد یافت بلکه این موضوع باید بررسی شود.

وی در باره لزوم بسته شدن نماد بانک‌ها در بورس گفت: سال مالی اکثر بانک‌ها 29 اسفند ماه است بنا‌براین با توجه به ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی و سپس ابلاغ آن توسط بانک‌ها به شعب که زمانبر است عملازمان زیادی برای اجرای این مصوبه در سال مالی90 شرکت‌ها باقی نمی‌ماند و شاید فقط 40 تا 45 روز از سال مالی90 افزایش نرخ سود بانکی درصورت‌های مالی بانک‌ها اعمال شود.بنابر این با توجه به چنین شرایطی گزارش مالی سال90 رو به اتمام است و لزومی به توقف نماد بانک‌ها در بورس نیست.

مالمیر افزود:ضمن اینکه گزارش سال مالی 91 بانک‌ها براساس ضوابط تا بهمن ماه امسال باید منتشر شود، بنابر این تأثیر افزایش نرخ سود بانکی بر میزان سود سهام بانک‌ها در این گزارش‌ها لحاظ خواهد شد.
به گفته وی تأثیر این افزایش روی سود سهام بانک‌ها بیش از 20‌درصد نخواهد بود و بر همین اساسا لزومی به توقف نماد بانک‌ها در بورس نیست.در اطلاعیه مدیریت نظارت بر ناشران اوراق بهادار آمده است: با عنایت به ابلاغ سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور توسط بانک مرکزی، ضمن ارائه مجموعه کامل سیاست‌های ابلاغی، از بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های لیزینگ ثبت‌شده نزد سازمان درخواست می‌شود اثرات این سیاست‌ها را بر عملکردشان بررسی و در اسرع وقت اطلاع‌رسانی کنند.

افزایش سهام بانک‌ها در بورس

اما همزمان با موافقت دولت با افزایش نرخ سود بانکی دیروز قیمت سهام بانک‌ها دربورس افزایش یافت و حجم تقاضا برای خرید سهام آنها رشد کرد. استدلال فعالان بازار این است که این تصمیم موجب هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بانک‌ها می‌شود و با آنکه افزایش نرخ سود بانکی حاشیه سود بانک‌ها را کاهش می‌دهد اما نهایتا میزان سپرده‌های بانکی رشد می‌کند و این موضوع باعث افزایش سود سهام بانک‌ها می‌شود.بر این اساس در مبادلات روز گذشته تقاضا برای خرید سهام بانک‌ها در بورس افزایش یافت و این موضوع اثر روانی مثبتی برای بازار سهام داشت؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران هم در نتیجه چنین شرایطی 182 واحد رشد کرد.

از طرف دیگر با تصویب این افزایش نرخ سود بانکی بخشی از سرمایه‌های خارج شده از بورس دوباره به این بازار برگشته و در کنار رکود مقطعی بازار ارز و سکه منجر به تقویت طرف تقاضا در بازار سهام شده است؛ به‌طوری که علاوه بر سهام گروه بانکی، شرکت‌های دیگری مانند سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه، ملی مس، سایپا، صدرا، مپنا و... هم با اقبال بازار روبه‌رو شدند و با رشد قیمت در حال داد و ستد شدن هستند.

چرخش زودهنگام

در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری بانک تات گفت: نوسان بازار ارز، نزدیکی به زمان برگزاری مجامع و پایان سال مالی شرکت‌ها موجب شد تا بازار چرخشی زودهنگام داشته باشد.حسین خزلی‌خرازی با اشاره به سهم 20‌درصدی بانک‌ها در بورس اوراق بهادار گفت: افزایش نرخ سود بانکی موجب استقبال سرمایه‌گذاران از این سهام شده است که این موضوع به رشد بازار کمک می‌کند.این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هر صورت بازار به‌دنبال بهانه‌ای برای مثبت شدن بود که با شرایط پیش آمده، می‌توان انتظار داشت اگر شوک‌های خارجی به بازار وارد نشود، تا خدادماه 91‌روند صعودی حجم و ارزش معاملات ادامه داشته باشد. خرازی گفت: در این شرایط سهامداران می‌توانند با انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، ریسک خود را در بازار کاهش دهند.

بورس جدول

کد خبر 158574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز