همشهرِی آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران آمار اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس را اعلام کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، عباسعلی کدخدایی گفت: تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به انتخابات مجلس هشتم افزایش 17 درصدی داشته است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر شورای نگهبان در فرصت بررسی صلاحیتها قرار دارد گفت: تا یکم بهمن نوبت رسیدگی در هیئت‌های نظارت استانی بود که پیش از آن نیز بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی انجام و نتایج به هیئت‌های استانی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: پس از طی این مرحله، طبق قانون انتخابات از دوم بهمن تا 21 بهمن به مدت 20روز نوبت دریافت شکایات و رسیدگی به صلاحیتها در شورای نگهبان است؛ این رسیدگی ها مربوط به کسانی خواهد بود که نسبت به رسیدگی صلاحیت خود در مراحل گذشته اعتراض دارند. مهمترین سخنان کدخدایی در جدول زیر آمده است: 

1

  • پنج هزار و 382 نفر برای مجلس نهم ثبت نام کردند که از میان آنان 333 نفر انصراف دادند و 172 نفر نیز پس از آن که هیات های اجرایی عدم صلاحیت آنان را اعلام کردند، هیچ شکایتی نکردند.

2

  • در مجموع نیز 55درصد تأیید صلاحیت شدند؛ شورای نگهبان طبق قانون وظیفه رسیدگی به شکایات را نیز بر عهده دارد.تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به دور هشتم به لحاظ آماری با 17 درصد افزایش همراه بوده است.

3

  • 1200 داوطلب ثبت نام شده در هیات های اجرایی عدم تایید صلاحیت شدند و صلاحیت کمتر از یک هزار نفر نیز احراز نشد.

4

  • تلاش بر این است که رقم عدم احراز داوطلبان نمایندگی مجلس را به یک سوم برسانیم.

5

  • تا یکم بهمن ماه هیات های نظارت استانی با کسب نظر از هیات های اجرایی مسوول رسیدگی به صلاحیت ها بودند که پس از آن از تاریخ دوم بهمن تا بیست و یکم بهمن ماه به مدت بیست روز شکایات را بررسی خواهیم کرد.

6

  • این فرصت بیست روزه برای کسانی است که عدم تایید صلاحیت و عدم احراز صلاحیت آنان در هیات های استانی و مرکزی صورت گرفته و آنان شکایاتی دارند.

7

  • جلسات این شورا به منظور بررسی شکایات داوطلبان نمایندگی مجلس نهم از هفته گذشته آغاز شده است.

8

  • اگر در فرصت تبلیغات و یا قبل از آن اقدامی مغایر با قانون صورت بگیرد و این اقدام بر سرنوشت آرای حوزه انتخابیه موثر باشد، شورای نگهبان هم در مرحله تایید صلاحیت داوطلبان و هم بعد از برگزاری انتخابات و در زمان بررسی وضعیت حوزه های انتخابیه به این موضوع توجه خواهد داشت.

9

  • کدخدایی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از نمایندگان فعلی مجلس به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی رد صلاحیت شده‌اند؟ به صورت مکرر توضیح داده‌ایم که عدم احراز صلاحیت ها براساس آنچه در قانون 28، 29 و 30 انتخابات کشور آمده است صورت می گیرد و شرایط مندرج در آنها باید از سوی همه نامزدها احراز شود.

10

  • بند 1 ماده 28 قانون اساسی عدم التزام به اسلام را مطرح می کند.عدم احراز صلاحیت براساس این بند به معنای آن نیست که فردی مسلمان نیست و ما نیز چنین ادعایی نداریم. اگر فردی بخشی از وظایف شرعی و قانونی خود را انجام ندهد التزام عملی او به اسلام مخدوش می شود یعنی فرد ممکن است نماز بخواند ولی جرم دیگری انجام دهد.

11

  • عدم احراز صلاحیت نامزدها براساس گزارش های رسمی صورت می گیرد ؛ ممکن است فردی نمازخوان باشد اما مرتکب کلاهبرداری یا جرم دیگری شود که از نظر ما صلاحیت او احراز نمی شود.

12

  • ما ناچاریم براساس گزارش های رسمی اقدام کنیم و اگر کسی تخلف و گناهی را انجام دهد آن تخلف و جرم می تواند التزام عملی او را به اسلام مخدوش کند.

13

  • فرصت و امکان برای اعتراض و شکایت نامزدهایی که صلاحیت آنها احراز نشده است وجود دارد؛ آنها اگر مدارکی دارند که می تواند مورد مندرج شده در پرونده آنها را رفع کند می توانند با اعضا و یا کارشناسان شورای نگهبان ملاقات کنند و ما نیز قول بررسی دقیق می دهیم تا حقی از کسی گرفته نشود.

14

  • برای بررسی اعتراض نامزدها جلسات عمومی در شورای نگهبان برگزار می شود. جلسه عمومی به معنای آن است که تمامی اعضای شورای نگهبان در جلسه حاضر هستند و اظهارنظر می کنند و به این شکایت ها رسیدگی می شود و ما در بررسی صلاحیت نامزدها شائبه سیاسی نداریم.

15

  • در مورد مجلس خبرگان رهبری هم ما در دو استان خراسان رضوی و کردستان انتخابات میان‌دوره‌ای داریم؛ تعدادی ثبت نام کرده بودند و نیاز بود از کسانی آزمون گرفته شود که این آزمون جمعه هفته گذشته در شهر قم گرفته شد و دوشنبه نتایج اولیه را اعلام خواهیم کرد و پس از آن نیز اعتراضات نسبت به نتایج را در 5روز بررسی می‌کنیم.

16

  • در روز انتخابات نظارت جزئی تر خواهد بود و ناظران شورا پای صندوق‌های رأی حضور دارند و گزارشها و موارد را ارسال خواهند کرد و پس از این مرحله نیز شورای نگهبان صحت حوزه‌های انتخابیه را بررسی خواهد کرد.

17

  • کارشناسان شورا با وزارت کشور همکاری‌های لازم را دارند و اقدامات برای برگزاری مراحلی از انتخابات به صورت رایانه‌ای انجام شده است.

18

  • برای چاپ تعرفه نیز ناظرانی دائمی که بر کیفیت و چاپ نظارت کامل دارند در چاپخانه‌ها حضور داشته و تمهیدات لازم نیز در این زمینه اندیشیده شده است.

 (منبع: خبرآنلاین)

کد خبر 158577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز